Page 11 - ver2
P. 11

‫סבור כי זהו דבר שעל כל החברה לנהוג לפיו‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )2‬נכונה‪ .‬מטענה זו אכן עולה כי מעשיו של אדם אכן נובעים מתפיסה שצריכה להיות‬

                    ‫תקפה לכלל החברה – האדם אינו משלם מס הכנסה‪ ,‬והוא סבור שכולם צריכים לעשות כן‪,‬‬
                                                                                               ‫כלומר להימנע מכך‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו אינה מתאימה לצו הקטגורי שניסח‬
                  ‫קאנט‪ ,‬שכן היא עוסקת בשני מעשים שונים – אני לא מכה חזקים ממני‪ ,‬ואני מצפה שאנשים‬

                     ‫חזקים לא יכו חלשים מהם – בעוד קאנט מתייחס בדבריו לתפיסה שלפיה מעשיו של אדם‬
                                          ‫צריכים להיות רק מעשים שהוא סבור כי על כל החברה לעשות גם כן‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬הטענה שמופיעה בתשובה זו אינה מתאימה לצו הקטגורי שניסח‬
                    ‫קאנט‪ ,‬שכן מעשיו של האדם המתואר בתשובה זו – הימנעות מהכאת חזקים ממנו – אינם‬
                   ‫מוסברים על ידי ההשקפה שכולם צריכים לנהוג כן‪ ,‬כי אם על ידי החשש מהתגובה למעשים‬

                                                                                 ‫אלה – יכולים להכותו שבעתיים‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .21‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                     ‫בשורות ‪ 17-18‬נאמר כי "קירקגור טוען כי למרות תחות המשמעות הגלומה בדרך חיים זו‬

                         ‫(הדרך האתית)‪ ,‬טמונה בחובה גם תחושת אשמה‪ :‬הרי האדם אינו מסוגל לחיות חיים‬
                   ‫מוסריים מלאים ולפעול תמיד לפי הצו הקטגורי"‪ .‬כלומר‪ ,‬מכיוון שבחיים בלתי נמנע שאדם‬

                      ‫יפר לעתים את החובות המוסריות שנובעות מן הצו הקטגורי‪ ,‬כפי שמנחה הדרך האתית‪,‬‬
                                                                                      ‫מתעוררת בו תחושת אשמה‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי כדי להקל על תחושת האשמה‪ ,‬אדם פונה לדרך חיים‬
                 ‫אחרת‪ ,‬נעלה יותר‪ ,‬ולא כי הידיעה שיש דרך אחרת היא שגורמת לתחושת האשמה המתעוררת‬

                                                                    ‫כחלק מהדרך האתית‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪.‬‬
                  ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה לא נאמר כי תחושת המשמעות שדרך החיים האתית מעניקה‬

                        ‫היא חלקית‪ ,‬כפי שנטען בתשובה זו‪ ,‬אלא שלמרות המשמעות שהיא מעניקה‪ ,‬מתעוררת‬
                                         ‫תחושת האשמה‪ ,‬וכדי להקל עליה‪ ,‬בוחר האדם בדרך חיים נעלה יותר‪.‬‬

                  ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬מן האמור אכן עולה כי הדרך האתית טומנת החובה תחושת אשמה משום‬
                 ‫שבני אדם אינם מסוגלים לעמוד תמיד בחובות המוסרית הנוקשות הנובעות מן הצו הקטגורי‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬דבריו של קירקגור אשר לתחושת האשמה הטמונה בדרך החיים‬
                ‫האתית כלל אינם נוגעים להכתבת כללים מוסריים על ידי הפרט לחבריו‪ ,‬ומכאן שלא ייתכן כי‬

                                          ‫זו הסיבה בגינה הוא סבור שתחושת האשמה היא חלק מדרך חיים זו‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .22‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬

                       ‫דבריו של קירקגור‪ ,‬המופיעים בסוף הקטע‪ ,‬מובאים כהצעה לאופן שבו ניתן להתגבר על‬
                         ‫פרדוקס האמונה‪ .‬פרדוקס זה מתייחס לכך שמעבר מהדרך האתית לדרך הדתית כרוך‬

                   ‫בקושי‪ :‬העקרונות התבוניים של האדם אינם מאפשרים לו לשפוט את צווי האל‪ .‬לפיכך‪ ,‬כדי‬
                        ‫להתגבר על קושי זה‪ ,‬מציע קריקגור לעשות "קפיצה לאמונה" – מעבר ישיר‪ ,‬לא תבוני‪,‬‬

                   ‫מהדרך האתית לדרך הדתית‪ .‬לדבריו "האמונה מתחילה לפעול בדיוק במקום שבו החשיבה‬

‫‪11‬‬
   6   7   8   9   10   11   12