Page 9 - index
P. 9
מועד סתיו 2023 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 8 -
רבים ממשאבי הטבע בעולם עלולים להתכלות בגלל נטייתנו לנצל אותם ניצול-יתר בלי לדאוג לעתיד .כמה . 16
כלכלנים הציעו לפתור בעיה זו באמצעות העברת המשאבים לידיים פרטיות .לטענתם ,אילו הימים למשל היו
בבעלות פרטית ,היה לבעליהם אינטרס להגביל את הדיג בשטחם ,מחשש שדיג-יתר בהווה יביא לידי אובדן מקור
הפרנסה שלהם בעתיד .ואולם ,כלכלנים אחרים טוענים שהצעה זו לא תפתור את הבעיה.
איזה מהנימוקים הבאים הוא המתאים ביותר להיות הבסיס לטענתם של הכלכלנים האחרים?
( ) 1בעליהם הפרטיים של משאבי טבע יעדיפו רווח בטווח הקצר על פני הבטחת העתיד
( ) 2לבעלים הפרטיים של משאבי טבע חשוב לדאוג לעתידם הכלכלי יותר משחשוב להם לשמור על הסביבה
( )3אם בעליהם של הימים ימנעו את דיג-היתר בשטחם ,יעלה מחיר הדגים וציבור צרכני הדגים ייפגע מכך
( ) 4לגורמים פרטיים לא יהיה אינטרס לקבל לידיהם משאבי טבע מכיוון שאלה יניבו רווחים רק לפרק זמן
מוגבל
במחקר חולקו נבדקים ילידי ישראל לשתי קבוצות :הנבדקים בקבוצה א שיננו רשימת יישובים ישראליים, . 17
והנבדקים בקבוצה ב שיננו רשימת יישובים הונגריים .כשנתבקשו הנבדקים לשחזר את הרשימות מזיכרונם ,זכרו
נבדקי קבוצה א שמות רבים יותר בממוצע .החוקרת ייחסה זאת בעיקר להיכרותם המוקדמת של חברי קבוצה א
עם שמות היישובים ,אך העלתה השערה שנייה ולפיה ייתכן שלתוצאות תרמה גם העובדה שהשמות שנדרשו
חברי קבוצה ב לזכור היו בהונגרית ,ולכן היו קשים להגייה לישראלים .היא ערכה אפוא ניסוי שני ,ותוצאתו
רמזה שהשפעת הגורם השני שהציעה היא לכל היותר משנית.
איזו מן התוצאות הבאות היא המתאימה ביותר להיות תוצאתו של הניסוי השני?
( ) 1קרייני חדשות ישראלים שנתבקשו להגות מילים בשפות זרות התקשו יותר במשימה כאשר היו אלו מילים
שלא נתקלו בהן בעבר
( ) 2נבדקים הונגרים זכרו רשימות של יישובים הונגריים טוב משזכרו רשימות של יישובים ישראליים
( ) 3נבדקים הונגרים זכרו רשימות של מילים יום-יומיות בשפה ההונגרית טוב משזכרו רשימות של מילים
נדירות בשפה זו ,גם כשקושי ההגייה של המילים היה דומה ,ובמיוחד כשהמילים הנדירות היו קשות יותר
להגייה
( )4כימאים ישראלים זכרו רשימות של מילים נדירות בעברית פחות טוב מרשימות של מולקולות ששמותיהן
קשים להגייה עבורם ,ובלבד שהיו אלה שמות של מולקולות שהם עוסקים בהן בעבודת ם
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

