Page 11 - ver2
P. 11
תשובה ( )1אינה נכונה .כאמור ,המילה ״ביניהם״ בשורה ,22מתייחסת לקישור בין האירועים המוזכרים
ביצירה ״האביבים והסתווים״ ,בתוך מסמך סיפורי ספציפי (״דזו ג׳ואן״) .ולא לקשר בין האירועים הללו
לבין מסמכים סיפוריים באופן כללי.
תשובה ( )2נכונה .כפי שהוסבר לעיל ,המילה ״ביניהם״ בשורה ,22אכן מתייחסת לקישור בין האירועים
השונים המוזכרים ביצירה ״האביבים והסתווים״.
תשובה ( )3אינה נכונה .מן הפסקה השלישית עולה כי האירועים הנזכרים ב״דזו ג׳ואן״ הם למעשה אותם
אירועים שמופיעים ב״אביבים והסתווים״ ,וכי ה״דזו ג׳ואן״ מוסיף מידע היסטורי לגבי אותם אירועים
וקושר ביניהם .אם כן ,מלבד העובדה שכבר הבהרנו למה מתייחסת המילה ״ביניהם״ ,אנחנו יכולים לשלול
את התשובה הנוכחית גם מטעמים של חוסר דיוק (הרי משתמע ממנה שבשני הטקסטים מופיעים אירועים
שונים).
תשובה ( )4אינה נכונה .באופן דומה להסבר שניתן לתשובה ( ,)3גם את התשובה הנוכחית ניתן לשלול מטעמי
חוסר דיוק ,שכן משתמע ממנה ששני הטקסטים עוסקים באירועים שונים.
.22התשובה הנכונה היא (.)4
נשאלנו מהו הנושא המרכזי בפסקה השלישית .אם כן ,נסקור בקצרה את עיקרי הדברים שמופיעים בה:
תחילה צוין כי אף שיצירות דוגמת ״האביבים והסתווים״ עוררו עניין רב ,התיעוד התמציתי של הדברים
הקשה להפיק מהן תובנות ולקחים .לאחר מכן תואר סוג של מעין טקסטים משלימים ליצירות הללו –
מסמכים סיפוריים יותר ,שסיפקו מענה לקושי האמור ,וקישרו באופן עשיר וקולח יותר בין האירועים
שתועדו לפני כן בתמציתיות .אם כן ,נראה כי הפסקה עוסקת בשיטת התיעוד של אותם מסמכים סיפוריים;
למדנו מהו המענה שהיא נועדה לספק ,ובאיזה אופן הדבר בא לידי ביטוי .נבדוק כעת את התשובות.
תשובה ( )1אינה נכונה .הפסקה אינה עוסקת באירועים ההיסטוריים המרכזיים בסין במאה החמישית
לפנה"ס .אלא בשיטת התיעוד שהתפתחה במאה זו ושנתנה מענה לחסר בשיטת התיעוד שקדמה לה.
תשובה ( )2אינה נכונה .הפסקה אינה עוסקת ביתרונותיו וחסרונותיו של ה"דזו ג'ואן" ככלי לתיעוד
היסטורי .הכלי לתיעוד היסטורי אשר נידון בפסקה הוא מסמכים סיפוריים .ה״דזו ג׳ואן״ אינו כלי לתיעוד
היסטורי כשלעצמו ,אלא דוגמה פרטית של הכלי הזה.
תשובה ( )3אינה נכונה .הפסקה אינה עוסקת בתחומי העניין של מדינאים סינים במאה החמישית לפנה"ס.
אלא ,כאמור ,בשיטת התיעוד שאפשרה להם לקבל ידע מקיף ואיכותי יותר הנוגע לתחומי עניינם.
תשובה ( )4נכונה .מן האמור לעיל ,הנושא המרכזי בפסקה הוא אכן שיטת תיעוד שנתנה מענה לחסר בשיטת
התיעוד שקדמה לה.
.23התשובה הנכונה היא (.)1
בפסקה האחרונה נכתב כי ריבוי הסיפורים ההיסטוריים הגיע ל ִקצו במאה השלישית לפנה"ס ,כאשר אוחדה
סין מחדש תחת שושלת צ'ין .השליטים החדשים ביקשו לשים קץ לריבוי הסיפורים הסותרים והשיבו את
כתיבת ההיסטוריה לרשמי החצר (שורות .)30-32אם כן ,ניתן להבין כי שושלת צ׳ין שמה קץ לריבוי

