Page 19 - index
P. 19

‫מועד סתיו ‪2024‬‬  ‫‪- 18 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫המשפט שלפניכם לקוח משורה ‪ ,5‬ובכל פעם הודגשה בו מילה אחרת‪ .‬איזו מן ההדגשות מבטאת את כוונת‬                      ‫‪	.19‬‬
                                                                           ‫המשפט בקטע באופן הטוב ביותר?‬

‫(‪ )	1‬העובדה שרוב המוצרים שאנחנו משתמשים בהם יוצרו בארצות רחוקות נראית לנו כיום מובנת מאליה‬
‫(‪ 	)2‬העובדה שרוב המוצרים שאנחנו משתמשים בהם יוצרו בארצות רחוקות נראית לנו כיום מובנת מאליה‬
‫(‪ 	)3‬העובדה שרוב המוצרים שאנחנו משתמשים בהם יוצרו בארצות רחוקות נראית לנו כיום מובנת מאליה‬
‫(‪ 	)4‬העובדה שרוב המוצרים שאנחנו משתמשים בהם יוצרו בארצות רחוקות נראית לנו כיום מובנת מאליה‬

       ‫לפי הפסקה השנייה‪ ,‬מדוע בראשית המאה העשרים לא ייבאו מוצרים שהיה אפשר לייצר בייצור מקומי?‬                ‫‪.	20‬‬

‫(‪ )	1‬מפני שבתקופה זו הייתה עלות ההובלה ממדינות רחוקות גבוהה מהפער שבין עלות הייצור המקומי לעלות‬
                                                                                       ‫הייצור באותן מדינות‬

   ‫(‪ )	2‬מפני שהפערים בין עלויות הייצור בכל ארץ וארץ היו אז נמוכים מאוד‪ ,‬ולכן הביקוש למוצרים מיובאים‬
                                                                                                  ‫היה מועט	‬

   ‫(‪ 	)3‬מפני שעלויות הייצור בארצות הרחוקות היו גבוהות אז‪ ,‬וזאת בשל היעדר תשתית תעשייתית המתאימה‬
                                                                                            ‫לייצור רחב היקף‬

‫(‪ 	)4‬מפני שלא היו אז טכנולוגיות המאפשרות ייצור המוני של מוצרים זולים‪ ,‬ולמוצרים יקרים מתוצרת חוץ לא‬
                                                                   ‫היה די ביקוש שיהפוך את ייבואם לכדאי‬

 ‫לפי הפסקה השלישית‪ ,‬מה היה קורה אילו הייתה כל מדינה קובעת תקן משלה לגודלה ולצורתה של המכולה?‬                  ‫‪	.21‬‬

                                                         ‫(‪ )	1‬לא היה אפשר להעביר מכולות ממשאיות לספינות‬
                          ‫(‪ )	2‬במקרים רבים היה קשה הרבה יותר לארוז מוצרים במכולות ולפרוק אותם מהן‬
‫(‪ )	3‬במקרים רבים‪ ,‬כדי להשלים את המסע מהמפעל ליעד היה צורך לפרוק את המוצרים מהמכולה ולהעבירם‬

                                                                                             ‫למכולה אחרת‬
           ‫(‪ )	4‬היה צורך להתאים את מבנה ספינות התובלה כך שיוכלו להכיל מכולות בגדלים שונים זה מזה	‬

          ‫לפי הפסקאות השנייה והשלישית‪ ,‬באיזו מהאפשרויות הבאות הדברים מובאים לפי סדר הזמנים הנכון?‬             ‫‪.	22‬‬
    ‫(‪ 	)1‬ייבוא מוצרים למדינות מפותחות היה יקר ← מדינות רבות הסכימו על תקנים אחידים בתחום האריזה‬

              ‫והשינוע ← מקלין המציא את המכולה ← כמה מדינות היו צריכות לשנות חוקים ותשתיות‬
‫(‪ )	2‬הובלת הסחורות בדרך הים חייבה כוח אדם רב ← המכולה נכנסה לשימוש נרחב ← היו מדינות ששינו את‬

                                   ‫החוקים והתשתיות שלהן ← נקבע שגודל המכולות בעולם יהיה אחיד‬
 ‫(‪ 	)3‬מעטים יכלו להרשות לעצמם מוצרים מיובאים ← מקלין המציא דרך פשוטה להעמיס ולפרוק ספינות ←‬

          ‫הושגה הסכמה בין‪-‬לאומית על גודל המכולות ← כמה מדינות נאלצו לשנות את התשתיות שלהן‬
  ‫(‪ )	4‬התפתחויות טכנולוגיות הוזילו את הסחורה המיובאת ← כמה מוצרים שייצורם זול נחשבו יוקרתיים ←‬

                   ‫המכולה החליפה את תא המטען של המשאית ← נקבע תקן בין‪-‬לאומי בנוגע למכולות‬

                                               ‫על פי הפסקה האחרונה‪ ,‬באיזו מן השאלות הבאות הדעות חלוקות?‬       ‫‪.	23‬‬

‫(‪ )	1‬האם התועלת שאנו מפיקים מהגידול העצום במסחר הבין‪-‬לאומי מפצה על הנזקים החברתיים והסביבתיים‬
                                                                                                  ‫שהוא גורם?‬

‫(‪ )	2‬האם יש להאשים את המכולות בנזקים שהמסחר הבין‪-‬לאומי גורם‪ ,‬או שנזקים כאלה היו נגרמים גם בלעדיהן?‬
   ‫(‪ )	3‬האם פיטוריהם של מיליוני עובדים במדינות המפותחות ופגיעה גוברת בסביבה הם תוצאות בלתי נמנעות‬
                                                                   ‫של הגידול בנפחו של המסחר הבין‪-‬לאומי?‬
     ‫(‪ 	)4‬האם צמצום הנזקים הסביבתיים הכרוכים בגידול היקף המסחר הבין‪-‬לאומי מצדיק את פיטוריהם של‬
                                                                        ‫מיליוני פועלים במדינות המפותחות?	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24