Page 8 - index
P. 8
אם כן ,ניתן לומר שהמסר המרכזי בפסקה הינו כי המדע והמוסר נפרדים זה מזה ,ולכן אין לתת עדיפות
מיוחדת לעמדת אנשי המדע כשדנים בהיבט המוסרי של השימוש בהמצאותיהם המדעיות .נבדוק כעת
באיזו מהתשובות מופיעה טענה דומה.
תשובה ( )1אינה נכונה .מכיוון שמדענים עוסקים בתיאור העולם ,ולא בתורת המוסר ,הם נוטים שלא
להקנות לשיקולים מוסריים מקום מרכזי דיו בעבודתם .טענה זו עוסקת בכך שמדענים אינם מייחסים
חשיבות רבה להיבט המוסרי במסגרת עבודתם; ואילו ,כאמור ,המסר המרכזי בפסקה מתייחס לכך שאין
הצדקה לתת משקל מיוחד לדעת המדענים במסגרת הדיון המוסרי לגבי לשימוש בהמצאותיהם.
תשובה ( )2אינה נכונה .לשאלה איזה שימוש יש לעשות בפיתוחים טכנולוגיים חדישים יש פנים
מוסריים נוסף על הפנים המדעיים ,ולפיכך אין להותירה בידי המדענים בלבד .טענה זו עוסקת בכך
שהדיון לגבי השימוש בפיתוחים מדעיים לא צריך להיות רק בידי מדענים .ואולם ,כאמור ,המסר המרכזי
בפסקה הינו כי במסגרת הדיון המוסרי בדבר השימוש באותן המצאות ,אין כל הצדקה לתת משקל מיוחד
לדעת המדענים בהקשר זה .אם כן ,תשובה זו נשללת היות שעוסקת בגורמים שמעורבים בדיון לגבי
השימוש בהמצאות מדעיות ,ואילו המסר של הפסקה נוגע למשקל הייחודי של אחד הגורמים אשר
מעורבים בו.
תשובה ( )3אינה נכונה .אף שאי אפשר להסיק מסקנות מוסריות ִמ ֶידע מדעי ,למדענים יש זכות להשתתף
בהכרעה כיצד להשתמש בהמצאותיהם ,וזאת מתוקף היותן פירות עבודתם .תשובה זו נשללת היות
שעוסקת בהצדקה לכך שמדענים צריכים להיות מעורבים בדיון לגבי השימוש בהמצאותיהם המדעיות
(כלומר ,הטענה מספקת מעין הצדקה לכך שבאופן כללי מדענים צריכים להיות חלק מהדיון) .ואולם,
כאמור ,המסר של הפסקה הינו כי לא צריך לתת להם משקל מיוחד במסגרת הדיון הזה .כלומר ,זה בסדר
לערב אותם בדיון ,אך הדעה שלהם לא ׳נחשבת׳ יותר משל אחרים.
תשובה ( )4נכונה .בהתאם להסבר שלעיל ,תשובה זו אכן משקפת את המסר המרכזי של הפסקה :אין
סיבה שלעמדתם של אנשי מדע יהיה משקל מיוחד בדיון האתי הנוגע לשימוש בהמצאותיהם ,שכן
המדע והמוסר הם מערכות נפרדות זו מזו.
.16התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מהפסקה ,נעמוד תחילה על תוכן הדברים המובאים
בה ונסביר זאת במילים פשוטות .לאחר מכן נבחן את הטענות השונות ביחס לכך ,ונבדוק איזו מהן אכן
משתמעת מהפסקה.
הפסקה נפתחת בטענה ולפיה היחס בין אורך הקמיצה לאורך האצבע יכול ללמד על ביצועיו הספורטיביים
של אדם (״היחס בין ...האדם״) ,ולאחר מכן מובא ממצא שתומך בטענה הזו – נמצא כי ככל שהקמיצה
ארוכה יותר ביחס לאצבע ,כך האדם נוטה להפגין ביצועים ספורטיביים טובים יותר (״מחקרים הראו ...
יותר״) .בהמשך מובאת הסיבה לכך :היחס בין אורכי האצבעות נמצא במתאם עם רמת הטסטוסטרון בגוף
– ככל שהיחס בין אורכי האצבעות גדול יותר ,כך רמת ההורמון האמור בגוף גבוהה יותר גם כן – וידוע

