Page 8 - 0714
P. 8

‫מועד יולי ‪2014‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

   ‫בביקורת על ספרו של הפילוסוף סם רקובר נכתב‪" :‬במשל ידוע מפי המשורר היווני הקדום ארכילוכוס נאמר‪:‬‬                                                                           ‫‪	.13‬‬
  ‫'השועל יודע דברים הרבה‪ ,‬אבל הקיפוד יודע דבר אחד גדול'‪ .‬כלומר‪ ,‬יש המתעניינים בנושאים רבים ומגוונים‪,‬‬
‫ואינם מחפשים את הקשר ביניהם; ויש המייחסים הכול לרעיון אחד גדול‪ ,‬לעיקרון אוניברסלי יחיד‪ ,‬שניתן לגזור‬                                                                          ‫	‬

                          ‫ממנו את התופעות כמקרים פרטיים‪ .‬מהו סם רקובר? עורו עור שועל ולבו לב קיפוד‪".‬‬                                                                           ‫	‬
                                                                                                                                                                        ‫	‬

              ‫איזו מן הטענות שלהלן היא המתאימה ביותר להיות מה שרצה המבקר לומר על ספרו של רקובר?‬

         ‫(‪ )1‬הספר מציג רעיון פילוסופי מרכזי שהגה רקובר‪ ,‬אך הרעיון אינו מצליח להסביר את מגוון הבעיות‬
                                                         ‫הפילוסופיות שרקובר מבקש לטפל בהן באמצעותו‬

‫(‪ )2‬הספר מציג קשת רחבה של נושאים פילוסופיים‪ ,‬וחרף המגוון רקובר מצליח להעמיק בכל אחד מהנושאים‬
                                                                                     ‫האלה העמקה של ממש‬

‫(‪ )3‬הספר מציג יריעה רחבה של נושאים פילוסופיים‪ ,‬אך הקורא המעמיק ימצא שכולם אינם אלא פנים שונים‬
                                                                                        ‫של רעיון יסודי אחד‬

 ‫(‪ )4‬הספר מציג גישה פילוסופית רחבה המאגדת בתוכה נושאים שהיה נהוג לחשוב שאין הם קשורים זה לזה‬

  ‫ּ ַפלֵאֹומגנטיות היא תכונה המאפיינת סלעים מסוימים‪ ,‬למשל סלעי בזלת‪ ,‬המשמרים בתוכם מגנטיות שכיוונה‬                                                                         ‫‪	.14‬‬
‫ככיוון השדה המגנטי של כדור הארץ כפי שהיה בעת התמצקותם מלבה‪ .‬תכונה זו מאפשרת ללמוד על השינויים‬
                                                                                                                                                                             ‫	‬
      ‫הרבים שחלו בכיוון השדה המגנטי של כדור הארץ לאורך מיליוני שנים‪ .‬עדות לשינויים אלו אפשר לראות‬
‫באמצעים פשוטים‪ :‬כאשר מקרבים מצפן לסלעים פלאומגנטיים מסוימים‪ ,‬מחט המצפן מסתובבת ומורה דרומה‪.‬‬                                                                                    ‫	‬

                                                                                                                                                                        ‫	‬

                                                                     ‫איזו מהטענות הבאות משתמעת מן הפסקה?‬

    ‫(‪ )1‬אם מקרבים מצפן לסלע כלשהו והמחט אינה מסתובבת ומורה דרומה‪ ,‬פירוש הדבר שהסלע אינו סלע‬
                                                                                                 ‫פלאומגנטי‬

  ‫(‪ )2‬אם מקרבים מצפן לסלע פלאומגנטי והמחט מורה דרומה‪ ,‬פירוש הדבר שבעת התמצקותו של הסלע היה‬
                                                    ‫כיוון השדה המגנטי של כדור הארץ הפוך משהוא היום‬

      ‫(‪ )3‬כאשר סלעים מסוימים‪ ,‬למשל סלעי בזלת‪ ,‬מתמצקים מלבה‪ ,‬הם מביאים לידי שינויים קלים בכיוון‬
                                                                ‫ובעוצמה של השדה המגנטי של כדור הארץ‬

‫(‪ )4‬בכל פעם שכיוון השדה המגנטי של כדור הארץ משתנה‪ ,‬משתנה גם כיוון המגנטיות בסלעים פלאומגנטיים‬

                                                                                   ‫נתון‪:‬‬                                                                                   ‫‪.	15‬‬
                        ‫‪ -‬כל הקורסים ששמם מתחיל במילה “מבוא" הם קורסי יסוד‪.‬‬
                ‫‪ -‬שמות כל הקורסים בחוג למוזיקולוגיה מתחילים במילה “קונצ'רטו"‪.‬‬                                                                                                  ‫	‬

                                                                                                                                                                               ‫	‬

                ‫איזו מן הטענות הבאות נכונה בהכרח?‬                                                                                                                          ‫	‬

                                    ‫(‪“ )1‬קונצ'רטו לארבעה סולנים" אינו קורס יסוד בחוג למוזיקולוגיה‬                                                                          ‫	‬
                        ‫(‪ )2‬יש בחוג למוזיקולוגיה קורס יסוד ששמו מתחיל במילים “מבוא לקונצ'רטו"‬                                                                              ‫	‬
                ‫(‪ )3‬אין בחוג למוזיקולוגיה קורס ששמו “ההיסטוריה של הקונצ'רטו ‪ -‬מגמות עיקריות"‬                                                                               ‫	‬
                                                                                                                                                                           ‫	‬
                           ‫(‪ )4‬לא ייתכן שהקורס “קונצ'רטו לתוף מרים" אינו שייך לחוג למוזיקולוגיה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13