Page 9 - 1213
P. 9
מועד דצמבר 2013 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 8 -
הפסקה שלהלן היא תשובה לשאלה בספר לימוד" :השרת עלים בחורף היא תכונה של צמחים הגדלים באזורים . 15
שהחורף בהם קר מאוד .לפיכך אפשר להניח שהצמחים הנשירים בארץ ישראל לא התפתחו באזור הים התיכון
אלא באזורים קרים יותר ,והיגרו לאזורנו בתקופות שבהן שרר כאן אקלים קר .לחלופין ,ייתכן שצמחים אלו
התפתחו דווקא באזור הים התיכון באחת מאותן תקופות קרות .אשר לצמח אלה ארץ ישראלית ,הבוטנאי
מיכאל זוהרי חקר ומצא כי הוא התפתח ככל הנראה בהרי מרכז אסיה והיגר לאזורנו בתקופה קרה קדומה".
איזו מהשאלות הבאות היא המתאימה ביותר להיות השאלה שהפסקה משיבה עליה?
( )1מה אפשר ללמוד מקיומם של צמחים נשירים בארץ ישראל ,ובמיוחד מהמחקר על האלה הארץ ישראלית,
בנוגע לאקלים ששרר באזורנו בתקופות קדומות?
( )2אף על פי שצמחים נשירים אינם נפוצים באזורים שהאקלים בהם חם ,בארץ ישראל גדלים כמה סוגים של
צמחים כאלה ,ובהם האלה הארץ ישראלית .כיצד אפשר להסביר זאת?
( )3האלה הארץ ישראלית היא צמח נשיר ,ולכן לא ברור מדוע היא צומחת דווקא בארץ ישראל ולא בחלקים
אחרים של אזור הים התיכון .כיצד הבוטנאי מיכאל זוהרי מסביר זאת?
( )4הצמחים הנשירים הגדלים בארץ ישראל ,ובהם גם האלה הארץ ישראלית ,היגרו לאזורנו באחת משתי
דרכים .על פי הבוטנאי מיכאל זוהרי ,באיזו דרך היגרה לאזורנו האלה הארץ ישראלית?
אף כי מייסד האימפריה המונגולית צ׳ינגיס ח׳אן מעולם לא כבש את מערב אירופה ,קורותיו יוצאות הדופן הקנו .16
לו מקום בזיכרון הקולקטיבי של המערב ,גם אם מקום שולי לעומת מעמדו באזורים אחרים .דימויו של צ'ינגיס
ח'אן במערב התעצב בימיו בהתאם לחומרת האיום המונגולי על מערב אירופה ,ואחרי מותו -לפי הדימוי הכללי
של המזרח ,ובפרט של סין ,שבתודעה האירופית נקשרה למונגולים עוד מימים ימימה.
איזו מן הטענות הבאות אינה עולה מן הפסקה שלעיל?
( )1בתקופתו של צ׳ינגיס ח׳אן החלה סין להיקשר בתודעתם של האירופאים למונגולים
( ) 2יש אזורים שבהם יוחסה לדמותו של צ׳ינגיס ח׳אן חשיבות גדולה מאשר יוחסה לה במערב אירופה
( )3דימויו של צ׳ינגיס ח׳אן הושפע בתקופה מסוימת מן האיום של האימפריה המונגולית על מערב אירופה
( )4אמנם הייתה תקופה שבה צ׳ינגיס ח׳אן איים לכבוש את מערב אירופה ,אך איום זה מעולם לא מומ ש
במאמר נזכרים שלושה מודלים הנוגעים ליחסי הגומלין שבין תכונות אישיּות ,מצב רגשי ומיומנויות קוגניטיביות . 17
(מיומנויות כגון זיכרון ,ריכוז וקבלת החלטות):
א .לפי המודל האישיותי ,תכונות אישיּות יכולות למתן או להקצין את ההשפעה שיש למצב הרגשי על מיומנויות
קוגניטיביות.
ב .לפי המודל המצבי ,המצב הרגשי בהווה יכול למתן או להקצין את ההשפעה שיש לתכונות אישיּות על
מיומנויות קוגניטיביות.
ג .לפי המודל האוטונומי ,מצבים רגשיים ותכונות אישיּות משפיעים על מיומנויות קוגניטיביות בנפרד וללא
תלות אלו באלו.
איזו מן הדוגמאות הבאות אינה מתאימה לשמש דוגמה לאף אחד מהמודלים?
( )1נהגת מכונית הייתה מעורבת בתאונה ,והתאונה עוררה בה חרדה רבה .מאז היא מתקשה להתרכז במעשיה,
וכתוצאה מכך הופכת לאישה מופנמת ומרוחקת משהייתה בעבר.
( )2רופאה חשה בלחץ מכיוון שחיי חולה שהיא מטפלת בו נתונים בסכנה .בזכות אופייה השקול הרופאה
מתעשתת ומצליחה בסופו של דבר לקבל בקור רוח החלטה הנוגעת להתערבות הרפואית הדרושה.
( )3מראיינת בתכנית טלוויזיה אינה מצליחה להתרכז בדבריו של מרואיין ,הן משום שהיא קצרת רוח מטבעה
והן משום שהמרואיין מעורר בה אי-נחת.
( )4שופטת החלטית באופייה מתקשה להחליט מהו העונש שיש לגזור על נאשם ,לאחר שזמן קצר לפני תחילת
הדיון קיבלה בשורה מצערת.
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.