Page 10 - index
P. 10

‫מועד סתיו ‪2023‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

‫ָאקּוּפּונְ ְקטּוָרה היא שיטה סינית עתיקה לריפוי מחלות באמצעות דיקור במחטים‪ .‬לפי המסורת הסינית שממנה‬                ‫(‪	)1‬‬
‫שואבת השיטה‪ ,‬בגופנו קיים צ'י ‪ -‬כוח החיים ‪ -‬והוא זורם בערוצים המכונים מרידיאנים‪ .‬לפי שיטה זו‪ ,‬מחלות‬

     ‫נגרמות בגלל חסימה או חוסר איזון בזרימת הצ'י‪ ,‬ומחטי הדיקור אמורות לפתוח את המרידיאנים בנקודות‬
                                                  ‫מפתח כדי לשחרר את זרימת הצ'י או ליצור איזון מחודש שלה‪.‬‬

‫בראשית המאה התשע עשרה החלו להאמין ביעילותה של האקופונקטורה גם במערב‪ ,‬ועם השנים היא התפשטה‬                            ‫(‪	)5‬‬
‫באירופה‪ ,‬בין השאר בזכות אנשים ידועי‪-‬שם שדיווחו אז על התנסויותיהם המוצלחות בה‪ .‬אך בשנות הארבעים‬                      ‫(‪	)10‬‬
‫של המאה‪ ,‬דווקא כאשר היה נדמה שמעמדה ברפואה המערבית מתבסס‪ ,‬דעכה שם האקופונקטורה‪ ,‬בעיקר בשל‬                           ‫(‪	)15‬‬

          ‫נסיבות פוליטיות שנטעו בלב האירופים תחושת בוז לסין ולמסורותיה‪ .‬באותה תקופה ירדה קרנה של‬
  ‫האקופונקטורה גם בסין עצמה‪ .‬קיסר סין דאוגואנג ראה בה מחסום לקדמה הרפואית והסיר אותה מתוכנית‬
‫ההכשרה של הרופאים‪ .‬בתחילת המאה העשרים נזנחה האקופונקטורה כליל במערב‪ ,‬וגם במזרח הייתה רדומה‪.‬‬

    ‫אפשר שהייתה אובדת בתהום הנשייה אילולא התרחשה בסין בשנת ‪ 1949‬המהפכה הקומוניסטית‪ ,‬ובזכותה‬
  ‫הייתה לאקופונקטורה עדנה‪ .‬מנהיגה הקומוניסטי של סין‪ ,‬מאו דזה‪-‬דונג‪ ,‬ביקש להחיות את הרפואה הסינית‬
  ‫המסורתית‪ ,‬ואת האקופונקטורה בכללה‪ .‬מניעיו היו אידאולוגיים ומעשיים כאחד‪ .‬מאו חשב שהשבת יוקרתה‬
  ‫של הרפואה הסינית תתרום לחיזוק תחושת הגאווה הלאומית‪ ,‬ושבזכות ריבוי המטפלים באקופונקטורה בסין‬
‫יוכל לקיים את הבטחתו להעניק טיפול רפואי לכול‪ .‬לא היה אכפת לו‪ ,‬למאו‪ ,‬אם השיטה פועלת או לא‪ ,‬כל עוד‬
 ‫היו ההמונים מרוצים‪ .‬רופאו האישי של מאו אף ציטט בספרו את דברי המנהיג "אף על פי שאני מאמין שעלינו‬

                                                          ‫לקדם את הרפואה הסינית‪ ,‬אני עצמי אינני מאמין בה"‪.‬‬

     ‫נראה אפוא שמידת האמונה ביכולתה של האקופונקטורה לרפא השתנתה בהתאם למגמות חברתיות לאורך‬                              ‫	‬
   ‫השנים‪ .‬בשנות השבעים של המאה העשרים באה הרפואה המערבית לידי ההכרה כי הגיעה השעה לבדוק את‬                          ‫(‪	)20‬‬
    ‫יעילות השיטה במחקר אובייקטיבי ויסודי‪ .‬ניסויים רבים נעשו‪ ,‬ובעקבותיהם פרסם ארגון הבריאות העולמי‬
‫בשנת ‪ 1979‬רשימה של מצבים רפואיים שבהם הטיפול בדיקור עשוי להועיל‪ .‬אף על פי כן נותר המנגנון שבבסיס‬

           ‫השיטה בגדר תעלומה בעיני הממסד הרפואי המערבי‪ ,‬שכן מבחינתו אין כל משמעות למושגים כמו צ'י‬
                                                                                                       ‫ומרידיאנים‪.‬‬

     ‫אף שהמדע המערבי לא מצא הסבר לכוח הריפוי של האקופונקטורה‪ ,‬הוצעו כמה הסברים מדעיים ליכולתה‬                           ‫	‬
 ‫להקל כאבים‪ .‬לפי אחד מהם האקופונקטורה ממריצה את שחרורם במוח של אופיואידים‪ ,‬כימיקלים הפועלים‬                         ‫(‪	)25‬‬
‫כמשככי כאבים טבעיים‪ .‬ואולם‪ ,‬היו שהטילו ספק ביכולתה של האקופונקטורה להביא לידי שחרור אופיואידים‬

                                                               ‫בכמות שדי בה להביא לידי הקלה של ממש בכאב‪.‬‬

  ‫הספקנות אינה מוגבלת להסבר זה‪ .‬מדענים רבים מייחסים את כל יתרונות האקופונקטורה לאפקט ה  פּלָ ֶצּבֹו ‪-‬‬                    ‫	‬
       ‫שיפור במצבו של המטופל שאינו נובע מן הטיפול עצמו‪ ,‬אלא מאמונותיו ומציפיותיו שהטיפול יצליח‪ .‬אם‬                     ‫	‬
                                                                                                                    ‫(‪	)30‬‬
 ‫הצדק עימם‪ ,‬משמעות הדבר היא שהמחקרים שהוכיחו כביכול את יעילותה של האקופונקטורה היו מפוקפקים‪,‬‬
   ‫שהרי מחקר רפואי שאינו מנטרל את אפקט הפלצבו אינו עומד באמות המידה המדעיות‪ .‬אם כן‪ ,‬כיצד קיבלו‬
    ‫מחקרים אלה את הגושפנקה של ארגון הבריאות העולמי? עולה החשד שכוחה המתעצם של סין בעולם גרם‬

‫לארגון להעלים עין מאיכותם הירודה‪ ,‬משום ששלילתה של האקופונקטורה הייתה עלולה להתפרש בעיני הסינים‬
                                                                                                  ‫כזלזול בתרבותם‪.‬‬

                                               ‫השאלות‬

                ‫‪ 	.18‬על פי הפסקה הראשונה‪ ,‬מהם מרידיאנים?‬

                ‫(‪ )	1‬נקודות מפתח של זרימת הצ'י בגופנו‬
                  ‫(‪ 	)2‬הערוצים שדרכם הצ'י יוצא מגופנו‬
                    ‫(‪ 	)3‬הנתיבים שבהם הצ'י זורם בגופנו‬
                        ‫(‪ )	4‬חסימות בזרימת הצ'י בגופנ	ו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15