Page 17 - index
P. 17

‫מועד סתיו ‪2023‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫בספר על הפוליטיקה בארצות הברית נכתב‪“ :‬כאשר נושא כלשהו עולה על סדר היום הציבורי‪ ,‬הפוליטיקאי‬                     ‫‪.	16‬‬
‫האמריקני מבקש תחילה לברר מהו האינטרס שלו באותו עניין‪ ,‬ורק אז מוצא לו ִמשנָה או עיקרון שיתאימו‬

         ‫לאינטרס זה‪ ,‬מעין אצטלה אידאולוגית שתסייע לו ללכד ציבור רחב סביב האינטרס שלו ולקדמו‪".‬‬

                ‫איזו מהטענות הבאות מבטאת את המסר המרכזי של הפסקה?‬                                              ‫	‬

           ‫(‪ 	)1‬לפוליטיקאים בארצות הברית חשוב ללכד בני אדם רבים ככל האפשר סביב האינטרסים שלהם‬
   ‫(‪ )	2‬העמדות שהפוליטיקאים האמריקנים מצהירים עליהן אינן אלא מכשיר לקידום מטרותיהם האמיתיות‬

          ‫(‪ )	3‬את סדר היום הציבורי בארצות הברית מכתיבות‪ ,‬למעשה‪ ,‬המטרות האישיות של הפוליטיקאים‬
‫(‪ 	)4‬בארצות הברית‪ ,‬גם כשנדמה שבני אדם רבים מתלכדים סביב אידאולוגיה משותפת‪ ,‬למעשה כל אחד מהם‬

                                                      ‫מּונע בראש ובראשונה מדאגה לאינטרסים שלו עצמו‪	.‬‬

‫במאמר נכתב‪" :‬המאמין כי הצופה ביצירת אומנות יכול למצות את הגלום בה בהתנסות ישירה‪ ,‬בלא ידע מוקדם‬                 ‫‪.	17‬‬
‫באומנות‪ ,‬מניח כי במפגש בין צופה ליצירה הצופה הוא תמיד קולט פסיבי‪ ,‬מעין לוח חלק שהיצירה מטביעה את‬

     ‫עצמה בו בלא שהוא עצמו ישתתף בתהליך הקליטה‪ .‬נדמה כי אין צורך בדיונים פילוסופיים מקצועיים כדי‬
                                                                                  ‫לעמוד על הטעות שבתפיסה זו‪".‬‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות היא המתאימה ביותר לבטא את התפיסה שכותב הפסקה דוגל בה?‬                           ‫	‬

     ‫(‪ 	)1‬צפייה ממצה ביצירת אומנות מחייבת השתתפות פעילה של הצופה‪ ,‬המסתמכת על הידע שלו באומנות‬
        ‫(‪ )	2‬על הצופה ביצירת אומנות להיות בבחינת לוח חלק ולהתרשם מן היצירה התרשמות בלתי‪-‬אמצעית‬

     ‫(‪ )	3‬אם הצופה ביצירה מצויד בידע באומנות‪ ,‬קליטתה של יצירת האומנות נעשית מעצמה‪ ,‬בלי השתתפותו‬
                                                                                                      ‫הפעילה‬

‫(‪ )	4‬קליטתה המלאה של יצירת אומנות מבוססת על השתתפותו הפעילה של הצופה‪ ,‬ואינה נשענת על ידע קודם‬

         ‫אפשר לסווג פעלים בשפה לפי מספר בעלי התפקידים בהתרחשות שהם מתארים‪ .‬מספר זה הוא מספר‬                    ‫‪.	18‬‬
      ‫המשתתפים המינימלי שחייבים לציין כאשר משתמשים בפועל‪ .‬שימוש בפועל חד‪-‬מקומי מחייב ציון של‬
‫משתתף אחד בלבד‪ :‬למשל‪ ,‬הפועל "שתק" מחייב לציין מיהו השותק‪ .‬השימוש בפועל דו‪-‬מקומי מחייב ציון של‬

    ‫שני משתתפים‪ :‬למשל‪ ,‬הפועל "סגר" מחייב לציין הן מי הסוגר והן מה הדבר שנסגר‪ .‬במשפט "הילד והילדה‬

                                             ‫צחקו ופתחו את החלון" מופיעים פועל חד‪-‬מקומי ופועל דו‪-‬מקומי‪.‬‬

                ‫באיזה מהמשפטים הבאים מופיע פועל תלת‪-‬מקומי?‬                                                     ‫	‬

                                        ‫(‪ )	1‬בנימין רץ‪ ,‬קפץ ונפל‬
                              ‫(‪ 	)2‬אביתר ודניאל ניקו את הבית‬

                                      ‫(‪ 	)3‬מיכל נתנה פרח לרחל‬
                        ‫(‪ 	)4‬משה ראה את דני ושמע את צביקה‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22