Page 56 - psychometric_july_2019
P. 56
מועד קיץ 2019
דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
ראשי הרשויות המקומיות בישראל נבחרים בבחירות הנערכות אחת לחמש שנים.
מספר הכהונות שלהם אינו מוגבל בחוק ,ורבים מהם נבחרים שוב ושוב ומכהנים
בתפקיד עשרות שנים .יש הסבורים כי ההחלטה אם להחליף ראש רשות מכהן
צריכה להישאר בידי הבוחר :תושבים שאינם מרוצים מראש הרשות שלהם יוכלו
לבחור אחר במקומו .אני מאמינה כי יש להגביל את מספר הכהונות של ראשי
הרשויות .לדעתי הגבלת מספר הכהונות תאפשר התחדשות ותמנע מראשי
הרשויות לצבור כוח רב מדי ,העלול לגרום לשחיתות.
ראשית ,ראש עיר שמכהן בתפקידו עשוי לצבור כוח רב ,ובמקרים מסויימים עלול
לנצל כוח זה לרעה .רשויות מקומיות הן לעיתים קטנות עד כדי כך שאנשים רבים
מכירים זה את זה ,וניצול לרעה של תפקיד בעל השפעה עשוי להיות קל במיוחד.
לדוגמה ,ראש עיר עלול לנצל את מעמדו על מנת לאפשר לילדיו להתקבל לבתי ספר
מסויימים .לחילופין ,הוא עלול להשתמש בכוח הניתן לו על מנת לקדם את שכונת
המגורים שלו ובאותו הזמן להזניח שכונות אחרות .ככל שראש הרשות מכהן
זמן רב יותר כך גדל הכוח שבידיו ,וגדל הסיכוי שישתמש בו לרעה .הגבלת
מספר הכהונות תעזור להבטיח שראש הרשות לא יהפוך לבעל הבית הבלעדי של
הרשות המקומית.
שנית ,החלפת ראש הרשות היא חיונית לדעתי על מנת לאפשר התחדשות ברשות
המקומית .במרבית המקרים ראש עיר מכהן ממקד את עיקר תשומת הלב שלו
בנושאים החשובים בעיניו .גם כאשר ראש העיר פועל בצורה ראויה למען הציבור,
עלולים להיזנח נושאים שבהם אין הוא מתמקד .לדוגמה ,ייתכן ראש עיר שפועל
רבות למען בני הנוער ברשות המקומית אך ממעט לטפל באוכלוסיית גיל הזהב.
הגבלת מספר הכהונות שלו תאפשר זרימה של דם חדש לכס ראש הרשות,
והעלאה של סוגיות חדשות לסדר היום.
אמנם ,יש הטוענים כי חבל להגביל את מספר הכהונות ,משום שישנם ראשי רשויות
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
55

