Page 9 - index
P. 9
מועד אביב 2020 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 8 -
. 16במחקר שהשווה בין שלושים בתי ספר תיכוניים נמצא שככל שההפסקות היו ארוכות יותר ,כך היו ציוני
התלמידים גבוהים יותר .מסקנתם של החוקרים הייתה שהפסקה ארוכה תורמת לשיפור בציוני התלמידים.
אחד מהנתונים הבאים מחליש את מסקנת החוקרים ,ושילוב של שני נתונים אחרים מחליש אותה אף הוא .מה
הנתון הנותר?
( ) 1לבתי הספר שהמורים המלמדים בהם צעירים נרשמו בעיקר תלמידים שציוניהם בחטיבת הביניים היו
גבוהים במיוחד
( )2בבתי ספר שבהם ציוני התלמידים גבוהים במיוחד ההפסקות ארוכות יחסית משום שהמורים מספיקים
ללמד את החומר בזמן קצר
( )3בבתי הספר שהמורים המלמדים בהם צעירים ההפסקות ארוכות במיוחד
( ) 4בבתי ספר שבהם המורים מתקשים להספיק ללמד את כל חומר הלימוד יש תלמידים המנצלים את זמני
ההפסקות ללימודי ם
אחד הנושאים בכתיבתו של מקס וֵבּ ר הוא תוצאותיהן הבלתי מכוונות והבלתי צפויות מראש של פעולות אנוש . 17
בחברה .מעבודתו עולה תמונה המנוגדת באופן קיצוני לכל השקפה הרואה באירועים ההיסטוריים פרי מאמצים
מכּוונים של יחידים או קבוצות לקדם רעיונות מסוימים ,ובכך היא מספקת לנו נקודת ראות מעניינת על
האירוניה שבפעולות אנוש .תודעה כזאת בנוגע לאירוניה שבהיסטוריה היא סם נגדי חזק לכל היומרות
המהפכניות לתיקון העולם.
איזו מהטענות הבאות מסכמת באופן הטוב ביותר את הנאמר בפסקה על עבודתו של ובר?
( ) 1היא יוצאת נגד יומרות מהפכניות ומראה שהניסיונות לתיקון העולם מביאים לידי מצב עניינים שהוא לא
בהכרח טוב מהמצב שקדם להם
( ) 2היא מלמדת שקשה לצפות מראש אילו מאמצים ינקטו יחידים או קבוצות כדי לקדם רעיונות מסוימים,
ובוודאי קשה לצפות את תוצאות המאמצים האלה
( )3היא עוסקת באירוניה הנובעת מהעובדה שרעיונותינו לא בהכרח מתפתחים לכדי מאמצים לממשם ,ולכן
עשויה להניא אותנו מלפתח רעיונות חדשים
( )4היא מעלה ספק רב בתועלת של ניסיונותינו לקדם רעיונות בכלל ורעיונות מהפכניים בפרט ,שכן אי-אפשר
לחזות את התוצאות של ניסיונות אל ו
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

