Page 18 - index
P. 18

‫מועד קיץ ‪2024‬‬  ‫‪- 17 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

                                   ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                       ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

     ‫ניצול חיות בידי בני אדם לצורכי לבוש‪ ,‬מזון‪ ,‬שעשועים ופולחן רווח בתרבויות רבות משחר ההיסטוריה‪ ,‬אך‬                 ‫(‪	)1‬‬
     ‫בתקופת הרנסנס‪ ,‬בין המאה ה‪ 14-‬למאה ה‪ ,16-‬גדלו באירופה הניצול והציד של בעלי חיים לממדים חסרי‬                      ‫(‪	)5‬‬

         ‫תקדים‪ .‬באנגליה‪ ,‬לדוגמה‪ ,‬נעלמה כל אוכלוסיית הזאבים כבר במאה ה‪ ,16-‬והשועלים שרדו רק משום‬
 ‫שהאצילים רצו להמשיך בציד שלהם‪ ,‬שהיה מרכיב מרכזי בתרבות האצולה ברנסנס‪ .‬החוקר פיטר סינגר העלה‬
‫בשנת ‪ 1975‬את ההשערה שהפילוסופיה ההומניסטית ששלטה בכיפה בתקופת הרנסנס‪ ,‬פילוסופיה שהדגישה את‬
 ‫ייחודו של האדם‪ ,‬תבונתו ורצונו החופשי‪ ,‬העניקה משנה תוקף לתפיסה שלפיה בין בני האדם לבין בעלי החיים‬

   ‫יש חיץ מוחלט והיררכיה ברורה‪ :‬האדם הוא יצור עליון‪ ,‬וכל היצורים האחרים נבראו כדי לשרתו‪ .‬תפיסה זו‪,‬‬
    ‫אליבא דסינגר‪ ,‬הכשירה את הקרקע להגברת הניצול וההרג של בעלי החיים‪ .‬ואולם‪ ,‬בעת האחרונה חוקרים‬

                                                             ‫טוענים שראייה זו של הגות הרנסנס פשטנית וחסרה‪.‬‬

       ‫לטענת ההיסטוריונית ג'ויס סולסברי‪ ,‬בתקופת הרנסנס דווקא היטשטשו הגבולות בין בני האדם לבין בעלי‬                  ‫(‪	)10‬‬
‫החיים‪ .‬הדבר בא לידי ביטוי בתיאור החיות במשלים מתקופה זו כיצורים תבוניים ומדברים שהתנהגותם צריכה‬                      ‫(‪	)15‬‬
 ‫לשמש מופת לבני האדם‪ ,‬ובתפיסה שהחלה רווחת ולפיה מקצת התנהגויות האדם‪ ,‬כמו גילויי אלימות‪ ,‬יחסי מין‬
‫ואכילה‪ ,‬הן ״חייתיות״‪ .‬לדברי סולסברי‪“ ,‬האנושי שבחיה" ו"החייתי שבאדם" הפכו אפוא דימויים רֹווחים דווקא‬

      ‫בתקופת הרנסנס‪ .‬חיזוק לדעתה של סולסברי עולה מכתביהם של רופאים בני תקופת הרנסנס‪ ,‬שבהם טענו‬
      ‫שמוחם של בעלי החיים אינו שונה במידה רבה ממוחו של האדם‪ ,‬ולפיכך ייתכן שהם בעלי תבונה ואף שפה‪.‬‬

   ‫בקרב הוגי הרנסנס היו שהרחיקו לכת והצהירו שלחיות יתרון על האדם‪ .‬בספרו ״שבחי הסכלות״ משנת ‪1509‬‬                         ‫	‬
      ‫טען ההומניסט ההולנדי ארסמוס שיכולתו הלשונית של האדם היא מקור לאומללות ולסבל‪ ,‬וכי עיסוקו של‬                     ‫(‪	)20‬‬
      ‫האדם במדע מעיד דווקא על חיסרון‪ :‬האדם נזקק למדע כדי לשרוד‪ .‬ג'מבטיסטה ג'לי‪ ,‬סופר איטלקי‪ ,‬פרסם‬

   ‫ב‪ 1549-‬פרודיה על האגדה היוונית על מסעותיו של המלך אודיסאוס‪ .‬ביצירתו של ג'לי מכשפה הופכת את בני‬
    ‫לווייתו של אודיסאוס לחיות‪ ,‬ולאחר שאודיסאוס מציע להם לשוב להיות בני אדם‪ ,‬כל חיה מונה את יתרונות‬
‫מינה החדש לעומת החסרונות שאפיינו את מצבה בעבר כבן אדם‪ .‬רק הפיל משתכנע לבסוף לשוב להיות בן אדם‪.‬‬

                  ‫מהחיבור עולה תמונה אידילית של בעלי החיים‪ ,‬ולעומתה ‪ -‬ראייה קודרת למדי של מצב האדם‪.‬‬

    ‫לדברי ההיסטוריון בנימין ארבל‪ ,‬בתקופת הרנסנס החלה הביקורת המוסרית על הציד‪ .‬אומנם עוד קודם לכן‬                        ‫	‬
‫הושמעה ביקורת על הציד‪ ,‬אך זו הושמעה בעיקר מפי חוגי הכנסייה‪ ,‬שהאשימו את האצילים בעיסוק יתר בענייני‬                    ‫(‪	)25‬‬

   ‫חול ושעשועים במקום בענייני אמונה‪ .‬ברנסנס נשמעה לראשונה הסתייגות מציד בגלל האכזריות שיש בו כלפי‬
   ‫בעלי החיים‪ ,‬וזאת אף אם היה מדובר בהרג חיות לצורך מאכל‪ .‬ליאונרדו דה‪-‬וינצ'י‪ ,‬מענקי הרוח של הרנסנס‪,‬‬
 ‫היה צמחוני‪ ,‬וברשימותיו כתב על האדם‪“ :‬מלך החיות‪ ,‬כך מתארים אותו‪ ,‬אך אני הייתי מכנהו מלך חיות הטרף‪,‬‬

      ‫שכן הוא נמנע משחיטתן רק כדי שיולידו צאצאים למען בית הבליעה שלו‪ ,‬שאותו הפך לקברם של כל בעלי‬
                                                                                                            ‫החיים"‪.‬‬

 ‫במה נוכל אפוא לתלות את האשם לגורלם העגום של בעלי החיים בתקופת הרנסנס? לפי ארבל‪ ,‬גורמים אחרים‪,‬‬                       ‫(‪)	30‬‬
‫כמו הגידול באוכלוסייה‪ ,‬העלייה ברמת החיים ושכלול הכלים הטכנולוגיים‪ ,‬הם שהובילו לגידול בניצול ובהרג של‬

                                                                                                       ‫בעלי החיים‪.‬‬

                                                           ‫השאלות‬
                       ‫‪ .	18‬מה נועדה להדגיש המילה "דווקא" שבשורה ‪?10‬‬

               ‫(‪ 	)1‬את הניגוד בין טענתה של סולסברי לבין טענת החוקרים הנזכרים בשורה ‪8‬‬
                   ‫(‪ 	)2‬את הטענה שטשטוש הגבולות התרחש בתקופת הרנסנס ולא קודם לכן‬
                               ‫(‪ )	3‬את הניגוד בין טענתה של סולסברי לבין השערתו של סינגר‬
                         ‫(‪ 	)4‬את העובדה שבתקופת הרנסנס גברו הניצול והציד של בעלי חיי 	ם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23