Page 7 - ver1
P. 7
לרצונה הכן לסייע לקהילות הנתונות במצוקה ,וכי אכן ,רבים מחבריה ראו בפעולות השיקום
עבודת קודש :הם היו חרדים לגורל הקהילות .לפיכך ,אין היגיון בטענה לפיה הם סברו כי יש
להמשיך בשיקום רק משום שהוא משרת את מטרותיהם הפוליטיות ,שהרי סברה זו מבטאת
אינטרס אישי לתמיכה בתכנית השיקום ,בעוד שקודם לכן נאמר כי תמיכתם נובעת מרצון כן
לעזור לקהילות החלשות.
תשובה ( )3אינה נכונה .תחילה נאמר כי פעולות השיקום הוצגו על ידי הממשלה כביטוי
לרצונה הכן לסייע לקהילות הנתונות במצוקה ,ואולם ,רבים מחבריה ראו בפעולת השיקום
עבודת קודש .כבר בנקודה זו ניתן לשלול את ההשלמה המוצעת ,שכן מילת הקישור "ואולם"
מעידה על ניגוד בין חלקי המשפט ,בעוד שבפועל דווקא קיימת הלימה ביניהם .למען שלמות
הפתרון נמשיך בהסבר – בהמשך הדברים מובעת מגמת הרצון הכן לעזור לקהילות החלשות
(הם היו חרדים לגורל הקהילות ,וסברו כי יש להמשיך בשיקום אף אם אין הוא משרת את
מטרותיהם הפוליטיות) ,דבר המחזק את חוסר התאמתה של המילה "ואולם" בקישור בין
אופן הצגת תכנית השיקום על ידי הממשלה ,ובין האופן בו רבים מחבריה ראו זאת.
תשובה ( )4אינה נכונה .תחילה נאמר כי פעולות השיקום הוצגו על ידי הממשלה כביטוי
לרצונה הכן לסייע לקהילות הנתונות במצוקה ,ואכן רבים מחבריה ראו בפעולת השיקום צעד
תעמולתי גרידא .כבר בנקודה זו ניתן לשלול את ההשלמה המוצעת ,שכן קיים ניגוד בין חלקי
המשפט ,בעוד שהמילה "ואכן" מעידה כי קיימת הלימה ביניהם .למען שלמות הפתרון נמשיך
בהסבר – בהמשך נאמר כי חברי הממשלה הללו היו חרדים לגורל הקהילות ,וסברו כי יש
להמשיך בשיקום ולא רק משום שהוא משרת את מטרותיהם הפוליטיות .כלומר ,מוצג הסבר
לעמדתם של חברי הממשלה ,ובו מתוארות שתי סיבות לפעול למען שיקום הקהילות ,זאת
בניגוד לאמור בראשית הדברים ,כי מדובר בצעד תעמולתי בלבד (=גרידא).
.13התשובה הנכונה היא (.)4
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המוצגות בתשובות משקפת את דעתו על פרופסור הופשטטר
על הבינה המלאכותית ,עלינו תחילה להבין את תוכן דבריו.
הופסטטר כלל אינו מאוכזב מכך שהייתה רק התקדמות מעטה של המחקר בתחום הבינה
המלאכותית בשלושת העשורים האחרונים .אדרבה ,לדבריו ,אם הייתה התקדמות רבה
בתחום בכמה עשורים בודדים ,כזו שמקרבת אותנו לתבונה האנושית ,היה הופשטטר חושש
שמא תבונתנו ונשמתנו חסרות עומק ,והדבר היה גורם לו לאבד לחלוטין את הכבוד שהוא חש
לאנושיות .אם כן ,ניתן להבין כי בבסיס הכבוד הרב שהופשטטר חש לתבונה האנושית עומדת
העובדה כי היא כה מורכבת ,ולפיכך קצב התקדמות המחקר בתחום הבינה המלאכותית איטי
מאוד .פירוש הדבר אפוא ,כי סביר שלדעתו קירוב הבינה המלאכותית לבינה האנושית הוא
תהליך שיארך זמן רב.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי הופשטטר אינו סבור שהבינה המלאכותית לעולם
לא תוכל להשתוות לתבונה האנושית ,כפי שנטען בתשובה זו ,אלא כי בשל מורכבותה הרבה
של התבונה האנושית ,יהיה דרוש זמן רב עד שהבינה המלאכותית תוכל להתקרב אליה ,שכן
הופשטטר מדבר על קצבה האיטי של התקדמות המחקר בתחום ,ולא כל כך כי הדבר אינו
7