Page 7 - 0419
P. 7

‫מועד אביב ‪2019‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 6 -‬‬

‫ארז התרברב לפני גדי שדי לו להביט בשיח כלשהו כדי לקבוע כמה עלים יש לו‪ ,‬ולשם הדגמה הצביע על שיח‬             ‫‪	.9‬‬
  ‫שצמח בסביבה והכריז כי יש לו ‪ 373‬עלים בדיוק‪ .‬גדי פקפק בדבריו של ארז וביקש להעמיד אותם למבחן‪.‬‬
                                                                                                            ‫	‬
‫ואולם‪ ,‬אימות ישיר של הדברים היה כרוך בספירת כל עלי השיח‪ ,‬פעולה מייגעת שהייתה אורכת זמן רב‪ .‬לכן‬
                                             ‫הגה גדי בדיקה פשוטה הרבה יותר שתאפשר לאמת את הדברים‪.‬‬

                                   ‫איזו מן הבדיקות שלהלן היא המתאימה ביותר להיות הבדיקה שגדי הגה?‬

‫(‪ )1‬ארז ינקוב במספר העלים שיש לדעתו בחציו האחד של השיח ובמספר העלים שיש לדעתו בחציו האחר‪ ,‬וגדי‬
                                                                     ‫יבדוק אם סכום שני המספרים הוא ‪373‬‬

    ‫(‪ )2‬גדי יקטוף כמה מעלי השיח בלי לומר לארז כמה עלים קטף‪ ,‬ארז ינקוב במספר העלים שעל השיח לאחר‬
       ‫שנקטפו העלים‪ ,‬והשניים ישוו בין מספר העלים שנקטפו להפרש שבין שני המספרים שבהם נקב ארז‬

   ‫(‪ )3‬עובר אורח ינקוב גם הוא במספר העלים שלדעתו יש על השיח‪ ,‬וגדי ישווה בין המספר שבו נקב ארז ובין‬
                                                                                ‫המספר שבו נקב עובר האורח‬

   ‫(‪ )4‬ארז ינקוב במספר העלים שלדעתו יש על שיח אחר‪ ,‬הנראה דומה לשיח הראשון‪ ,‬וגדי יספור את עליו של‬
                                                               ‫אותו השיח וישווה אותו למספר שבו נקב ארז‬

‫‪ .	10‬טלי אמרה לחנוך‪" :‬שאלתך מוזרה‪ ,‬כאילו שאלת אותי‪' :‬זה לוהט‪ ,‬אך האם זה גם חם מאוד?'"‬

                ‫איזו מן השאלות הבאות היא המתאימה ביותר להיות שאלתו של חנוך?‬                               ‫	‬

                           ‫(‪ )1‬זה מריר‪ ,‬אך האם זה גם מר מאוד?‬                                             ‫	‬
                       ‫(‪ )2‬הוא יפה‪ ,‬אך האם הוא גם נחמד מאוד?‬
                       ‫(‪ )3‬הוא חיוני‪ ,‬אך האם הוא גם נחוץ מאוד?‬
                ‫(‪ 	)4‬זה יקר המציאות‪ ,‬אך האם זה גם שכיח מאוד?‬

                                               ‫לפניכם שתי פסקאות מתוך ספר העוסק בניתוח ויכוחים ודיונים‪:‬‬   ‫‪.	11‬‬

  ‫א‪" .‬על פי רוב‪ ,‬ויכוחים נסבים סביב רעיון מרכזי אחד‪ .‬אך תפיסת העולם שלנו מרושתת ‪ -‬כל רעיון מקושר	‬             ‫	‬
                  ‫לשלל רעיונות אחרים ‪ -‬ורשת זו אינה מאפשרת לאף רעיון יחיד להשתנות באופן דרסטי‪".‬‬
                                                                                                              ‫	‬
   ‫ב‪" .‬כל צד בדיון מצפה מבני הפלוגתא שלו להיות פתוחים לקבל את טיעוניו‪ ,‬אך הוא עצמו חושש מהודאה 		‬
‫	 בטעות‪ ,‬שתצטייר כגילוי חולשה‪ .‬כך לעיתים קרובות הדיון הופך לזירה שהמטרה העיקרית בה אינה הבנת	‬

                                                            ‫עמדתו של האחר‪ ,‬אלא התבצרות בעמדתך שלך‪".‬‬

                ‫איזה מהנושאים הבאים משותף לשתי הפסקאות?‬                                                   ‫	‬

                ‫(‪ )1‬כיצד אפשר למנוע מהצדדים בדיון להתחפר בעמדותיהם‪ ,‬ולאפשר להם להגיע להסכמה‬               ‫	‬
                                                ‫(‪ )2‬מדוע חשוב לגלות פתיחות לטיעוניו של הצד השני בדיון‬

                  ‫(‪ )3‬כיצד הדרך שבה אנו מקשרים בין רעיונות משפיעה על היכולת לקיים דיונים פוריים‬
                       ‫(‪ )4‬מדוע רק לעיתים רחוקות ויכוחים ודיונים מסתיימים בשכנועו של אחד הצדדי 	ם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12