Page 7 - ver2
P. 7

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי הגם שמיעוט מבוטל בלבד מקרב המומחים בסוכנות סברו כי מסעה‬
‫של ״קלינסקי״ נחל כישלון‪ ,‬נשיא הסוכנות החליט שלא להשעות לעת עתה את המשך מימון הפרויקט‪.‬‬
‫במילים אחרות‪ ,‬למרות שרק אחדים סברו כי מדובר בכישלון‪ ,‬הנשיא החליט להמשיך לתמוך בפרויקט הזה‪.‬‬
‫כבר בנקודה זו ניתן לשלול את ההשלמה המוצעת‪ ,‬הרי הגיוני שהוא ימשיך לתמוך בפרויקט בגלל שרק כמות‬

                                      ‫מבוטלת של אנשים סברה כי מדובר בכישלון‪ ,‬ולא למרות זאת (=הגם)‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי הגם שמיעוט מבוטל בלבד מקרב המומחים בסוכנות סברו כי מסעה‬
‫של ״קלינסקי״ הוכתר בהצלחה‪ ,‬נשיא הסוכנות החליט שלא לעכב ולו לרגע את מימון הפרויקט‪ .‬כלומר‪,‬‬
‫למרות שרוב המומחים סברו כי מדובר בהצלחה‪ ,‬הנשיא החליט להמשיך לממן את הפרויקט הזה‪ .‬אם כן‪,‬‬
‫לא הגיוני שהסיבה להחלטתו נעוצה בכך שהוא מייחס אך משקל מועט לדעתם של אותם מומחים מעטים‪.‬‬
‫כאמור‪ ,‬רק אותם מעטים סברו כי מדובר בהצלחה‪ ,‬ואם דעתם אינה נחשבת בעיניו‪ ,‬היינו מצפים שהוא‬

                                ‫דווקא יפסיק את מימון הפרויקט‪ .‬הם היחידים הלוא שסברו כי הוא מוצלח‪.‬‬
‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬תחילה נכתב כי הגם שרוב המומחים בסוכנות סברו כי מסעה של ״קלינסקי״ הוכתר‬
‫בהצלחה‪ ,‬נשיא הסוכנות החליט שלא להמשיך במימון הפרויקט‪ .‬כלומר‪ ,‬למרות שרוב המומחים סברו כי‬
‫מדובר בהצלחה‪ ,‬הנשיא החליט להפסיק לממן את הפרויקט הזה‪ .‬אם כן‪ ,‬בהחלט הגיוני שהסיבה להחלטתו‬
‫נעוצה בכך הקולות המעטים שגרסו כי המסע נכשל שכנעו אותו יותר‪ .‬במילים אחרות‪ ,‬למרות שהרוב סברו‬
‫כי מדובר בפרויקט מוצלח‪ ,‬מיעוט הקולות שטענו כי מדובר בכישלון היו משכנעים יותר בעיני הנשיא‪ ,‬ולכן‬

                                                                                 ‫הוא בחר להפסיק את המימון‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
‫כדי לקבוע איזו מהטענות משתמעת מהפסקה‪ ,‬ננתח תחילה את תוכנה‪ ,‬ולאחר מכן נבחן את הטענות השונות‬

                                                                                                       ‫לאור זאת‪.‬‬

‫תחילה נכתב כי חוקרי הטבע בוחנים מקרים פרטיים‪ ,‬ומהם הם מגיעים בדרך ההכללה וההפשטה אל‬
‫החוקיות שכל אותם מקרים סרים למשמעתה (כפופים לה)‪ .‬כלומר‪ ,‬חוקרי טבע מכלילים לגבי חוקיות של‬
‫דברים מתוך מקרים פרטיים שמתנהלים לפי החוקיות הזו; הם רואים שתופעה מסוימת מתקיימת במקרה‬
‫פרטי‪ ,‬ומתוך זה מכלילים שמדובר בחוקיות שחלה במקרים דומים‪ .‬בהמשך נכתב כי מחברי ספרים להוראת‬
‫מדעי הטבע נוקטים בגישה הפוכה‪ :‬הם קודם מציגים את החוקיות‪ ,‬ורק אחר כך מביאים תיאור של מקרים‬
‫פרטיים שזו מתקיימת בהם‪ .‬לבסוף נכתב כי בסדר זה כוח השכנוע נמצא אומנם מפסיד – כלומר‪ ,,‬כשמציגים‬
‫את החוקיות לפני מקרים פרטיים‪ ,‬זה פחות משכנע – אך הבהירות נמצאת נשכרת – כלומר‪ ,‬קל יותר להבין‬

                      ‫את הדברים כאשר הם מוצגים בסדר שכזה‪ .‬נבדוק כעת איזו מהטענות משתמעת מכך‪.‬‬

‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן הפסקה לא עולה כי מחברי ספרים סבורים שהחוקיות חשובה מן המקרים‬
‫הפרטיים (נשים לב שכלל לא דובר על מה חשוב יותר)‪ ,‬אלא כי הצגת החוקיות טרם המקרים הפרטיים פשוט‬

                                                     ‫מאפשרת להבין את הדברים בצורה בהירה וברורה יותר‪.‬‬
‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬מהפסקה עולה כי סדר הצגת הדברים בספרי הוראת מדעי הטבע טומן בחובו יתרון‬
‫(בהירות) אך גם חיסרון (פחות משכנע)‪ ,‬וכי הסדר הפוך מזה שחוקרי טבע נוקטים‪ .‬אין פירוש הדבר כי מחברי‬

                                         ‫הספרים צריכים לשנות את מנהגם ולהחליף את סדר הצגת הדברים‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12