Page 7 - index
P. 7

‫מועד סתיו ‪2021‬‬                                ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 6 -‬‬

                              ‫באחת מנסיכויות אירופה במאה ה‪ 17-‬היו שני מעמדות עיקריים‪ :‬אצילים ואיכרים‪.‬‬           ‫‪	.9‬‬

  ‫ממחקר הנוגע לחילופי מעמדות בין אצילים לאיכרים במאה ה‪ 17-‬הסיקו החוקרים שבתקופה זו איכרים הפכו‬                    ‫	‬
   ‫לאצילים רק אם נישאו לאציל או לאצילה‪ ,‬ואילו אצילים היו עשויים להפוך לאיכרים רק אם ירדו מנכסיהם‪.‬‬
                                                                                                                  ‫	‬
‫חוקר צעיר מצא מסמך מן המאה ה‪ 17-‬המערער על מסקנת החוקרים‪ .‬איזה מן המסמכים שלהלן הוא המתאים‬
                                                                                        ‫ביותר להיות המסמך הזה?‬

                     ‫(‪ 	)1‬מסמך המספר על איכר שנישא לאצילה וחזר להיות איכר שנים לאחר שנישאו‬
                     ‫(‪ 	)2‬מסמך המספר על אציל שירד מנכסיו וחזר להיות אציל לאחר שנישא לאצילה‬

                                       ‫(‪ 	)3‬מסמך המספר על בני זוג שירדו מנכסיהם ושמרו על מעמדם‬
                     ‫(‪ 	)4‬מסמך המספר על אצילה שהפכה לאיכרה עם נישואיה‪ ,‬אף שלא ירדה מנכסי 	ה‬

                                                                                                  ‫הוראות לשאלות ‪:12-10‬‬
‫בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים‪ .‬עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫כך שהעיתונות‪ ,‬החותרת לחשיפת האמת‪ ,‬נוטלת לעצמה רשות‬  ‫העיתונות החוקרת‪ ,‬יש‬   ‫‪ 	.10‬לדעתם של‬

‫במה טעה בית המשפט בפסק דין זה או אחר‪.‬‬         ‫לחקור פרשות משפטיות סבוכות‪ ,‬ולפסוק בעזרת חקירה‬

                                                       ‫(‪ 	)1‬תומכי ‪ /‬לברך על ‪ /‬שטחית ומגמתית‬
                                                     ‫(‪ )	2‬מבקרי ‪ /‬תועלת רבה ב‪ / -‬לא מקצועית‬
                                                     ‫(‪ )	3‬תומכי ‪ /‬לתמוה על ‪ /‬יסודית ומעמיקה‬
                                                    ‫(‪ 	)4‬מבקרי ‪ /‬טעם לפגם ב‪ / -‬חובבנית גרידא‬

‫בתור מוזיקולוג החוקר את המוזיקה בת‪-‬זמננו נכחתי בביצועים של רבות מיצירותיו של המלחין וולף‪.‬‬                       ‫‪.	11‬‬

‫בביצועי יצירות חדשות מסוג זה‪ .‬מבקרי המוזיקה‪,‬‬  ‫‪ ,‬שהרי אלה אינן‬         ‫שהקהל הגיב תמיד בקריאות‬

                                       ‫יצירותיו של וולף בכל הזדמנות‪.‬‬      ‫שלא כמו הקהל‪ ,‬נוהגים‬

                     ‫(‪ 	)1‬הופתעתי ‪ /‬התלהבות ובתשואות ממושכות ‪ /‬מחזה נפוץ ‪ /‬לשבח את‬
                                       ‫(‪ 	)2‬הופתעתי ‪ /‬בוז רמות ‪ /‬מחזה נדיר ‪ /‬לשבח את‬

                           ‫(‪ )	3‬הופתעתי ‪ /‬התלהבות ובתשואות ‪ /‬חיזיון רגיל ‪ /‬להשמיץ את‬
                        ‫(‪ )	4‬לא הופתעתי ‪ /‬הערצה ובמחיאות כפיים ‪ /‬חיזיון נפוץ ‪ /‬ללגלג על‬

‫‪ ,‬משום שלא היה יכול‬  ‫משסבר‪ ,‬הוא חש‬            ‫ועד ארוחת הצהריים נותר זמן‬  ‫‪ 	.12‬משגילה רפי כי שעונו‬

                                                                                        ‫‪.‬‬

                                       ‫(‪ )	1‬ממהר ‪ /‬מועט ‪ /‬שמחה ‪ /‬לחכות עוד זמן רב עד הארוחה‬
                                               ‫(‪ 	)2‬מפגר ‪ /‬קצר ‪ /‬הקלה ‪ /‬לאכול בשעות הקרובות‬

                                            ‫(‪ )	3‬ממהר ‪ /‬רב ‪ /‬הקלה ‪ /‬לטעום ולו כזית בזמן הקרוב‬
                                    ‫(‪ 	)4‬מפגר ‪ /‬ממושך ‪ /‬אכזבה ‪ /‬להתאפק זמן כה ארוך בלי לאכול‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12