Page 16 - index
P. 16

‫מועד אביב ‪2021‬‬       ‫‪- 15 -‬‬                                        ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

    ‫כאשר פלוני מעיד כי "מעולם לא קרא את עגנון"‪ ,‬מובן לכול כי אין הכוונה לקריאת עגנון האדם עצמו‪ ,‬אלא‬            ‫‪.	12‬‬
‫לקריאת היצירות שחיבר‪ .‬תופעה זו נקראת ֵמטֹונימיָה‪ :‬התייחסות לאובייקט כלשהו לא בשמו ממש‪ ,‬אלא בשמו‬

  ‫של אובייקט אחר‪ ,‬הקשור אליו קשר הדוק‪ .‬סינֶקדֹו ָכה היא סוג של מטונימיה שבו האובייקט שנוקבים בשמו‬

                                                       ‫הוא חלק מן האובייקט השלם שמתכוונים אליו‪ ,‬או להפך‪.‬‬

                     ‫להלן ארבע דוגמאות למטונימיה‪ .‬אחת מהן היא גם דוגמה לסינקדוכה‪ .‬מהי דוגמה זו?‬                      ‫	‬

‫(‪ )	1‬השימוש במילה 'האולם' במשפט "המחזאית חששה מן התגובות ליצירתה החדשה‪ ,‬אך בתום הצגת הבכורה‬
                                                                                           ‫הריע האולם כולו"‬

       ‫(‪ )	2‬השימוש במילה 'ידיים' במשפט "הקבלן שכר ארבעה פועלים חדשים‪ ,‬אך עדיין נחוצות לו עוד ידיים‬
                                                                                                      ‫עובדות"‬

    ‫(‪ )	3‬השימוש במילה 'השולחנות' במשפט "רק אתמול התקבל גדעון לעבודה במלצרות‪ ,‬וכבר הוא משרת את‬
                                                                      ‫השולחנות המבוקשים ביותר במסעדה"‬

       ‫(‪ )	4‬השימוש במילה 'דירה' במשפט "ועד הבית החליט לצבוע את חדר המדרגות ולשם כך גבה מכל דירה‬
                                                                                            ‫חמישים שקלים"	‬

                                                                                                  ‫הוראות לשאלות ‪:15-13‬‬
‫בכל שאלה יש פסקה שחלק אחד או כמה חלקים ממנה חסרים‪ .‬עליכם לבחור בתשובה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫‪ .	13‬עיבודו של הספר “שוקי ואני" לסרט קולנוע הציב בפני התסריטאים אתגר משחשבו בתחילה‪ :‬מספר‬

                        ‫העמודים הרב הקשה על מלאכתם‪ ,‬גילו שהשמטת חלקים ארוכים מן הספר ‪.‬‬

                     ‫(‪ )	1‬גדול ‪ /‬לא רק ש‪ / -‬גם הוקל להם כש‪ / -‬תורמת לזרימת העלילה ולעיצוב הדמויות‬
                     ‫(‪ 	)2‬קטן ‪ /‬אין ספק ש‪ / -‬אולם הם ‪ /‬מותירה בידיהם אוסף אירועים חסר חוט מקשר‬

                                     ‫(‪ 	)3‬גדול ‪ /‬אף ש‪ / -‬הם ‪ /‬פוגמת ברצף העלילתי ובאמינות הדמויות‬
                                      ‫(‪ )	4‬קטן ‪ /‬אומנם ‪ /‬אך הם ‪ /‬אינה משפיעה על קו העלילה המרכזי	‬

‫שגורמים המתווכים בסכסוכים בין‪-‬לאומיים משתמשים באיומים או בסנקציות‬  ‫לטענת פרופ‘ אבידור‬                          ‫‪	.14‬‬

‫מוכיח את עצמו לאורך‬  ‫צבאיות‪ ,‬משום ש ניצול כוח כדי להשכין שלום הוא בעייתי מבחינה מוסרית‪,‬‬

                     ‫זמן‪ ,‬כמו ההסכם בין גורמיטיה לדולמניה‪ ,‬ש ‪.‬‬

 ‫(‪ )	1‬אין זה חזון נפרץ ‪ /‬נוסף על העובדה ש‪ / -‬לא אחת הסכם המושג באמצעים כאלה אינו ‪ /‬שני הצדדים‬

                                                                                      ‫נזהרים מאוד מלהפר‬

‫(‪ )	2‬חזון נפרץ הוא ‪ /‬אף על פי ש‪ / -‬כפייה כזאת דווקא מניבה לא אחת הסכם ה‪ / -‬נחתם לפני שני עשורים‬
‫(‪ )	3‬חזון נפרץ הוא ‪ /‬נוסף על העובדה שאין יסוד לטענה כי ‪ /‬תכופות הסכם כזה אף ‪ /‬שני הצדדים מפירים‬

                                                                                           ‫חדשות לבקרים‬

‫(‪ )	4‬אין זה חזון נפרץ ‪ /‬לא זו בלבד שאין יסוד לטענה כי ‪ /‬אלא שהסכם המושג באמצעים כאלה אינו ‪ /‬שני‬

                                                                          ‫הצדדים מפירים חדשות לבקרים	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21