Page 9 - index
P. 9

‫מועד אביב ‪2020‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 8 -‬‬

   ‫‪ .	16‬במחקר שהשווה בין שלושים בתי ספר תיכוניים נמצא שככל שההפסקות היו ארוכות יותר‪ ,‬כך היו ציוני‬

‫התלמידים גבוהים יותר‪ .‬מסקנתם של החוקרים הייתה שהפסקה ארוכה תורמת לשיפור בציוני התלמידים‪.‬‬

‫אחד מהנתונים הבאים מחליש את מסקנת החוקרים‪ ,‬ושילוב של שני נתונים אחרים מחליש אותה אף הוא‪ .‬מה‬                             ‫	‬
                                                                                                    ‫הנתון הנותר?‬

  ‫(‪ )	1‬לבתי הספר שהמורים המלמדים בהם צעירים נרשמו בעיקר תלמידים שציוניהם בחטיבת הביניים היו‬
                                                                                          ‫גבוהים במיוחד‬

‫(‪ 	)2‬בבתי ספר שבהם ציוני התלמידים גבוהים במיוחד ההפסקות ארוכות יחסית משום שהמורים מספיקים‬
                                                                              ‫ללמד את החומר בזמן קצר‬

                               ‫(‪ 	)3‬בבתי הספר שהמורים המלמדים בהם צעירים ההפסקות ארוכות במיוחד‬
‫(‪ )	4‬בבתי ספר שבהם המורים מתקשים להספיק ללמד את כל חומר הלימוד יש תלמידים המנצלים את זמני‬

                                                                                     ‫ההפסקות ללימודי 	ם‬

  ‫אחד הנושאים בכתיבתו של מקס וֵבּ ר הוא תוצאותיהן הבלתי מכוונות והבלתי צפויות מראש של פעולות אנוש‬                  ‫‪.	17‬‬
‫בחברה‪ .‬מעבודתו עולה תמונה המנוגדת באופן קיצוני לכל השקפה הרואה באירועים ההיסטוריים פרי מאמצים‬

        ‫מכּוונים של יחידים או קבוצות לקדם רעיונות מסוימים‪ ,‬ובכך היא מספקת לנו נקודת ראות מעניינת על‬
         ‫האירוניה שבפעולות אנוש‪ .‬תודעה כזאת בנוגע לאירוניה שבהיסטוריה היא סם נגדי חזק לכל היומרות‬

                                                                                       ‫המהפכניות לתיקון העולם‪.‬‬

                ‫איזו מהטענות הבאות מסכמת באופן הטוב ביותר את הנאמר בפסקה על עבודתו של ובר?‬                              ‫	‬

‫(‪ )	1‬היא יוצאת נגד יומרות מהפכניות ומראה שהניסיונות לתיקון העולם מביאים לידי מצב עניינים שהוא לא‬
                                                                           ‫בהכרח טוב מהמצב שקדם להם‬

 ‫(‪ )	2‬היא מלמדת שקשה לצפות מראש אילו מאמצים ינקטו יחידים או קבוצות כדי לקדם רעיונות מסוימים‪,‬‬
                                                        ‫ובוודאי קשה לצפות את תוצאות המאמצים האלה‬

 ‫(‪ 	)3‬היא עוסקת באירוניה הנובעת מהעובדה שרעיונותינו לא בהכרח מתפתחים לכדי מאמצים לממשם‪ ,‬ולכן‬
                                                               ‫עשויה להניא אותנו מלפתח רעיונות חדשים‬

‫(‪ 	)4‬היא מעלה ספק רב בתועלת של ניסיונותינו לקדם רעיונות בכלל ורעיונות מהפכניים בפרט‪ ,‬שכן אי‪-‬אפשר‬
                                                                     ‫לחזות את התוצאות של ניסיונות אל	ו‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14