Page 3 - ver1
P. 3

‫הנתונים מתייחסים לצבעי כל אחד מן הפסים‪ ,‬ולפיכך‪ ,‬אפשרויות הסידור שלהם מגוונות‪:‬‬

              ‫אפשרות ב'‬       ‫אפשרות א'‬
               ‫בינוני ‪ -‬כחול‬   ‫צר ‪ -‬צהוב‬
               ‫רחב ‪ -‬אדום‬     ‫רחב ‪ -‬אדום‬

                ‫צר ‪ -‬צהוב‬     ‫בינוני ‪ -‬כחול‬

   ‫אפשרות ג'‬  ‫בינוני ‪ -‬כחול‬   ‫רחב ‪ -‬אדום‬
   ‫אפשרות ד'‬
               ‫צר ‪ -‬צהוב‬       ‫צר ‪ -‬צהוב‬
              ‫רחב ‪ -‬אדום‬      ‫בינוני ‪ -‬כחול‬

        ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מהאפשרויות שלעיל עולה כי קיום הכללים לא מחייב בהכרח שצבעו של הפס‬
                                                                                                ‫העליון יהיה אדום‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מן אפשרויות הסידור שלעיל אכן עולה כי צבעו של הפס האמצעי בהכרח אינו כחול‪ ,‬שכן‬
   ‫הפס הרחב ביותר הוא אדום‪ ,‬והוא צמוד לפס הצר ביותר (צהוב)‪ ,‬והדבר מחייב שהפס האמצעי יהיה בצבע‬

                                                                                             ‫אדום או צהוב בלבד‪.‬‬
                           ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הפס הצר ביותר הוא בהכרח בצבע צהוב‪.‬‬

                            ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬באפשרויות א' ו‪-‬ב' הפס האדום והכחול דווקא כן צמודים‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .9‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
       ‫על סמך הממצא לפיו אנשים שמרבים להאזין למוזיקה הודית מגיעים בממוצע להישגים גבוהים יותר‬
      ‫במבחני מתמטיקה מאנשים הממעטים להאזין למוזיקה זו‪ ,‬הסיקו החוקרים שהאזנה למוסיקה הודית‬

                                                                                      ‫מפתחת כישורים מתמטיים‪.‬‬

                  ‫נבדוק איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות יכולה לספק הסבר חלופי לממצאי המחקר‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬האפשרות המופיעה בתשובה זו אינה קושרת בין האזנה למוזיקה הודית לבין‬
                  ‫הנטייה לפתח כישורים מתמטיים‪ ,‬ולפיכך אין בה כדי לשמש הסבר חלופי לממצאי המחקר‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬האפשרות המופיעה בתשובה זו הופכת את כיוון הקשר המתואר במסקנת החוקרים –‬
          ‫הכישורים המתמטיים אינם מפותחים כתוצאה מהאזנה למוזיקה הודית כפי שנטען במסקנה‪ ,‬אלא‬

‫‪3‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8