Page 17 - 0414
P. 17
מועד אפריל 2014 - 16 - חשיבה מילולית -פרק שנ י
.15קובלנץ מתח ביקורת על מדיניות משרד ההגירה בחומקיסטן באומרו" :מוטב לתת לאדם רעב חכה מלתת לו סל
מלא דגים" .מה יכולה להיות מדיניות משרד ההגירה?
( )1להקים תחנת רדיו שמשדרת בשפת המהגרים ,במקום להשקיע בבתי ספר ללימוד השפה החומקיסטנית
( )2לשכן את המהגרים באזור שקבע משרד ההגירה ,במקום לתת להם אפשרות לבחור היכן לגו ר
( )3להפנות את המהגרים למקומות עבודה הדורשים ידע בחומקיסטנית
( )4להגביל את מספר המהגרים הנכנסים לחומקיסטן ,במקום לפתוח את שעריה לכל מי שיחפוץ להגר אליה
בהקדמה למאמר נכתב" :חלקו הראשון של המאמר סוקר את ההבדלים בין היררכיית הנושאים שכלי התקשורת . 16
בפריפריה עוסקים בהם בדרך כלל ובין היררכיית הנושאים המקובלת בכלי התקשורת הכלל-ארציים .חלקו
השני מסתייע בסקירה זו כדי להשוות בין השפעתם של כלי התקשורת המקומיים על סדר היום בפריפריה ובין
השפעתם של כלי התקשורת הכלל-ארציים עליו".
איזו מן השאלות הבאות מתאימה להיות השאלה העיקרית הנדונה בחלקו השני של המאמר?
( )1האם עורכי כלי התקשורת בפריפריה קשובים לרחשי לבם של התושבים המקומיים יותר מעורכי כלי
התקשורת הכלל-ארציים?
( )2האם היררכיית הנושאים שכלי התקשורת בפריפריה עוסקים בהם דומה להיררכיית הנושאים של כלי
התקשורת הכלל-ארציים?
( )3האם השפעתם של כלי התקשורת על סדר יומה של האוכלוסייה הכללית נופלת מהשפעתם על סדר יומם
של תושבי הפריפריה?
( )4האם מעייניהם של תושבי הפריפריה נתונים לנושאים שהובלטו בכלי התקשורת המקומיים ,או לנושאים
שהובלטו בכלי התקשורת הכלל-ארציים?
יש חוקרים הסבורים שעיסוק אינטנסיבי ואפילו כפייתי בעבר מאפיין חברות בתהליכים מואצים של שינוי, . 17
ולראיה -בעידן המודרני הפכה ההיסטוריה נושא עיסוק מרכזי .הם מציינים כי החברה הבריטית ,שהתנסתה
בתהליכי מודרניזציה מוקדם מכל חברה אחרת ,הרבתה במיוחד לעסוק בעברה.
איזו מן הטענות הבאות אינה עולה מדבריהם של החוקרים?
( )1שינויים מהירים מאפיינים חברות רבות בעידן המודרני
( )2העיסוק בעבר המריץ תהליכי שינוי בחברות מודרניות בכלל ,ובחברה הבריטית בפרט
( )3הבריטים עסקו בהיסטוריה באינטנסיביות כבר בשלב מוקדם יחסית של העידן המודרני
( )4חברות שאינן משתנות במהירות עוסקות בעברן פחות מחברות שמשתנות במהירות
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

