Page 14 - index
P. 14

‫מועד יולי ‪2012‬‬                      ‫‪- 13 -‬‬                 ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

‫טענה זו‪ ,‬שהרי יקירוב‬  ‫החוקר יקירוב‬  ‫‪" .	17‬האדם אינו יכול לחשוב אלא במילים"‪ ,‬טען פילוסוף ידוע‪.‬‬

                      ‫דמיון חזותי‪.‬‬  ‫להשתמש בעבודתו בחשיבה‬  ‫סיפר בערוב ימיו כי‬

                           ‫(‪ 	)1‬ספק אם ‪ /‬היה מסתייג מ‪ / -‬מיעט ‪ /‬מילולית‪ ,‬ונשען בעיקר על‬                                 ‫	‬
                      ‫(‪ )	2‬נראה כי ‪ /‬לא היה סומך ידיו על ‪ִ /‬הרבה ‪ /‬מילולית‪ ,‬ולא נשען כלל על‬                             ‫	‬
                                                                                                                        ‫	‬
                              ‫(‪ )	3‬ספק אם ‪ /‬היה סומך ידיו על ‪ִ /‬הרבה ‪ /‬שאינה מילולית וב‪-‬‬                                ‫	‬
                       ‫(‪ 	)4‬נראה כי ‪ /‬היה סומך ידיו על ‪ /‬נמנע מ‪ / -‬מילולית‪ ,‬ונשען בעיקר על‬

‫בתקופות שבהן מצוקות היומיום טורדות את מנוחתי"‪ ,‬אמרה פעם הסופרת שירלין‪ .‬אני‪ ,‬לעומתה‪ ,‬מוצא‬  ‫‪" 	.18‬‬

                      ‫שפריון היצירה שלי מגיע דווקא בתקופות שבהן ‪ ,‬שכן אז ‪.‬‬

‫(‪ )	1‬אני מרבה לכתוב בעיקר ‪ /‬לשיאו ‪ /‬חיי מתנהלים על מי מנוחות ‪ /‬אין דבר המספק לי השראה לכתיבה‬
‫(‪ 	)2‬איני מסוגלת לכתוב מאומה ‪ /‬לשפל ‪ /‬הכול מתנהל על מי מנוחות ‪ /‬פשוט אין לי על אודות מה לכתוב‬
 ‫(‪ )	3‬קצב הכתיבה שלי במיטבו ‪ /‬לשפל ‪ /‬שורר תוהו ובוהו בחיי ‪ /‬כל אירוע פעוט משמש לי עילה לכתיבה‬
‫(‪ )	4‬אני מתקשה לכתוב ‪ /‬לשיאו ‪ /‬אין דבר הטורד את שלוותי ‪ /‬חוויות היומיום משמשות השראה לכתיבה‬

‫אמנים‪.‬‬                ‫בעת האחרונה התברר שאין אמת באמונה הרווחת כי ילדים הסובלים מקשיי למידה‬                       ‫‪.	19‬‬

‫לדבר עליה‪ ,‬ואילו מבוגרים אחרים בעלי עבר דומה נוטים‬  ‫שאמנים שסבלו מקשיי למידה בילדותם אינם‬

                                                           ‫שלא ‪.‬‬

 ‫(‪ 	)1‬אינם יכולים להפוך ל‪ / -‬ייתכן שאמונה זו קשורה בעובדה ‪ /‬מתביישים בעובדה זו והם מרבים ‪ /‬לספר‬

                                                                                            ‫לאיש על עברם‬

 ‫(‪ 	)2‬אינם יכולים להפוך ל‪ / -‬קשה להבין כיצד צמחה אמונה זו‪ ,‬שהרי ידוע ‪ /‬מפרסמים עובדה זו וממעטים‬
                                                                    ‫מאוד ‪ /‬להסתיר את עברם‬

‫(‪ 	)3‬גדלים להיות ‪ /‬ייתכן שמקור הטעות הוא בעובדה ‪ /‬מנסים להצניע עובדה זו ומרבים ‪ /‬לפרסם את הדבר‬

                                                                                                     ‫ברבים‬

‫(‪ )	4‬הופכים בבגרותם ל‪ / -‬קשה להבין כיצד צמחה אמונה זו‪ ,‬שהרי ידוע ‪ /‬מפרסמים עובדה זו והם נמנעים‬
                                                                   ‫מ‪ / -‬לספר לאיש על עברם‬

                                                           ‫היגיון (שאלות ‪)24-20‬‬

‫יוסף נמנע מללכת לחוף הים משום שחש שלא בנוח בבגד ים‪ .‬משנודע הדבר לחברו‪ ,‬יעץ לו הלה להרבות בשחייה‬                   ‫‪.	20‬‬
‫לשם עיצוב הגוף‪ .‬על כך ענה יוסף בצער‪" :‬הצעתך משולה לפתיחת כספת נעולה שהקוד לפתיחתה רשום על פתק‬
                                                                                                                      ‫	‬
                                                                                                   ‫המצוי בתוכה!"‬      ‫	‬

                     ‫איזה מהמשפטים הבאים היה יכול להחליף את תשובתו של יוסף ולהעביר את אותו המסר?‬

                                                               ‫(‪ )1‬הרי אני יכול לשחות גם בבֵרכה‪ ,‬ולא רק בים!‬
                                                                         ‫(‪ )2‬הרי כדי לשחות עליי ללבוש בגד ים!‬

                                                          ‫(‪ )3‬בשמחה הייתי עושה כדבריך‪ ,‬לו רק ידעתי לשחות‪.‬‬
                                   ‫(‪ )4‬אם עליי להשקיע מאמץ רב כל כך‪ ,‬אני מעדיף לוותר על בילוי בחוף הים‪.‬‬

‫בני האי לגוס נוהגים לאכול את פריו של עץ הסלמנור‪ ,‬המכיל חומר ששמו פסי‪ ,‬ולעשן את עליו‪ ,‬המכילים חומר‬                 ‫‪.	21‬‬
‫ששמו דלתא‪ .‬ידוע כי ככל שבני לגוס מרבים באכילת פרי הסלמנור‪ ,‬כך הופך עור פניהם למחוספס יותר‪ .‬מחקר‬
                                                                                                                          ‫	‬
                                        ‫גילה כי החומר דלתא‪ ,‬הנצרך בעישון‪ ,‬מחליש את השפעת הפסי על הגוף‪.‬‬
                                                                                                                      ‫	‬
                                                                                     ‫תוצאות המחקר מרמזות ש‪-‬‬
                                                                                                             ‫	‬               ‫	‬

                                ‫(‪ )1‬לולא היו בני לגוס אוכלים את פרי הסלמנור‪ ,‬היה עור פניהם מחוספס יותר‬
                             ‫(‪ )2‬לו היו בני לגוס ממעיטים בעישון עלי הסלמנור‪ ,‬היה עור פניהם מחוספס יותר	‬
                    ‫(‪ )3‬לו היו בני לגוס מרבים עוד יותר באכילת פרי הסלמנור‪ ,‬היה עור פניהם מחוספס פחות‬

                                   ‫(‪ )4‬לולא היו בני לגוס מעשנים את עלי הסלמנור‪ ,‬היה עור פניהם חלק יותר‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19