Page 8 - index
P. 8

‫אם כן‪ ,‬ניתן לומר שהמסר המרכזי בפסקה הינו כי המדע והמוסר נפרדים זה מזה‪ ,‬ולכן אין לתת עדיפות‬
    ‫מיוחדת לעמדת אנשי המדע כשדנים בהיבט המוסרי של השימוש בהמצאותיהם המדעיות‪ .‬נבדוק כעת‬
                                                                        ‫באיזו מהתשובות מופיעה טענה דומה‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מכיוון שמדענים עוסקים בתיאור העולם‪ ,‬ולא בתורת המוסר‪ ,‬הם נוטים שלא‬
   ‫להקנות לשיקולים מוסריים מקום מרכזי דיו בעבודתם‪ .‬טענה זו עוסקת בכך שמדענים אינם מייחסים‬
 ‫חשיבות רבה להיבט המוסרי במסגרת עבודתם; ואילו‪ ,‬כאמור‪ ,‬המסר המרכזי בפסקה מתייחס לכך שאין‬

           ‫הצדקה לתת משקל מיוחד לדעת המדענים במסגרת הדיון המוסרי לגבי לשימוש בהמצאותיהם‪.‬‬

         ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬לשאלה איזה שימוש יש לעשות בפיתוחים טכנולוגיים חדישים יש פנים‬
      ‫מוסריים נוסף על הפנים המדעיים‪ ,‬ולפיכך אין להותירה בידי המדענים בלבד‪ .‬טענה זו עוסקת בכך‬
 ‫שהדיון לגבי השימוש בפיתוחים מדעיים לא צריך להיות רק בידי מדענים‪ .‬ואולם‪ ,‬כאמור‪ ,‬המסר המרכזי‬
‫בפסקה הינו כי במסגרת הדיון המוסרי בדבר השימוש באותן המצאות‪ ,‬אין כל הצדקה לתת משקל מיוחד‬
       ‫לדעת המדענים בהקשר זה‪ .‬אם כן‪ ,‬תשובה זו נשללת היות שעוסקת בגורמים שמעורבים בדיון לגבי‬

        ‫השימוש בהמצאות מדעיות‪ ,‬ואילו המסר של הפסקה נוגע למשקל הייחודי של אחד הגורמים אשר‬
                                                                                                    ‫מעורבים בו‪.‬‬

‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬אף שאי אפשר להסיק מסקנות מוסריות ִמ ֶידע מדעי‪ ,‬למדענים יש זכות להשתתף‬
      ‫בהכרעה כיצד להשתמש בהמצאותיהם‪ ,‬וזאת מתוקף היותן פירות עבודתם‪ .‬תשובה זו נשללת היות‬

    ‫שעוסקת בהצדקה לכך שמדענים צריכים להיות מעורבים בדיון לגבי השימוש בהמצאותיהם המדעיות‬
     ‫(כלומר‪ ,‬הטענה מספקת מעין הצדקה לכך שבאופן כללי מדענים צריכים להיות חלק מהדיון)‪ .‬ואולם‪,‬‬
 ‫כאמור‪ ,‬המסר של הפסקה הינו כי לא צריך לתת להם משקל מיוחד במסגרת הדיון הזה‪ .‬כלומר‪ ,‬זה בסדר‬

                                          ‫לערב אותם בדיון‪ ,‬אך הדעה שלהם לא ׳נחשבת׳ יותר משל אחרים‪.‬‬

     ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬בהתאם להסבר שלעיל‪ ,‬תשובה זו אכן משקפת את המסר המרכזי של הפסקה‪ :‬אין‬
      ‫סיבה שלעמדתם של אנשי מדע יהיה משקל מיוחד בדיון האתי הנוגע לשימוש בהמצאותיהם‪ ,‬שכן‬

                                                                    ‫המדע והמוסר הם מערכות נפרדות זו מזו‪.‬‬

                                                                                       ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
 ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות שמופיעות בתשובות עולה מהפסקה‪ ,‬נעמוד תחילה על תוכן הדברים המובאים‬

    ‫בה ונסביר זאת במילים פשוטות‪ .‬לאחר מכן נבחן את הטענות השונות ביחס לכך‪ ,‬ונבדוק איזו מהן אכן‬
                                                                                            ‫משתמעת מהפסקה‪.‬‬

‫הפסקה נפתחת בטענה ולפיה היחס בין אורך הקמיצה לאורך האצבע יכול ללמד על ביצועיו הספורטיביים‬
   ‫של אדם (״היחס בין ‪ ...‬האדם״)‪ ,‬ולאחר מכן מובא ממצא שתומך בטענה הזו – נמצא כי ככל שהקמיצה‬
  ‫ארוכה יותר ביחס לאצבע‪ ,‬כך האדם נוטה להפגין ביצועים ספורטיביים טובים יותר (״מחקרים הראו ‪...‬‬

‫יותר״)‪ .‬בהמשך מובאת הסיבה לכך‪ :‬היחס בין אורכי האצבעות נמצא במתאם עם רמת הטסטוסטרון בגוף‬
    ‫– ככל שהיחס בין אורכי האצבעות גדול יותר‪ ,‬כך רמת ההורמון האמור בגוף גבוהה יותר גם כן – וידוע‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13