Page 9 - ver2
P. 9

‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬התהליך המתואר בתשובה זו הוא אכן הדומה ביותר לתהליך שמתואר לעיל –‬
‫פיסות בד דמויות צעיף שנכרכו סביב הצוואר שימשו בעבר לקינוח הפה בעת הארוחה‪ ,‬ועם הזמן הפכו‬

    ‫מסוגננות יותר ויותר (כלומר שינו צורתם)‪ ,‬עד שהפכו לפריט שתכליתו אסתטית – העניבה‪ .‬אם כן‪,‬‬
                                              ‫מדובר בדבר שצורתו כמו גם תכליתו השתנתה עם השנים‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬התהליך המתואר בתשובה זו אינו דומה לתהליך המתואר לעיל‪ ,‬שכן בתשובה‬
   ‫זו מדובר בשני דברים שונים שהשתנו עם הזמן (אמצעי השידור ‪ +‬התוכן המשודר בהם)‪ ,‬ולא בדבר‬
     ‫שלאורך הזמן השתנה מבחינה פיזית ושהחליף תכליתו‪ .‬אומנם התכנים התפתחו ואמצעי השידור‬
                                       ‫השתכללו והשתנו‪ ,‬אך הם עדיין משרתים את תכליתם המקורית‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬התהליך המתואר בתשובה זו אינו דומה לתהליך המתואר לעיל‪ ,‬שכן בתשובה‬
   ‫זו העגבנייה עצמה לא עברה כל שינוי פיזי‪ ,‬ושינוי תכליתה נבע מהנחת בסיס שגויה אשר לשיח שלה‬
      ‫(הניחו שהיא רעילה לכן השתמשו בשיח העגבנייה לקישוט בלבד‪ ,‬אך לבסוף הבינו כי היא ראויה‬
                                                                                                    ‫למאכל)‪.‬‬

 ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬התהליך המתואר בתשובה זו אינו דומה לתהליך המתואר לעיל‪ ,‬שכן בתשובה‬
  ‫זו לא חל כל שינוי פיזי בכורכום‪ ,‬ותכליתו לא השתנתה‪ ,‬אלא גילו כי יש לו שימוש נוסף (בעבר שימש‬

                                                      ‫למאכל‪ ,‬אך כיום יש לו גם שימוש בעולם הרפואה)‪.‬‬

                                                                                  ‫‪ .17‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
‫כדי לקבוע איזו מהאפשרויות אשר להפיכת הקלפים עשויה להפריך את שתי הטענות שהוצגו בשאלה‪,‬‬

                                                                                  ‫נבחן תחילה את הטענות‪.‬‬
‫הטענות משקפות למעשה קשר של תנאי ותוצאה‪ .‬לפיכך‪ ,‬הפרכתן צריכה להיעשות באמצעות מצב שבו‬

    ‫התנאי מתקיים‪ ,‬אך התוצאה שלו אינה מתקיימת‪ .‬נשים לב כי מכיוון שמדובר בקלפים‪ ,‬הקשר בין‬
                                    ‫התנאי לתוצאה יכול להיות גם הפוך‪ .‬אם כן‪ ,‬נבחן כעת את הטענות‪:‬‬

   ‫א‪ :‬אם משולש אז עיגול או אם עיגול אז משולש‪ .‬כדי להפריך את הטענה נרצה שהתנאי יתקיים‪ ,‬אך‬
                             ‫לא התוצאה‪ .‬כלומר – אם משולש אז לא עיגול או אם עיגול אז לא משולש‪.‬‬

    ‫ב‪ :‬אם לא עיגול אז לא ריבוע או אם לא ריבוע אז לא עיגול‪ .‬כדי להפריך את הטענה נרצה שהתנאי‬
                   ‫יתקיים‪ ,‬אך לא התוצאה‪ .‬כלומר – אם לא עיגול אז ריבוע או אם לא ריבוע אז עיגול‪.‬‬

    ‫נתבקשנו לקבוע איזה קלף‪ ,‬אם נהפוך אותו‪ ,‬יפריך את שתי הטענות‪ .‬אם כן‪ ,‬נבחן את האפשרויות‬
                                                                                           ‫שניצבות בפנינו‪:‬‬

    ‫בצדו האחד של קלף א מופיע משולש‪ .‬כלומר‪ ,‬הוא מקיים את התנאי בשתי הטענות (משולש = לא‬
  ‫עיגול)‪ .‬לפיכך‪ ,‬אם נהפוך אותו ונגלה ריבוע בצדו האחר‪ ,‬הדבר יפריך את שתי הטענות גם יחד‪ ,‬שהרי‬
 ‫כדי להפריך את טענה א‪ ,‬נרצה שאם יש משולש בצד אחד‪ ,‬בצדו האחר של הקלף לא יהיה עיגול‪ ,‬וכדי‬
‫להפריך את טענה ב‪ ,‬נרצה שאם תופיע צורה שאינה עיגול בצד אחד (במקרה זה‪ ,‬משולש)‪ ,‬בצדו האחר‬

                                                                                  ‫של הקלף כן יופיע ריבוע‪.‬‬
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13