Page 10 - index
P. 10

‫מועד אביב ‪2020‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 9 -‬‬

                            ‫קטע קריאה (שאלות ‪)23-18‬‬

                ‫קראו בעיון את הקטע‪ ,‬וענו על השאלות שאחריו‪.‬‬

  ‫"הינשוף של מינרווה"‪ ,‬כתב הפילוסוף פרידריך הגל על סמלה של אלת החוכמה הרומית‪" ,‬מעופף רק בערוב‬                      ‫(‪	)1‬‬
‫היום"‪ ,‬והתכוון לומר שרק בדיעבד אנו מסוגלים להבין את מלוא משמעותו של תהליך היסטורי‪ .‬דוגמה לכך‬

               ‫אפשר למצוא במסעותיהם של מגלי הארצות הפורטוגלים במאות החמש‪-‬עשרה והשש‪-‬עשרה‪.‬‬

 ‫מסעותיהם של הפורטוגלים לאורך חופי אפריקה החלו בשנת ‪ .1415‬הנסיך אנריקה "הספן" (‪ )1460-1394‬ביקש‬                         ‫	‬
      ‫לכאורה לאתר באפריקה את הממלכה הנוצרית שאגדות על אודותיה הילכו באירופה‪ ,‬אולם המניע העיקרי‬                      ‫(‪	)5‬‬

   ‫למסעותיו היה הזהב‪ .‬מאז המאה העשירית בערך הגיע הזהב לידי האירופאים מגינאה שלחופי מערב אפריקה‬                     ‫(‪	)10‬‬
           ‫בדרך היבשה‪ .‬תושבי גינאה אספו אותו מהחצץ בנהרות וסחרו בו עם סוחרים מוסלמים תמורת מלח‪.‬‬

     ‫המוסלמים הובילו את הזהב אל פנים היבשת‪ ,‬משם בשיירות גמלים דרך מדבר סהרה אל נמלי הים התיכון‪,‬‬
   ‫בנמלים מכרו אותו לסוחרים נוצרים מאיטליה‪ ,‬ואלה הפיצו אותו באירופה‪ .‬אנריקה רצה לאתר נתיב ימי אל‬
‫מקור הזהב וכך להשתלט על הסחר בו‪ ,‬שעד לאותה עת היה נתון בידי המוסלמים‪ ,‬אויביהן המרים של הממלכות‬

                                                                                        ‫הנוצריות‪ ,‬ופורטוגל בכללן‪.‬‬

  ‫לאחר שביססו הפורטוגלים את שליטתם בסחר בזהב מאפריקה הם העתיקו את עניינם להודו‪ ,‬ארץ מוצאם של‬                          ‫	‬
       ‫התבלינים‪ .‬הקינמון‪ ,‬הזנגוויל‪ ,‬הפלפל והציפורן היו בימים ההם נדירים ומבוקשים עד מאוד באירופה‪ .‬בן‬               ‫(‪)	15‬‬

     ‫המערב במאה העשרים ואחת‪ ,‬שאמצעי הקירור‪ ,‬התובלה הפשוטה והמהירה‪ ,‬והתפריט המגוון להפליא שהם‬                       ‫(‪	)20‬‬
‫מאפשרים מובנים בעיניו מאליהם‪ ,‬עשוי לתמוה על תאוותם של האירופאים לתבלינים‪ .‬אך באותם ימים התבסס‬

     ‫תפריטם הרגיל על לחם ועל דייסה‪ ,‬בתוספת כרוב כבוש‪ ,‬לפת ובצל‪ ,‬מעט גבינה וחמאה‪ ,‬ומעט בשר שאיכותו‬
 ‫הייתה מפוקפקת‪ ,‬והוא שומר במלח או נרקב מיד‪ .‬האירופאים כמהו לתבלינים משום שהם גירו את החך‪ ,‬הסוו‬

       ‫את הטעם התפל ‪ -‬ולעתים גם דוחה ‪ -‬של מזונם‪ ,‬ושיוו לתפריטם גיוון‪ .‬סחר התבלינים בין הודו לאירופה‬
   ‫התנהל מימים ימימה‪ ,‬וכשפנו הפורטוגלים להודו כבר היה מאורגן היטב‪ .‬הם נאלצו אפוא להפעיל שוב‪ ,‬בקנה‬
    ‫מידה גדול לאין שיעור‪ ,‬את האסטרטגיה שנקטו כדי להשתלט על הזהב באפריקה‪ :‬להסיט את סחר התבלינים‬
    ‫מנתיביו היבשתיים העתיקים ובכך לקעקע את המונופול המוסלמי על שיירות המסחר‪ .‬ב‪ 20-‬במאי ‪ 1498‬עגן‬
   ‫וסקו דה‪-‬גמה בחופי מערב הודו ושם קץ לחיפושים אחר נתיב ימי אל מקור התבלינים‪ .‬כדי להגיע לשם הקיף‬
 ‫דה‪-‬גמה את אפריקה מדרום ושט מסביב לכף התקווה הטובה‪ ,‬שנקרא כך משום שהיה "פתח תקווה למצוא את‬

                                                               ‫הודו ‪ -‬היעד המבוקש שהכול שואפים להגיע אליו"‪.‬‬

‫טעות קשה היא להניח כי אירועים היסטוריים חשובים נובעים ממניעים חשובים באותה מידה‪ .‬מגלי הארצות‬                       ‫(‪	)25‬‬
 ‫הפורטוגלים לא ביקשו לשנות סדרי עולם‪ ,‬אלא יצאו למסעותיהם בעיקר ממניעים כלכליים‪ .‬ואולם‪ ,‬המסעות‬                      ‫(‪	)30‬‬
  ‫סימנו את ראשיתו של עידן התגליות האירופי‪ ,‬שבמהלכו כבשו פורטוגל ומעצמות אחרות חלקים נרחבים של‬
‫העולם‪ .‬כיבושים אלו‪ ,‬ששיאם בכיבושה של אמריקה בידי הספרדים במאה השש‪-‬עשרה‪ ,‬ביססו את ההגמוניה‬

  ‫הכלכלית‪ ,‬התרבותית והפוליטית של אירופה‪ .‬בני זמנם של מגלי הארצות העריכו את חשיבותן של התגליות‬
  ‫הערכה צרה בהרבה משאנו מעריכים אותה היום‪ ,‬ואל לנו להיות מופתעים מכך‪ .‬הם שפטו את התגליות לפי‬
‫אמות המידה הקרתניות של חברה סגורה‪ ,‬המתעניינת באינטרסים המידיים שלה ולא בהשפעות ארוכות הטווח‬

    ‫של פעולותיה‪ ,‬ולא זו בלבד אלא שבאופן טבעי הייתה ראייתם מוגבלת מעצם העובדה שחיו בזמן מסוים ‪-‬‬
                                                                                 ‫בבוקרה של תקופה ולא בערבה‪.‬‬

                ‫השאלות‬

                ‫‪ .	18‬איזה מהמשפטים הבאים‪ ,‬הנוגעים לדבריו של הגל המובאים בשורות ‪ ,2-1‬נכון?‬

                ‫(‪ )	1‬ערוב היום הוא משל לזמן שבא לאחר סיומו של תהליך היסטורי‬
                                        ‫(‪ )	2‬הינשוף הוא משל לאירוע היסטורי חשוב‬

                                ‫(‪ 	)3‬מינרווה היא משל לחשיבותו של תהליך היסטורי‬
                        ‫(‪ )	4‬מעוף הינשוף הוא משל להתרחשותו של תהליך היסטורי	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15