Page 15 - index
P. 15

‫מועד סתיו ‪2024‬‬  ‫‪- 14 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                                         ‫נמחיש את המונח אבגדה בדוגמה הבאה‪		:‬‬                     ‫‪.	9‬‬
‫אם נחשים הם ארסיים אבגדה‪ ,‬משמע שלא כל הנחשים ארסיים‪ ,‬אבל מספר הנחשים הלא‪-‬ארסיים זניח‪.‬‬
                                                                                                                   ‫	‬
                                                                ‫נתון	‪ :‬ניירות מכתבים הם סגולים אבגדה‪.‬‬
                                                                ‫איזו מן הטענות הבאות משתמעת מהנתון?‬

                                ‫(‪ )1‬יש ניירות מכתבים שאינם סגולים‬
                        ‫(‪ )	2‬מספר ניירות המכתבים הסגולים הוא זניח‬
                        ‫(‪ 	)3‬רוב הניירות הסגולים הם ניירות מכתבים‬

                               ‫(‪ )	4‬רוב ניירות המכתבים אינם סגולים‬

     ‫סברה רווחת היא שכדי להאט את קצב השתחררות הגז ממשקה מוגז המצוי בבקבוק‪ ,‬יש לסגור את הפקק‬                      ‫‪.	10‬‬
  ‫בחוזקה רבה‪ .‬ואולם‪ ,‬פיזיקאים מסבירים כי אין הדבר כך‪ ,‬ולמעשה מרגע שהפקק סגור במידה מספקת‪ ,‬קצב‬
‫השתחררות הגז מושפע בעיקר מכמות האוויר שבבקבוק‪ :‬ככל שכמות האוויר שבבקבוק גדולה בהשוואה לכמות‬

                                                                        ‫המשקה שבו‪ ,‬כך הגז משתחרר מהר יותר‪.‬‬

                ‫איזו מהטענות הבאות אינה עולה בקנה אחד עם דברי הפיזיקאים?‬                                         ‫	‬

    ‫(‪ )1‬לעיתים תכופות חולף זמן רב מרגע ייצורו של משקה מוגז ועד לצריכתו‪ ,‬ובכל זאת בעת פתיחת הבקבוק‬
                                           ‫כמות הגז במשקה גדולה‪ ,‬וזאת אף שהפקק לא נסגר בחוזקה רבה‬

‫(‪ )2‬אם בבקבוק גדול יש רק כמות קטנה של משקה מוגז‪ ,‬כמות הגז במשקה תקטן בתוך זמן קצר‪ ,‬וזאת אף אם‬
                                                                                     ‫הפקק סגור בחוזקה רבה‬

     ‫(‪ 	)3‬בבקבוק המלא במשקה מוגז‪ ,‬כמות הגז במשקה כמעט שאינה פוחתת לאורך זמן‪ ,‬אך רק בתנאי שפקק‬
                                                                                  ‫הבקבוק סגור בחוזקה רבה‬

      ‫(‪ )	4‬כמות הגז המשתחררת ממשקה מוגז בבקבוק מלא שהפקק שלו סגור במידה מספקת פחותה מהכמות‬

                          ‫המשתחררת ממשקה מוגז בבקבוק מלא למחצה שהפקק שלו סגור באותה המידה‬

     ‫ב‪ 1895-‬פרסם זיגמונד פרויד‪ ,‬אבי תורת הפסיכואנליזה‪ ,‬את "הפרויקט לפסיכולוגיה מדעית"‪ ,‬אחד ממחקריו‬               ‫‪	.11‬‬
‫המורכבים והנועזים ביותר העוסקים בהתנהגות האדם‪ .‬אחר כך הוסיף פרויד לחיבור זה את הכינוי "פסיכולוגיה‬

       ‫לנוירולוגים" ‪ -‬כינוי המשקף את שני פניו של החיבור‪ ,‬המבקש לא רק לתאר את מבנה המוח ואת תפקודו‬
      ‫בהתבסס על עובדות פיזיולוגיות‪ ,‬אלא גם להציג דגם תאורטי שלם של הנפש ולתאר תהליכים פסיכולוגיים‪,‬‬

                                                                                    ‫נורמליים ולא‪-‬נורמליים כאחד‪.‬‬

                        ‫איזו מהטענות הבאות נטענת בפסקה?‬                                                          ‫	‬

‫(‪ )	1‬ההוספה המאוחרת של דגם הנפש ושל סקירת התהליכים הנפשיים לחיבור "הפרויקט לפסיכולוגיה מדעית"‬
                                               ‫גרמה לפרויד להוסיף לו את הכינוי "פסיכולוגיה לנוירולוגים"‬

‫(‪ )	2‬נועזותו של "הפרויקט לפסיכולוגיה מדעית" נובעת מניסיונו של פרויד לבסס דגם תאורטי שלם של הנפש על‬
                                                                 ‫העובדות המוכרות למדע בנוגע למבנה המוח‬

    ‫(‪ )	3‬הכינוי שהוסיף פרויד לחיבורו לאחר שפרסם אותו נבחר מפני שהוא מציג הן תיאור פיזיולוגי של פעולת‬
                                                                            ‫המוח והן תיאור פסיכולוגי מקיף‬

         ‫(‪ )	4‬שני פניו של "הפרויקט לפסיכולוגיה מדעית" הם התהליכים הפסיכולוגיים הנורמליים והתהליכים‬
                                                                              ‫הפסיכולוגיים שאינם נורמליים‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20