Page 7 - ver1
P. 7

‫לרצונה הכן לסייע לקהילות הנתונות במצוקה‪ ,‬וכי אכן‪ ,‬רבים מחבריה ראו בפעולות השיקום‬
                 ‫עבודת קודש‪ :‬הם היו חרדים לגורל הקהילות‪ .‬לפיכך‪ ,‬אין היגיון בטענה לפיה הם סברו כי יש‬
                 ‫להמשיך בשיקום רק משום שהוא משרת את מטרותיהם הפוליטיות‪ ,‬שהרי סברה זו מבטאת‬
                 ‫אינטרס אישי לתמיכה בתכנית השיקום‪ ,‬בעוד שקודם לכן נאמר כי תמיכתם נובעת מרצון כן‬

                                                                                         ‫לעזור לקהילות החלשות‪.‬‬
                       ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי פעולות השיקום הוצגו על ידי הממשלה כביטוי‬
                   ‫לרצונה הכן לסייע לקהילות הנתונות במצוקה‪ ,‬ואולם‪ ,‬רבים מחבריה ראו בפעולת השיקום‬
                 ‫עבודת קודש‪ .‬כבר בנקודה זו ניתן לשלול את ההשלמה המוצעת‪ ,‬שכן מילת הקישור "ואולם"‬
                  ‫מעידה על ניגוד בין חלקי המשפט‪ ,‬בעוד שבפועל דווקא קיימת הלימה ביניהם‪ .‬למען שלמות‬
                  ‫הפתרון נמשיך בהסבר – בהמשך הדברים מובעת מגמת הרצון הכן לעזור לקהילות החלשות‬
                    ‫(הם היו חרדים לגורל הקהילות‪ ,‬וסברו כי יש להמשיך בשיקום אף אם אין הוא משרת את‬
                    ‫מטרותיהם הפוליטיות)‪ ,‬דבר המחזק את חוסר התאמתה של המילה "ואולם" בקישור בין‬

                           ‫אופן הצגת תכנית השיקום על ידי הממשלה‪ ,‬ובין האופן בו רבים מחבריה ראו זאת‪.‬‬
                       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬תחילה נאמר כי פעולות השיקום הוצגו על ידי הממשלה כביטוי‬
                 ‫לרצונה הכן לסייע לקהילות הנתונות במצוקה‪ ,‬ואכן רבים מחבריה ראו בפעולת השיקום צעד‬
                 ‫תעמולתי גרידא‪ .‬כבר בנקודה זו ניתן לשלול את ההשלמה המוצעת‪ ,‬שכן קיים ניגוד בין חלקי‬
                ‫המשפט‪ ,‬בעוד שהמילה "ואכן" מעידה כי קיימת הלימה ביניהם‪ .‬למען שלמות הפתרון נמשיך‬
                     ‫בהסבר – בהמשך נאמר כי חברי הממשלה הללו היו חרדים לגורל הקהילות‪ ,‬וסברו כי יש‬
                 ‫להמשיך בשיקום ולא רק משום שהוא משרת את מטרותיהם הפוליטיות‪ .‬כלומר‪ ,‬מוצג הסבר‬
                    ‫לעמדתם של חברי הממשלה‪ ,‬ובו מתוארות שתי סיבות לפעול למען שיקום הקהילות‪ ,‬זאת‬

                                     ‫בניגוד לאמור בראשית הדברים‪ ,‬כי מדובר בצעד תעמולתי בלבד (=גרידא)‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                  ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המוצגות בתשובות משקפת את דעתו על פרופסור הופשטטר‬

                                                     ‫על הבינה המלאכותית‪ ,‬עלינו תחילה להבין את תוכן דבריו‪.‬‬

                    ‫הופסטטר כלל אינו מאוכזב מכך שהייתה רק התקדמות מעטה של המחקר בתחום הבינה‬
                       ‫המלאכותית בשלושת העשורים האחרונים‪ .‬אדרבה‪ ,‬לדבריו‪ ,‬אם הייתה התקדמות רבה‬

                  ‫בתחום בכמה עשורים בודדים‪ ,‬כזו שמקרבת אותנו לתבונה האנושית‪ ,‬היה הופשטטר חושש‬
                ‫שמא תבונתנו ונשמתנו חסרות עומק‪ ,‬והדבר היה גורם לו לאבד לחלוטין את הכבוד שהוא חש‬
                 ‫לאנושיות‪ .‬אם כן‪ ,‬ניתן להבין כי בבסיס הכבוד הרב שהופשטטר חש לתבונה האנושית עומדת‬
                ‫העובדה כי היא כה מורכבת‪ ,‬ולפיכך קצב התקדמות המחקר בתחום הבינה המלאכותית איטי‬

                   ‫מאוד‪ .‬פירוש הדבר אפוא‪ ,‬כי סביר שלדעתו קירוב הבינה המלאכותית לבינה האנושית הוא‬
                                                                                            ‫תהליך שיארך זמן רב‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬מן האמור עולה כי הופשטטר אינו סבור שהבינה המלאכותית לעולם‬
                  ‫לא תוכל להשתוות לתבונה האנושית‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪ ,‬אלא כי בשל מורכבותה הרבה‬
                  ‫של התבונה האנושית‪ ,‬יהיה דרוש זמן רב עד שהבינה המלאכותית תוכל להתקרב אליה‪ ,‬שכן‬

                    ‫הופשטטר מדבר על קצבה האיטי של התקדמות המחקר בתחום‪ ,‬ולא כל כך כי הדבר אינו‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12