Page 8 - index
P. 8

‫מועד אביב ‪2022‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 7 -‬‬

  ‫בספרו "משפט ונורמות חברתיות" אריק פוזנר טוען כי פרחים ושוקולד אינם מתנות טובות‪ ,‬משום ש"כמעט כל‬           ‫‪.	13‬‬
‫אחד אוהב פרחים ושוקולד"‪ .‬לדבריו‪ ,‬מתנות אלו הן כמו כסף‪ :‬הן חסרות את החיפוש‪ ,‬את החשיבה ואת המאמץ‬

                                                                ‫הכרוכים בהתאמת המתנה לאדם שהן מיועדות לו‪.‬‬

                ‫לפי פוזנר‪ ,‬מדוע פרחים ושוקולד אינם מתנות טובות?‬                                            ‫	‬

                ‫(‪ )	1‬מפני שאומנם הם חביבים על רבים‪ ,‬אך לאו דווקא על האדם המסוים המקבל אותם‬
                            ‫(‪ 	)2‬מפני שאין הם משקפים את אישיותו הייחודית של האדם המעניק אותם‬
                           ‫(‪ 	)3‬מפני שהחיפוש‪ ,‬החשיבה והמאמץ שהושקעו בבחירתם אינם ניכרים בהם‬

                    ‫(‪ )	4‬מפני שאין הם דורשים מנותן המתנה להשתדל לקלוע לטעמו האישי של המקבל‬

‫במאמר נכתב‪" :‬חשוב לזכור כי חקר המציאות האובייקטיבית תלוי תמיד בתיווכה של מערכת החושים האנושית‪:‬‬             ‫‪.	14‬‬
     ‫גם הנתונים הנאספים מקריאת מצבו של מכשיר מדידה ‪ -‬למשל‪ ,‬מקומו של מחוג המכשיר או צבעו של נייר‬
                                     ‫הלקמוס ‪ -‬נתפסים בחושיהם של החוקרים‪ ,‬חושים שהם מוגבלים מטבעם‪".‬‬

                ‫איזו מהטענות הבאות עולה מהפסקה?‬                                                            ‫	‬

                                     ‫(‪ )	1‬מידת הדיוק של מכשירי המדידה המשמשים חוקרים היא מוגבלת‬
                                   ‫(‪ )	2‬כל חוקר מפרש את הנתונים שמספקים מכשירי המדידה באופן אחר‬
                ‫(‪ )	3‬מכשירי מדידה מאפשרים לחוקרים לאסוף נתונים שחושי האדם אינם מסוגלים לקלוט‬
                   ‫(‪ 	)4‬אין ערובה שנתונים שאספו חוקרים ממכשירי מדידה מתארים את המציאות נאמנה‬

 ‫כשם שהבלשן פרדינן דה‪-‬סוסיר התעניין בעקרונות ובמבנים הבסיסיים המשותפים לכל השפות האנושיות‪ ,‬כך‬              ‫‪.	15‬‬
     ‫התעניין בן תקופתו‪ ,‬הסוציולוג אמיל דורקהיים‪ ,‬בתכונות החברתיות הבסיסיות המשותפות לכל התרבויות‬

‫האנושיות‪ :‬מאפייניה הייחודיים של כל תרבות ותרבות עניינו אותו לא בפני עצמם‪ ,‬אלא כדוגמאות וכמקרי בוחן‬
                                                ‫הממחישים את התפקיד האוניברסלי שייחס לתרבות באשר היא‪.‬‬

                ‫איזה מן המשפטים הבאים מביע את הרעיון המרכזי של הפסקה באופן הטוב ביותר?‬                     ‫	‬

         ‫(‪ )	1‬בדומה לדה‪-‬סוסיר‪ ,‬שהתמקד בתכונות האוניברסליות של כל השפות‪ ,‬התמקד דורקהיים בתפקיד‬
                                                                ‫האוניברסלי שהשפה ממלאת בכל התרבויות‬

   ‫(‪ 	)2‬דורקהיים‪ ,‬כמו דה‪-‬סוסיר‪ ,‬התעניין בתכונות האוניברסליות של התופעה שחקר‪ ,‬וביטוייה הייחודיים של‬
                                                                        ‫תופעה זו לא עניינו אותו בפני עצמם‬

‫(‪ 	)3‬דה‪-‬סוסיר ודורקהיים עסקו שניהם בתופעות אוניברסליות‪ ,‬אלא שדורקהיים עסק גם בביטויים הייחודיים‬
                                                                                 ‫של התופעה הכללית שחקר‬

   ‫(‪ 	)4‬הן דה‪-‬סוסיר והן דורקהיים טענו שהתופעות שחקרו הן כלל‪-‬אנושיות‪ ,‬ונטו להתעלם ממאפיינים שלהן‬
                                                                                   ‫המחלישים את טענתם זו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13