Page 4 - ver2
P. 4
.10התשובה הנכונה היא (.)3
כדי לקבוע איזה מן היחסים בתשובות הוא גם סימטרי וגם רפלקסיבי ,עלינו לעמוד תחילה על משמעותו
של כל אחד מסוגי היחס הללו ,לפי האמור בפסקה.
היחס "אוהב את" איננו סימטרי כיוון שהעובדה שצד א אוהב את צד ב ,אינה מחייבת שצד ב אוהב את צד
א .מכאן ,שיחס סימטרי הינו יחס שבהכרח מתקיים באופן דו – כיווני.
היחס "אוהב את" איננו רפלקסיבי ,מכיוון שייתכן שאדם יאהב את עצמו ,אבל יש בני אדם שאינם
אוהבים את עצמם .מכאן ,שיחס רפלקסיבי הינו יחס שבהכרח מתקיים בין אדם לעצמו.
תשובה ( )1אינה נכונה .היחס "נשוי ל "-הוא אמנם יחס סימטרי (לדוג' אם האמירה "יוסי נשוי לדליה"
נכונה ,אזי שהאמירה "דליה נשואה ליוסי" נכונה בהכרח) ,אך הוא איננו רפלקסיבי ,שכן לא ייתכן שאדם
נשוי לעצמו.
תשובה ( )2אינה נכונה .היחס "אביו של" איננו סימטרי ,שכן היפוך כיווניות היחס בין הגורמים הקשורים
ביחס זה יוצרת יחס שונה (לדוג' ,אם האמירה "יוסי הוא אביו של רועי" נכונה ,אזי שהיפוך הכיווניות
מחייבת יחס שונה – "רועי הוא בנו של יוסי") ,והוא איננו רפלקסיבי ,שכן לא ייתכן שאדם הוא אביו של
עצמו.
תשובה ( )3נכונה .היחס "זהה בגובהו ל "-הוא אכן גם סימטרי וגם רפלקסיבי .הוא סימטרי משום שאם
אדם א זהה בגובהו לאדם ב ,אזי שאדם ב בהכרח זהה בגובהו לאדם א .הוא רפלקסיבי משום שאדם
בהכרח זהה בגובהו לעצמו.
תשובה ( )4אינה נכונה .היחס "אינו צעיר מ "-איננו יחס סימטרי (לדוג' ,אם האמירה "יוסי אינו צעיר
מרועי" נכונה ,אזי שיוסי באותו הגיל של רועי או מבוגר ממנו .אם הוא מבוגר ממנו ,אזי שאין אמת
באמירה כי "רועי אינו צעיר מיוסי").
.11התשובה הנכונה היא (.)3
נבחן כל אחת מן הטענות המופיעות בתשובות אל מול האמור בפסקה ,ונבדוק איזו מהן עולה מן האמור
בה.
תשובה ( )1אינה נכונה .בפסקה אמנם נאמר כי תלונותיהם של אנשי ציבור כלפי העיתונות הן מוצדקות
("לכן לעתים קרובות הם מתלוננים ,ובצדק ,)"...אך הטענות הללו נוגעות לפגיעה בעניינם (" ...בדיות
מסוימות הופכות לעובדות המזיקות לעניינם") ,ולא לכך שהעיתונים לא בוחלים בפרסום שקרים על אנשי
הציבור עצמם.
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה לא נאמר כי לעתים אנשי הציבור בודים שקרים ומציגים אותם כעובדות,
כי אם שתלונותיהם כלפי העיתונות "שוככות כאשר העיתונות הופכת לעובדות את הבדיות הנוחות להם
יותר".
תשובה ( )3נכונה .מן הפסקה אכן עולה כי אנשי ציבור רבים דווקא מקבלים ברצון את העובדה
4