Page 10 - index
P. 10
מועד אביב 2023 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 9 -
קטע קריאה (שאלות )23-18
קראו בעיון את הקטע ,וענו על השאלות שאחריו.
כשמתבוננים בהתנהגותם של תינוקות אפשר לחשוב שהם חסרים כל יכולת מוסרית .נראה שאת כל מעשיהם ( )1
מניע הדחף לספק את צרכיהם ,וללא הנחיית הוריהם ודאי לא יצליחו ללמוד כיצד להתגבר על דחפים אנוכיים,
לפעול למען הזולת ולהתקומם נגד חוסר הגינות.
אלא שמחקרים מראים שגם אם תינוקות אינם נולדים עם כל היכולות האלה ,היכולת להגיב לסבלו של הזולת
היא יכולת מולדת :כבר מגיל צעיר מאוד תינוקות בוכים למשמע בכיו של תינוק אחר ,והם אף עושים זאת בעוצמה ( )5
רבה יותר מכאשר מושמעת להם הקלטה של בכיים הם .אומנם בתגובה כזאת אין כדי להעיד שהם ניחנו במוסר,
אך כל מערכת מוסרית שאפשר להעלות על הדעת תתקשה להתקיים ללא היכולת לזהות שהאחר סובל.
והנה מתברר שתינוקות מסוגלים אף ליותר מכך .צוות חוקרים בראשות פול בלום מאוניברסיטת ייל בדק את
תגובתם של תינוקות בני שישה חודשים להתנהגויות משני סוגים :עזרה לעומת הפרעה .החוקרים הציגו
( )10
לתינוקות הצגה ובה שלוש דמויות :עיגול אדום ,משולש צהוב וריבוע כחול .כשניסה העיגול לעלות במעלה גבעה,
המשולש דחף אותו קדימה ,ואילו הריבוע ניסה לדחוף אותו אחורה .למחצית מהתינוקות הוצגה אותה הצגה,
אלא שהמשולש והריבוע מילאו בה תפקידים הפוכים .בסיום ההצגה הוצגו לתינוקות שתי הדמויות -העוזרת
והמפריעה .רובם המכריע של התינוקות הושיטו יד לדמות העוזרת .החוקרים הוסיפו ושאלו אם המקור ( )15
להעדפה זו הוא המשיכה לדמות העוזרת ,או הסלידה מהדמות המפריעה .כדי לבדוק זאת הם הוסיפו להצגה
דמות ניטרלית ,שאינה עוזרת ואינה מפריעה .הם מצאו שהתינוקות מעדיפים את הדמות החיובית על פני הדמות
הניטרלית ,ואת הניטרלית על פני השלילית.
בניסוי הבא שלהם ביקשו החוקרים לבדוק שאלה מורכבת יותר :האם העדפותיהם של התינוקות משקפות גם
תפיסה כלשהי של צדק? צדק אינו נוגע רק לשאלה "איזו התנהגות עדיפה" ,אלא בין השאר גם לסוגיית השכר
והעונש .גם אם אנחנו מעדיפים התנהגויות חיוביות על פני שליליות ,רובנו נסכים כי אם אדם עושה רע ,צודק ( )20
יותר להענישו ,כלומר לנקוט כלפיו פעולה שלילית ,מלתגמלו .תינוקות בני שמונה חודשים צפו בהצגה שבה בובה
מנסה לפתוח קופסה ,ודמות אחרת עוזרת לה או מפריעה .לאחר מכן הוצגו להם בובה שתגמלה את הבובה
העוזרת ,ובובה אחרת שהענישה אותה .התינוקות גילו העדפה לבובה המתגמלת ,כצפוי לנוכח נטייתם של
תינוקות להעדיף דמויות שמתנהגות בדרך חיובית .אלא שכשהבובה המתגמלת והבובה המענישה פעלו כלפי
הדמות המפריעה ,התינוקות הושיטו יד דווקא לבובה המענישה.
האם אפשר להסיק מכך שמערכת המוסר של האדם כולה מולדת? בלום מצביע על כך שתינוקות אינם מודעים () 25
למושגים "טוב" ו"רע" ,ובחירותיהם רגשיות בלבד .נוסף על כך ,תינוקות מגלים העדפה לבני קבוצתם ,שרובנו
נחשיב כהעדפה לא צודקת :מחקרים הראו שתינוקות בני שלושה חודשים מעדיפים פרצופים של בני הקבוצה
( )30
האתנית שלהם ,ובני 11חודשים מעדיפים את מי שטעמם במזון דומה לשלהם .העדפות אלה אינן משקפות את
שיקולי המוסר הבוגר הרווח ,שלפיו אותם הכללים צריכים להכתיב את היחס שלנו לכל בני האדם ,ללא קשר
לקבוצה שהם משתייכים אליה .לטענת בלום ממצאים אלה אינם שוללים את קיומו של בסיס מולד למוסר ,אך
הם מראים שכדי להיות מוסרי באמת על התינוק ללמוד מהסובבים אותו את הכללים המעצבים את התפיסה
המוסרית הבוגרת.
השאלות
. 18איזו מן הטענות הבאות עולה מן הפסקה הראשונה?
( ) 1לעתים קרובות הורים אינם מצליחים להקנות לתינוקותיהם יכולת מוסרית
( )2על פי רוב ,סיפוק צרכים עולה בקנה אחד עם יכולת מוסרית
( ) 3נדמה שתינוקות לומדים את כללי המוסר מהוריהם
( )4התגברות על דחפים אנוכיים היא דוגמה אחת לסיפוק צרכי ם
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

