Page 10 - 0913
P. 10

‫מועד אוקטובר ‪2013‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 9 -‬‬

                                ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                   ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫האנתרופולוג הצרפתי קלֹוד לוי‪-‬שטראוס נחשב אחד ממובילי ה ְס ְטרּו ְקטּוָרליזם‪ ,‬זרם הגּות המניח כי ביסודן של כל‬         ‫(‪	)1‬‬
 ‫התופעות התרבותיות עומדות תבניות יסוד (סטרוקטורות) משותפות‪ .‬בספרו "מבט מרחוק" כתב לוי‪-‬שטראוס‪:‬‬                         ‫(‪	)5‬‬
                                                                                                                     ‫(‪)	10‬‬
     ‫"ביפנית‪ ,‬המילה 'מוצ'ו' יכולה להיות הן כינוי לחתול‪ ,‬הן כינוי לנער צעיר‪ .‬בשפות ָקריּביות מסוימות מילים‬
      ‫המציינות את שמותיהן של חיות בית שונות עשויות לשמש גם ככינויים לבני דור הנכדים‪ .‬יש עדויות רבות‬
     ‫להתייחסות לשונית דומה לאנשים ולחיות‪ ,‬בקרב תרבויות שונות"‪ .‬קיומן של תבניות לשוניות כאלו‪ ,‬המשותפות‬

         ‫לשפות שונות‪ ,‬שימש את לוי‪-‬שטראוס לחיזוק אחת מטענותיו המרכזיות‪ :‬ההבדל בין דרכי החשיבה של האדם‬
    ‫"התרבותי" לדרכי החשיבה של האדם "הפרימיטיבי" אינו מהותי‪ ,‬ומבחינה זו אי‪-‬אפשר לדבר על תרבויות שונות‬
‫במונחים של עליונות או נחיתות‪ .‬אמנם‪ ,‬התנאים הסביבתיים המסוימים שבהם חברה כלשהי מתקיימת מעוררים‬
‫צרכים ייחודיים המשפיעים על כיווני ההתפתחות של שפתה ושל תרבותה‪ ,‬אך עם זאת‪ ,‬מבני החשיבה של חבריה‬

                       ‫דומים מאוד למבני החשיבה בחברות אחרות‪ ,‬רחוקות ממנה מבחינה גאוגרפית ככל שיהיו‪.‬‬

  ‫המחשבה הסטרוקטורליסטית צמחה במידה רבה מתוך מחקרים בתחום הלשון והספרות‪ ,‬שבהם נערכו בדיקות‬                             ‫	‬
  ‫משוות של תופעות לשוניות בשפות שונות‪ .‬אחד מאלה היה מחקרו של הבלשן פֶרדינָן דה‪-‬סֹוסיר‪ ,‬שהציע בסוף‬
                                                                                                                     ‫(‪	)15‬‬
     ‫המאה ה‪ 19-‬נוסחה לתיאור מבנה הבסיס של מילה בשפה‪ .‬לפי המודל שלו‪ ,‬מילה מקשרת בין שני מישורים‬
     ‫שונים‪ :‬המסמן והמסומן‪ .‬למשל‪ ,‬המסמן של 'חתול' הוא צירוף גרפי בן ארבע אותיות (או צירוף קולי בן שתי‬                 ‫(‪)	20‬‬
‫הברות) המעלה באחת בדמיוננו את דמותה של החיה חתול‪ .‬לעומת זאת‪ ,‬המסומן הוא הרעיון שאליו המסמן מ ַכוון‪,‬‬                     ‫	‬
  ‫ובמקרה שלנו‪ :‬חיית מחמד הולכת על ארבע‪ ,‬בעלת פרווה וזנב ארוך‪ .‬ואולם‪ ,‬לא ישגה גם מי שיטען כי המסומן‬                      ‫	‬
  ‫של 'חתול' שונה לגמרי‪ ,‬והוא‪ :‬בעל חיים טמא שבשרו אסור למאכל ‪ -‬משום שכך הדבר מבחינתו‪ .‬ואכן‪ ,‬לעתים‬
‫קרובות נמצא אפיון בלתי אחיד של מסומן מסוים אצל משתמשים שונים‪ .‬דה‪-‬סוסיר עמד על נקודה זו‪ ,‬ואף ציין‬                     ‫(‪	)25‬‬
‫נקודה נוספת‪ :‬המסמן הוא על פי רוב שרירותי לחלוטין‪ .‬כלומר‪ ,‬אילו נבחר למסומן שהובא כאן‪ ,‬בין שהוא נתפס‬
 ‫כחיית מחמד ובין שהוא נתפס כבעל חיים טמא‪ ,‬מסמן אחר‪' ,‬פטיש' למשל‪ ,‬זה לא היה משנה דבר בכל הנוגע לאופן‬                  ‫(‪)	30‬‬

                                                                       ‫שבו נתפסות תכונותיו של בעל החיים עצמו‪.‬‬

          ‫הדמיון שמצא לוי‪-‬שטראוס בין שפות שונות באשר ליחסי מסמן ומסומן מוכיח‪ ,‬לטענתו‪ ,‬את קיומן של‬
    ‫סטרוקטורות בסיסיות של המחשבה האנושית‪ ,‬הניצבות ביסוד כל התרבויות‪ .‬באופן דומה הוא השווה וניתח‬
‫מיתוסים‪ ,‬סיפורי עם ומבנים מוזיקליים עממיים‪ .‬ואולם‪ ,‬עד מהרה עוררה שיטתו הסטרוקטורליסטית התנגדות‪,‬‬
   ‫גם מצד חוקרים שאימצו אותה בתחילת דרכם‪ .‬אלה טענו כי לוי‪-‬שטראוס‪ ,‬בהתמקדו ביחסים הקבועים שבין‬
    ‫מסמנים למסומניהם‪ ,‬התעלם מאחת הנקודות המרכזיות במודל של דה‪-‬סוסיר‪ ,‬זו הנוגעת לריבוי האפשרויות‬
    ‫לאפיון המסומן‪ .‬עובדה זו‪ ,‬לטענתם‪ ,‬אינה מאפשרת מלכתחילה לערוך השוואה תבניתית בין תרבויות‪ .‬כיצד‬
    ‫יוכל‪ ,‬למשל‪ ,‬חוקר צרפתי במוצאו ובתרבותו‪ ,‬לערוך השוואה בין כינויי החיבה לחתול באינדונזיה לבין כינוייו‬
     ‫בסין‪ ,‬אם אינו מבין בהכרח את המסומן של 'חתול' כפי שמבינים אותו מי ששפת אמם אינדונזית או סינית?‬
 ‫מחקר שכזה ודאי יתייחס אל החתול של הנחקרים כאל החתול של החוקר‪ ,‬משום שזה האחרון אינו מכיר חתול‬

                                                                                                               ‫אחר‪.‬‬

                   ‫השאלות‬

                   ‫‪ .	18‬על פי המודל של דה‪-‬סוסיר‪ ,‬איזו מן האפשרויות הבאות היא מסמן של 'אח'?‬

                                                ‫(‪ )1‬צירוף האותיות א' ו‪-‬ח'‬
                   ‫(‪ )2‬תנור לחימום הבית באמצעות עצים הבוערים בתוכו‬

                                            ‫(‪ )3‬מטפל בחולים בבית חולים‬
                            ‫(‪ )4‬הדמות העולה בדמיוננו לשמע המילה 'אח'‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15