Page 16 - index
P. 16

‫מועד יולי ‪2012‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

                                      ‫הבנת הנקרא (שאלות ‪)30-25‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטעים הבאים‪ ,‬וענו על השאלות שאחריהם‪.‬‬

                        ‫קטע א (שאלות ‪)27-25‬‬

       ‫במשך אלפי שנים נהגו בני האדם להנציח בציור ובפיסול את המראות שהתגלו לעיניהם‪ .‬במאה ה‪ 18-‬עלה‬                ‫(‪	)1‬‬
‫הרעיון לעשות זאת באופן מכני המבוסס על מערכת עתיקה‪ ,‬שכונתה "קמרה אובסקורה"‪ :‬חדר קטן ואפל‪ ,‬שעדשה‬                  ‫(‪)	5‬‬

  ‫נקבעה בחור הנמצא באחד מקירותיו‪ .‬בתוך חדר זה היה אפשר לראות את תמונתו של הנוף המצוי מחוץ לחדר‬
‫מוטלת על הקיר שממול לעדשה‪ .‬כמובן‪ ,‬תמונה זו הופיעה על הקיר רק בשעות האור‪ .‬המאמץ ללכוד ולשמור את‬

                                                                             ‫התמונות הללו הוביל לפיתוח הצילום‪.‬‬

    ‫ניסויים ראשונים נעשו בלוחות מתכת שצופו בתמיסות של מלחי כסף‪ .‬כאשר חושפים את הכימיקלים האלה‬                      ‫	‬
‫לאור‪ ,‬הם מתפרקים ומותירים גבישי כסף שחורים‪ .‬כשקובעים לוח מסוג זה בתוך קופסה אפלה ובה נקב ‪ -‬מעין‬                 ‫(‪)	10‬‬

  ‫"קמרה אובסקורה" בזעיר אנפין ‪ -‬ומציבים קופסה זו לפני עצם כלשהו‪ ,‬מיד מתחילה דמות העצם להצטייר על‬
‫פני הלוח‪ .‬בעקבות התחלה גולמית זו באה שורה שלמה של שכלולים בקולטי האור‪ ,‬בהרכב הכימיקלים ובמבנה‬

                                                                      ‫הקופסה האפלה‪ ,‬שלימים תיקרא "מצלמה"‪.‬‬

   ‫הניסיונות המוצלחים הראשונים ללכוד תמונות נעשו בצרפת בשנות השלושים של המאה ה‪ .19-‬יוצר התצלום‬                    ‫	‬
‫הראשון בהיסטוריה היה ממציא ושמו ניאפס‪ ,‬אך האדם שהעלה את הצילום על דרך המלך היה מעצב במה ושמו‬                    ‫(‪)	15‬‬

 ‫דאגר‪ .‬הוא טיפל בלוחות הנחושת שלו באדי כספית‪ ,‬וכך עלה בידו להטביע על פניהם תמונות חדות הרבה יותר‬
        ‫מכל מה שהיה מוכר קודם לכן‪ .‬ה"דאגרוטיפים" זכו להצלחה מסחררת‪ ,‬אך חסרונם היה שלא הייתה כל‬

 ‫אפשרות לשכפל אותם‪ .‬באותה העת הכין הממציא האנגלי פוקס טאלבוט נייר מצופה בכסף כלורי‪ ,‬אשר פיתוח‬
     ‫מאוחר שלו הוא סרט הצילום המוכר לנו כיום‪ .‬מנייר זה היה אפשר להכין העתקים רבים של אותה תמונה‪.‬‬

                        ‫השאלות‬

                        ‫‪ 	.25‬שלא כמו הקמרה אובסקורה‪ ,‬המצלמה ‪-‬‬

                                ‫(‪ )1‬זקוקה לאור‬
                             ‫(‪ )2‬מושפעת מאור‬
                            ‫(‪ )3‬מנציחה מראות‬
                        ‫(‪ )4‬יכולה להציג מראות‬

                        ‫‪ .	26‬לפי הקטע‪ ,‬הדאגרוטיפים ִאפשרו ‪-‬‬

                                              ‫(‪ )1‬בפעם הראשונה ללכוד תמונה‬
                ‫(‪ )2‬לוותר על הרעיון המכני שעליו מבוססת הקמרה אובסקורה‬

                                                        ‫(‪ )3‬ליצור תמונות חדות‬
                                             ‫(‪ )4‬ליצור תמונות שאפשר לשכפלן‬

‫‪ .	27‬איזו מהאפשרויות הבאות מתארת את הנאמר בפסקה השנייה והשלישית בצורה הטובה ביותר?‬

     ‫(‪ )	1‬הּפִסקה השנייה מציינת תהליכי יסוד בתחום הצילום‪ ,‬והּפִסקה השלישית מציינת התפתחויות חשובות‬
                                                                                                   ‫בתחום זה‬

  ‫(‪ 	)2‬הּפִסקה השנייה מגוללת את הניסיונות בתחום הכימיקלים‪ ,‬והּפִסקה השלישית מתארת את תהליך פיתוח‬
                                                                                           ‫"הקופסה האפלה"‬

‫(‪ 	)3‬הּפִסקה השנייה עוסקת בניסיונות הכושלים בפיתוח תחום הצילום‪ ,‬והּפִסקה השלישית מתייחסת לניסיונות‬
                                                                                             ‫המוצלחים בלבד‬

      ‫(‪ )	4‬הּפִסקה השנייה מתארת את הצורך שהביא לפיתוח תחום הצילום‪ ,‬והּפִסקה השלישית מציגה דמויות‬
                                                                                   ‫מרכזיות בפיתוח תחום זה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21