Page 18 - index
P. 18

‫מועד סתיו ‪2024‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                    ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                        ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

       ‫על כמה המצאות נהוג לומר שהן שינו את העולם‪ .‬כאלה הן למשל מכונת הדפוס‪ ,‬נורת החשמל והמחשב‪.‬‬                     ‫(‪	)1‬‬
      ‫המכולה‪ ,‬שהמציא מלקום מקלין בשנת ‪ ,1956‬אינה אחת מהן‪ .‬ואומנם‪ ,‬שלא כמו המצאות חשובות רבות‪,‬‬
‫המצאת המכולה לא הייתה כרוכה בפריצת דרך טכנולוגית או מדעית‪ :‬מדובר בסופו של דבר בתיבת פלדה גדולה‬

            ‫המשמשת להובלת מטענים‪ .‬אף על פי כן‪ ,‬המצאת המכולה השפיעה השפעה מכריעה על חיינו כיום‪.‬‬

   ‫העובדה שרוב המוצרים שאנחנו משתמשים בהם יוצרו בארצות רחוקות נראית לנו כיום מובנת מאליה‪ ,‬אך עד‬                     ‫(‪	)5‬‬
   ‫אמצע המאה העשרים הייתה התובלה הימית יקרה ביותר‪ ,‬ולכן רוב בני האדם כמעט שלא השתמשו במוצרים‬                       ‫(‪)	10‬‬
  ‫שיוצרו במקומות רחוקים‪ .‬כך‪ ,‬למשל‪ ,‬באירופה נחשב הפלפל השחור‪ ,‬תבלין זול לייצור‪ ,‬לסמל של יוקרה ועושר‬
‫במשך מאות שנים‪ .‬אומנם כבר במאה התשע עשרה הוזילו התפתחויות טכנולוגיות בתחום התחבורה את מחירי‬
 ‫הסחורה המיובאת‪ ,‬אבל עד תחילת השימוש במכולות נמנעו המדינות המפותחות מיבוא נרחב של מוצרים שיכלו‬
   ‫לייצרם בעצמן‪ ,‬אף שבמדינות אחרות הייתה עלות הייצור נמוכה בהרבה‪ .‬זאת משום שעד אז נארזו המוצרים‬

      ‫לקראת הובלתם בספינות באלפי מכלים במגוון צורות וגדלים‪ ,‬ואותם היה צריך לפרוק ממשאיות‪ ,‬לסדר על‬
‫הספינה‪ ,‬לפרוק שוב ולהעמיס על משאיות אחרות בנמל היעד‪ .‬תהליך זה חייב כוח אדם רב‪ ,‬ולכן היה יקר מאוד‪.‬‬
‫מלקום מקלין פישט את התהליך‪ :‬המכולה החליפה למעשה את תא המטען של המשאית‪ ,‬וכך היה אפשר להעמיס‬

                                       ‫את תא המטען כולו על הספינה‪ ,‬ובהגיעה ליעד להעמיסו על משאית אחרת‪.‬‬

‫אך המהפכה האמיתית לא הייתה עצם השימוש במכולות‪ ,‬אלא הסטנדרטיזציה שלהן‪ .‬כדי לנצל את נפח הספינה‬                       ‫(‪	)15‬‬
‫באופן המיטבי‪ ,‬כל המכולות המועמסות עליה צריכות להיות באותה הצורה ובאותו הגודל‪ .‬זאת ועוד‪ ,‬כדי שיהיה‬                  ‫(‪)	20‬‬

  ‫אפשר לארוז מכולה במפעל ולשלוח אותה למסע חוצה יבשות וימים בלי לפרוק את תכולתה בדרך‪ ,‬צריך שגודל‬
  ‫המכולות בכל העולם יהיה אחיד ותקני‪ ,‬והמשאיות והרכבות צריכות להיות מותאמות לתקן זה‪ .‬אלא שקביעת‬

     ‫תקן בין‪-‬לאומי כזה הייתה עניין סבוך ‪ -‬מדינות שאינן מסכימות ביניהן אפילו בשאלה באיזה צד של הכביש‬
       ‫לנסוע ובאילו יחידות מידה להשתמש היו צריכות להסכים על מידות המכולה‪ ,‬לא עניין של מה בכך לנוכח‬

     ‫העובדה שכל תקן שייקבע יחייב מדינות מסוימות להתאים אליו את התשתיות ואת תקנות התחבורה שלהן‪.‬‬
     ‫למשל‪ ,‬לאחר שבסופו של דבר נקבע התקן נאלצה מדינת פנסילבניה לשנות את החוק שהגביל את אורכה של‬
‫משאית ל‪ 10-‬מטרים‪ ,‬וכמה ממדינות אירופה נאלצו להרחיב גשרים ומנהרות שלא אפשרו מעבר מטענים שרוחבם‬

                                                                                                ‫גדול מ‪ 2.1-‬מטרים‪.‬‬

 ‫כמו המצאות רבות אחרות‪ ,‬גם המצאת המכולה לא היטיבה עם כולם‪ .‬מפעלים רבים במדינות מפותחות נסגרו‬                       ‫(‪	)25‬‬
‫או צמצמו את פעילותם משום שהתקשו להתחרות במפעלים הנמצאים במדינות מתפתחות‪ ,‬ובעקבות זאת איבדו‬

    ‫עשרות מיליונים את עבודתם‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬התובלה הימית גורמת לזיהום סביבתי רב יותר ככל שנפחה גדל‪.‬‬
      ‫האם מדובר במחיר שראוי לשלם בעבור התועלת שבמסחר הבין‪-‬לאומי? על כך הדעות חלוקות‪ ,‬אך באשר‬

                                                                     ‫לחשיבותה של המצאת המכולה אין כל ספק‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

                ‫‪ 	.18‬המכולה "אינה אחת מהן" (שורה ‪ ,)2‬כלומר אין היא אחת מההמצאות ש‪-‬‬

                                 ‫(‪ 	)1‬אנשים טועים לחשוב כי לא היו כרוכות בפריצת דרך טכנולוגית‬
                                                          ‫(‪ )	2‬חוללו תמורות גדולות בחברה האנושית	‬

                                     ‫(‪ 	)3‬רבים סבורים שהשפעתן על החברה האנושית הייתה מכרעת‬
                ‫(‪ 	)4‬חשיבותן העיקרית נעוצה בעצם היותן כרוכות בפריצת דרך טכנולוגית או מדעית	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23