Page 8 - ver2
P. 8

‫אך אין בה כדי להסביר מדוע בכל זאת שיעור החולים במחלות לב בקרב מי שרצים מדי יום‬
                                                 ‫נמוך משיעורם בקרב מי שאינם רצים מדי יום‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬העובדה שבעיות לב רבות מונעות מהסובלים מהן לרוץ אכן מהווה הסבר‬
  ‫חלופי לממצאים‪ ,‬שהרי עולה ממנה כי שיעור החולים במחלות לב בקרב מי שרצים מדי יום‬

     ‫נמוך משיעורם בקרב מי שאינם רצים מדי יום מכיוון שמלכתחילה אנשים אשר סובלים‬
‫ממחלות לב מנועים מלרוץ‪ ,‬בעוד שמי שאינם סובלים מכך אינם מנועים מלעשות כן‪ .‬למעשה‪,‬‬

   ‫מדובר בהיפוך כיוון הקשר המוצג במסקנה המקורית‪ ,‬שכן נטען בה כי ריצה מונעת מחלות‬
                              ‫לב‪ ,‬בעוד שמתשובה זו עולה כי מחלות לב מונעות מאנשים לרוץ‪.‬‬

   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שריצה עוזרת למנוע בעיות בריאות שאינן מחלות לב אינה‬
    ‫מסבירה את הפער בין שיעור החולים במחלות לב בשתי הקבוצות‪ ,‬ולא ניתן להקיש ממנה‬
‫דבר אשר להשפעת הריצה על מניעת מחלות לב‪ ,‬שהרי עובדה זו מלמדת רק על תרומת הריצה‬

                                                            ‫למניעתן של מחלות מסוגים אחרים‪.‬‬
      ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬העובדה שאנשים רבים שאינם נוהגים לרוץ מדי יום לא הסכימו‬
     ‫להשתתף במחקר אמנם עשויה להחליש את המסקנה‪ ,‬שכן עולה ממנה כי ייתכן שקיימת‬
  ‫בעיה בתקפות הממצאים לאור הבעייתיות באופן שבו נאספו‪ ,‬אך אין בה כדי להסביר מדוע‬

                                      ‫קיים פער בין שיעור החולים במחלות לב בשתי הקבוצות‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)2‬‬
‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות שמוצגות בתשובות היא המתאימה ביותר להשלים את החסר‬

                                                         ‫בפסקה‪ ,‬עלינו תחילה להבין את תוכנה‪.‬‬
       ‫בפסקה נאמר כי מילה נקראת ִהיּפֹו ִנים של מילה אחרת אם הדבר שהיא מתארת נכלל‬
         ‫בקטגוריה שהמילה האחרת – ה ִהיּ ֶּפ ְר ִנים שלה – מתארת‪ .‬כלומר‪ ,‬ה ִהי ֶּפ ְר ִנים הוא שם‬
 ‫הקטגוריה שאליה משתייך הדבר אותו מתארת ה ִהיפֹו ִנים‪ .‬מכיוון שהחלק אותו אנו נדרשים‬
    ‫להשלים הוא דוגמה לחוקיות המתוארת לעיל‪ ,‬אזי שעלינו לחפש אפשרות שבה ההיפרנים‬

                                                   ‫היא קטגוריית העל אליה משתייך ההיפונים‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי המילה "צבע" היא היפונים של המילה "אדום"‪.‬‬
      ‫מכיוון שצבע הוא שם הקטגוריה אליה משתייך האדום‪ ,‬אזי ש"אדום" הוא היפונים של‬
                                                                       ‫המילה "צבע"‪ ,‬ולא להיפך‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬המילה "ציפור" היא אכן היפונים של הצירוף "בעל חיים"‪ ,‬שהרי ציפור‬
      ‫נכללת בקטגוריית בעלי החיים‪ .‬כמו כן‪ ,‬היא גם ההיפרנים של המילה "נחליאלי"‪ ,‬שהרי‬

                 ‫נחליאלי הוא סוג של ציפור‪ ,‬כלומר "ציפור" היא קטגוריית העל של נחליאלי‪.‬‬
‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו נטען כי "תפוז" היא היפרנים של הצירוף "פרי הדר"‪ ,‬בעוד‬

   ‫שההיפך הוא הנכון‪ ,‬שכן תפוז נכלל בקטגוריית פירות ההדר‪ ,‬ומכאן‪ ,‬שהמילה "תפוז" היא‬
            ‫ההיפונים של הצירוף "פירות הדר"‪ ,‬וצירוף זה הוא ההיפרנים של המילה "תפוז"‪.‬‬

    ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬המילה "נגר" היא אכן היפונים של הצירוף "בעל מקצוע"‪ ,‬אך היא‬
‫אינה היפרנים של המילה "מסור"‪ ,‬שהרי מסור נכלל בקטגוריית כלי העבודה‪ ,‬ולא בקטגוריית‬

                                                                                           ‫הנגרים‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪8‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13