Page 10 - index
P. 10

‫מועד אביב ‪2023‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

 ‫כשמתבוננים בהתנהגותם של תינוקות אפשר לחשוב שהם חסרים כל יכולת מוסרית‪ .‬נראה שאת כל מעשיהם‬                        ‫(‪	)1‬‬
‫מניע הדחף לספק את צרכיהם‪ ,‬וללא הנחיית הוריהם ודאי לא יצליחו ללמוד כיצד להתגבר על דחפים אנוכיים‪,‬‬

                                                                ‫לפעול למען הזולת ולהתקומם נגד חוסר הגינות‪.‬‬

  ‫אלא שמחקרים מראים שגם אם תינוקות אינם נולדים עם כל היכולות האלה‪ ,‬היכולת להגיב לסבלו של הזולת‬                     ‫	‬
‫היא יכולת מולדת‪ :‬כבר מגיל צעיר מאוד תינוקות בוכים למשמע בכיו של תינוק אחר‪ ,‬והם אף עושים זאת בעוצמה‬               ‫(‪	)5‬‬
‫רבה יותר מכאשר מושמעת להם הקלטה של בכיים הם‪ .‬אומנם בתגובה כזאת אין כדי להעיד שהם ניחנו במוסר‪,‬‬

          ‫אך כל מערכת מוסרית שאפשר להעלות על הדעת תתקשה להתקיים ללא היכולת לזהות שהאחר סובל‪.‬‬

   ‫והנה מתברר שתינוקות מסוגלים אף ליותר מכך‪ .‬צוות חוקרים בראשות פול בלום מאוניברסיטת ייל בדק את‬                      ‫	‬
         ‫תגובתם של תינוקות בני שישה חודשים להתנהגויות משני סוגים‪ :‬עזרה לעומת הפרעה‪ .‬החוקרים הציגו‬                    ‫	‬
                                                                                                                 ‫(‪	)10‬‬
‫לתינוקות הצגה ובה שלוש דמויות‪ :‬עיגול אדום‪ ,‬משולש צהוב וריבוע כחול‪ .‬כשניסה העיגול לעלות במעלה גבעה‪,‬‬
   ‫המשולש דחף אותו קדימה‪ ,‬ואילו הריבוע ניסה לדחוף אותו אחורה‪ .‬למחצית מהתינוקות הוצגה אותה הצגה‪,‬‬                      ‫	‬
  ‫אלא שהמשולש והריבוע מילאו בה תפקידים הפוכים‪ .‬בסיום ההצגה הוצגו לתינוקות שתי הדמויות ‪ -‬העוזרת‬                       ‫	‬
        ‫והמפריעה‪ .‬רובם המכריע של התינוקות הושיטו יד לדמות העוזרת‪ .‬החוקרים הוסיפו ושאלו אם המקור‬                  ‫(‪	)15‬‬
   ‫להעדפה זו הוא המשיכה לדמות העוזרת‪ ,‬או הסלידה מהדמות המפריעה‪ .‬כדי לבדוק זאת הם הוסיפו להצגה‬

‫דמות ניטרלית‪ ,‬שאינה עוזרת ואינה מפריעה‪ .‬הם מצאו שהתינוקות מעדיפים את הדמות החיובית על פני הדמות‬
                                                                        ‫הניטרלית‪ ,‬ואת הניטרלית על פני השלילית‪.‬‬

   ‫בניסוי הבא שלהם ביקשו החוקרים לבדוק שאלה מורכבת יותר‪ :‬האם העדפותיהם של התינוקות משקפות גם‬                         ‫	‬
  ‫תפיסה כלשהי של צדק? צדק אינו נוגע רק לשאלה "איזו התנהגות עדיפה"‪ ,‬אלא בין השאר גם לסוגיית השכר‬                      ‫	‬
  ‫והעונש‪ .‬גם אם אנחנו מעדיפים התנהגויות חיוביות על פני שליליות‪ ,‬רובנו נסכים כי אם אדם עושה רע‪ ,‬צודק‬              ‫(‪	)20‬‬
‫יותר להענישו‪ ,‬כלומר לנקוט כלפיו פעולה שלילית‪ ,‬מלתגמלו‪ .‬תינוקות בני שמונה חודשים צפו בהצגה שבה בובה‬
                                                                                                                     ‫	‬
     ‫מנסה לפתוח קופסה‪ ,‬ודמות אחרת עוזרת לה או מפריעה‪ .‬לאחר מכן הוצגו להם בובה שתגמלה את הבובה‬
       ‫העוזרת‪ ,‬ובובה אחרת שהענישה אותה‪ .‬התינוקות גילו העדפה לבובה המתגמלת‪ ,‬כצפוי לנוכח נטייתם של‬

    ‫תינוקות להעדיף דמויות שמתנהגות בדרך חיובית‪ .‬אלא שכשהבובה המתגמלת והבובה המענישה פעלו כלפי‬
                                                  ‫הדמות המפריעה‪ ,‬התינוקות הושיטו יד דווקא לבובה המענישה‪.‬‬

‫האם אפשר להסיק מכך שמערכת המוסר של האדם כולה מולדת? בלום מצביע על כך שתינוקות אינם מודעים‬                         ‫(‪)	25‬‬
  ‫למושגים "טוב" ו"רע"‪ ,‬ובחירותיהם רגשיות בלבד‪ .‬נוסף על כך‪ ,‬תינוקות מגלים העדפה לבני קבוצתם‪ ,‬שרובנו‬
   ‫נחשיב כהעדפה לא צודקת‪ :‬מחקרים הראו שתינוקות בני שלושה חודשים מעדיפים פרצופים של בני הקבוצה‬                        ‫	‬
                                                                                                                 ‫(‪	)30‬‬
‫האתנית שלהם‪ ,‬ובני ‪ 11‬חודשים מעדיפים את מי שטעמם במזון דומה לשלהם‪ .‬העדפות אלה אינן משקפות את‬
   ‫שיקולי המוסר הבוגר הרווח‪ ,‬שלפיו אותם הכללים צריכים להכתיב את היחס שלנו לכל בני האדם‪ ,‬ללא קשר‬

‫לקבוצה שהם משתייכים אליה‪ .‬לטענת בלום ממצאים אלה אינם שוללים את קיומו של בסיס מולד למוסר‪ ,‬אך‬
  ‫הם מראים שכדי להיות מוסרי באמת על התינוק ללמוד מהסובבים אותו את הכללים המעצבים את התפיסה‬
                                                                                                ‫המוסרית הבוגרת‪.‬‬

                                                                              ‫השאלות‬

                                       ‫‪ .	18‬איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה הראשונה?‬

                ‫(‪ )	1‬לעתים קרובות הורים אינם מצליחים להקנות לתינוקותיהם יכולת מוסרית‬
                               ‫(‪ 	)2‬על פי רוב‪ ,‬סיפוק צרכים עולה בקנה אחד עם יכולת מוסרית‬
                                        ‫(‪ )	3‬נדמה שתינוקות לומדים את כללי המוסר מהוריהם‬
                              ‫(‪ 	)4‬התגברות על דחפים אנוכיים היא דוגמה אחת לסיפוק צרכי 	ם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15