Page 9 - 1213
P. 9

‫מועד דצמבר ‪2013‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 8 -‬‬

‫הפסקה שלהלן היא תשובה לשאלה בספר לימוד‪" :‬השרת עלים בחורף היא תכונה של צמחים הגדלים באזורים‬                        ‫‪.	15‬‬
‫שהחורף בהם קר מאוד‪ .‬לפיכך אפשר להניח שהצמחים הנשירים בארץ ישראל לא התפתחו באזור הים התיכון‬
                                                                                                                          ‫	‬
  ‫אלא באזורים קרים יותר‪ ,‬והיגרו לאזורנו בתקופות שבהן שרר כאן אקלים קר‪ .‬לחלופין‪ ,‬ייתכן שצמחים אלו‬
   ‫התפתחו דווקא באזור הים התיכון באחת מאותן תקופות קרות‪ .‬אשר לצמח אלה ארץ ישראלית‪ ,‬הבוטנאי‬                            ‫	‬
  ‫מיכאל זוהרי חקר ומצא כי הוא התפתח ככל הנראה בהרי מרכז אסיה והיגר לאזורנו בתקופה קרה קדומה"‪.‬‬

                          ‫איזו מהשאלות הבאות היא המתאימה ביותר להיות השאלה שהפסקה משיבה עליה?‬

 ‫(‪ )1‬מה אפשר ללמוד מקיומם של צמחים נשירים בארץ ישראל‪ ,‬ובמיוחד מהמחקר על האלה הארץ ישראלית‪,‬‬
                                                           ‫בנוגע לאקלים ששרר באזורנו בתקופות קדומות?‬

‫(‪ )2‬אף על פי שצמחים נשירים אינם נפוצים באזורים שהאקלים בהם חם‪ ,‬בארץ ישראל גדלים כמה סוגים של‬
                                    ‫צמחים כאלה‪ ,‬ובהם האלה הארץ ישראלית‪ .‬כיצד אפשר להסביר זאת?‬

 ‫(‪ )3‬האלה הארץ ישראלית היא צמח נשיר‪ ,‬ולכן לא ברור מדוע היא צומחת דווקא בארץ ישראל ולא בחלקים‬
                                   ‫אחרים של אזור הים התיכון‪ .‬כיצד הבוטנאי מיכאל זוהרי מסביר זאת?‬

    ‫(‪ )4‬הצמחים הנשירים הגדלים בארץ ישראל‪ ,‬ובהם גם האלה הארץ ישראלית‪ ,‬היגרו לאזורנו באחת משתי‬

                   ‫דרכים‪ .‬על פי הבוטנאי מיכאל זוהרי‪ ,‬באיזו דרך היגרה לאזורנו האלה הארץ ישראלית?	‬

‫אף כי מייסד האימפריה המונגולית צ׳ינגיס ח׳אן מעולם לא כבש את מערב אירופה‪ ,‬קורותיו יוצאות הדופן הקנו‬                ‫‪	.16‬‬
‫לו מקום בזיכרון הקולקטיבי של המערב‪ ,‬גם אם מקום שולי לעומת מעמדו באזורים אחרים‪ .‬דימויו של צ'ינגיס‬
‫ח'אן במערב התעצב בימיו בהתאם לחומרת האיום המונגולי על מערב אירופה‪ ,‬ואחרי מותו ‪ -‬לפי הדימוי הכללי‬                      ‫	‬

                           ‫של המזרח‪ ,‬ובפרט של סין‪ ,‬שבתודעה האירופית נקשרה למונגולים עוד מימים ימימה‪.‬‬

                                                          ‫איזו מן הטענות הבאות אינה עולה מן הפסקה שלעיל?‬

                    ‫(‪ 	)1‬בתקופתו של צ׳ינגיס ח׳אן החלה סין להיקשר בתודעתם של האירופאים למונגולים‬                   ‫	‬
    ‫(‪ )	2‬יש אזורים שבהם יוחסה לדמותו של צ׳ינגיס ח׳אן חשיבות גדולה מאשר יוחסה לה במערב אירופה‬                      ‫	‬
‫(‪ 	)3‬דימויו של צ׳ינגיס ח׳אן הושפע בתקופה מסוימת מן האיום של האימפריה המונגולית על מערב אירופה‬                     ‫	‬
 ‫(‪ 	)4‬אמנם הייתה תקופה שבה צ׳ינגיס ח׳אן איים לכבוש את מערב אירופה‪ ,‬אך איום זה מעולם לא מומ 	ש‬                     ‫	‬

 ‫במאמר נזכרים שלושה מודלים הנוגעים ליחסי הגומלין שבין תכונות אישיּות‪ ,‬מצב רגשי ומיומנויות קוגניטיביות‬             ‫‪.	17‬‬
                                                                    ‫(מיומנויות כגון זיכרון‪ ,‬ריכוז וקבלת החלטות)‪:‬‬
                                                                                                                      ‫	‬
‫א‪ .‬לפי המודל האישיותי‪ ,‬תכונות אישיּות יכולות למתן או להקצין את ההשפעה שיש למצב הרגשי על מיומנויות‬
                                                                                                    ‫קוגניטיביות‪.‬‬

        ‫ב‪ .‬לפי המודל המצבי‪ ,‬המצב הרגשי בהווה יכול למתן או להקצין את ההשפעה שיש לתכונות אישיּות על‬
                                                                                         ‫מיומנויות קוגניטיביות‪.‬‬

    ‫ג‪ .‬לפי המודל האוטונומי‪ ,‬מצבים רגשיים ותכונות אישיּות משפיעים על מיומנויות קוגניטיביות בנפרד וללא‬
                                                                                                ‫תלות אלו באלו‪.‬‬

                                    ‫איזו מן הדוגמאות הבאות אינה מתאימה לשמש דוגמה לאף אחד מהמודלים?‬

‫(‪ )1‬נהגת מכונית הייתה מעורבת בתאונה‪ ,‬והתאונה עוררה בה חרדה רבה‪ .‬מאז היא מתקשה להתרכז במעשיה‪,‬‬
                                           ‫וכתוצאה מכך הופכת לאישה מופנמת ומרוחקת משהייתה בעבר‪.‬‬

     ‫(‪ )2‬רופאה חשה בלחץ מכיוון שחיי חולה שהיא מטפלת בו נתונים בסכנה‪ .‬בזכות אופייה השקול הרופאה‬
          ‫מתעשתת ומצליחה בסופו של דבר לקבל בקור רוח החלטה הנוגעת להתערבות הרפואית הדרושה‪.‬‬

  ‫(‪ )3‬מראיינת בתכנית טלוויזיה אינה מצליחה להתרכז בדבריו של מרואיין‪ ,‬הן משום שהיא קצרת רוח מטבעה‬
                                                                   ‫והן משום שהמרואיין מעורר בה אי‪-‬נחת‪.‬‬

 ‫(‪ )4‬שופטת החלטית באופייה מתקשה להחליט מהו העונש שיש לגזור על נאשם‪ ,‬לאחר שזמן קצר לפני תחילת‬

                                                                                ‫הדיון קיבלה בשורה מצערת‪.‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14