Page 11 - index
P. 11

‫מועד אביב ‪2023‬‬  ‫‪- 10 -‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון‬

                                                 ‫‪ 	.19‬איזו מן הטענות הבאות אינה עולה מן הפסקה השנייה?‬

                                                ‫(‪ 	)1‬במחקרים אחדים הושמעו לתינוקות הקלטות של בכיים הם‬
                                  ‫(‪ 	)2‬תינוקות מבחינים בין קול הבכי שלהם לבין קול הבכי של תינוקות אחרים‬

                                        ‫(‪ )	3‬תינוקות בוכים ביתר שאת אם נדמה להם שתינוק אחר בוכה בגללם‬
                            ‫(‪ 	)4‬תגובת הבכי של תינוק למשמע בכיו של תינוק אחר מופיעה בשלב מוקדם בחיי	ו‬

          ‫‪ .	20‬מדוע היה חשוב שלמחצית מהתינוקות תוצג ההצגה בהיפוך תפקידים של הדמויות (שורות ‪?)12-11‬‬

‫(‪ 	)1‬כדי לברר אם ההעדפה שהתינוקות מגלים נובעת מהימשכות לדמות העוזרת או מסלידה מהדמות המפריעה‬
                ‫(‪ )	2‬כדי לוודא שההעדפה שהתינוקות מגלים נוגעת לפעולות של הדמויות ולא לצבען או לצורתן‬

          ‫(‪ )	3‬כדי לבחון אם תינוקות יכולים להבין את המתרחש בהצגה גם בהחלפת תפקידי הדמויות זה בזה‬
                                ‫(‪ 	)4‬כדי לבדוק בנפרד כיצד התינוקות מגיבים לעזרה וכיצד הם מגיבים להפרעה	‬

   ‫‪ .	21‬על פי הפסקה השלישית‪ ,‬החוקרים הניחו כי אם מקור ההעדפה של התינוקות בניסוי הוא ‪ ,‬הם ‪.‬‬
                       ‫(‪ )	1‬סלידה מהדמות המפריעה ‪ /‬יעדיפו את הדמות הניטרלית על פני הדמות העוזרת‬
                           ‫(‪ 	)2‬סלידה מהדמות המפריעה ‪ /‬לא יבחינו בין הדמות הניטרלית לדמות העוזרת‬
                              ‫(‪ 	)3‬משיכה לדמות העוזרת ‪ /‬לא יבחינו בין הדמות העוזרת לדמות הניטרלית‬
                        ‫(‪ )	4‬משיכה לדמות העוזרת ‪ /‬יעדיפו את הדמות הניטרלית על פני הדמות המפריע 	ה‬

   ‫‪ .	22‬על פי המשתמע מן הקטע‪ ,‬על מה מעידה הושטת היד של התינוקות שהשתתפו בניסויים המתוארים בפסקה‬

                                                                                              ‫השלישית והרביעית?‬

                              ‫(‪ 	)1‬היא מעידה שהתינוק רואה בדמות שלעברה הושיט יד דמות העוזרת לחברתה‬
                                             ‫(‪ 	)2‬היא מעידה שהתינוק רוצה להפסיק את ההתנהגות שהוא רואה‬

                ‫(‪ )	3‬היא מעידה שהתינוק מעדיף את הדמות שלעברה הוא הושיט את ידו על פני דמויות אחרות‬
                                                     ‫(‪ )	4‬היא מעידה שהתינוק מבין שיש פגם מוסרי בסיטואצי 	ה‬

                               ‫‪ .	23‬איזו מהטענות הבאות מסכמת באופן הטוב ביותר את הפסקה האחרונה?‬

  ‫(‪ )	1‬מקורה של ההתנהגות המוסרית של התינוקות רגשי בעיקרו‪ ,‬ויתר על כן‪ ,‬יש להם נטיות המנוגדות למוסר‬
                                                     ‫הבוגר‪ ,‬והם זקוקים להנחיית מבוגרים כדי לרכוש אותו‬

   ‫(‪ 	)2‬אף שבדרך כלל לתינוקות יש העדפות מוסריות‪ ,‬כאשר מניעיהם רגשיים הם מביאים אותם לידי העדפות‬
                                                     ‫בלתי צודקות‪ ,‬ולכן הם זקוקים להדרכתם של מבוגרים‬

‫(‪ )	3‬אומנם תינוקות מפגינים כמה התנהגויות מוסריות‪ ,‬אך לנוכח ריבוי ההעדפות הבלתי מוסריות שלהם קשה‬
                                                             ‫להכריע בשאלה אם הבסיס למוסר באמת מולד‬

‫(‪ 	)4‬אומנם קשה להסיק שהמוסר של תינוקות מולד‪ ,‬אך למרות ההעדפות שהם מגלים לעיתים ‪ -‬ברוב המקרים‬
                                                                             ‫הם מבחינים היטב בין טוב לרע	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16