Page 11 - ver2
P. 11
סבור כי זהו דבר שעל כל החברה לנהוג לפיו.
תשובה ( )2נכונה .מטענה זו אכן עולה כי מעשיו של אדם אכן נובעים מתפיסה שצריכה להיות
תקפה לכלל החברה – האדם אינו משלם מס הכנסה ,והוא סבור שכולם צריכים לעשות כן,
כלומר להימנע מכך.
תשובה ( )3אינה נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו אינה מתאימה לצו הקטגורי שניסח
קאנט ,שכן היא עוסקת בשני מעשים שונים – אני לא מכה חזקים ממני ,ואני מצפה שאנשים
חזקים לא יכו חלשים מהם – בעוד קאנט מתייחס בדבריו לתפיסה שלפיה מעשיו של אדם
צריכים להיות רק מעשים שהוא סבור כי על כל החברה לעשות גם כן.
תשובה ( )4אינה נכונה .הטענה שמופיעה בתשובה זו אינה מתאימה לצו הקטגורי שניסח
קאנט ,שכן מעשיו של האדם המתואר בתשובה זו – הימנעות מהכאת חזקים ממנו – אינם
מוסברים על ידי ההשקפה שכולם צריכים לנהוג כן ,כי אם על ידי החשש מהתגובה למעשים
אלה – יכולים להכותו שבעתיים.
.21התשובה הנכונה היא (.)3
בשורות 17-18נאמר כי "קירקגור טוען כי למרות תחות המשמעות הגלומה בדרך חיים זו
(הדרך האתית) ,טמונה בחובה גם תחושת אשמה :הרי האדם אינו מסוגל לחיות חיים
מוסריים מלאים ולפעול תמיד לפי הצו הקטגורי" .כלומר ,מכיוון שבחיים בלתי נמנע שאדם
יפר לעתים את החובות המוסריות שנובעות מן הצו הקטגורי ,כפי שמנחה הדרך האתית,
מתעוררת בו תחושת אשמה.
תשובה ( )1אינה נכונה .בפסקה נאמר כי כדי להקל על תחושת האשמה ,אדם פונה לדרך חיים
אחרת ,נעלה יותר ,ולא כי הידיעה שיש דרך אחרת היא שגורמת לתחושת האשמה המתעוררת
כחלק מהדרך האתית ,כפי שנטען בתשובה זו.
תשובה ( )2אינה נכונה .בפסקה לא נאמר כי תחושת המשמעות שדרך החיים האתית מעניקה
היא חלקית ,כפי שנטען בתשובה זו ,אלא שלמרות המשמעות שהיא מעניקה ,מתעוררת
תחושת האשמה ,וכדי להקל עליה ,בוחר האדם בדרך חיים נעלה יותר.
תשובה ( )3נכונה .מן האמור אכן עולה כי הדרך האתית טומנת החובה תחושת אשמה משום
שבני אדם אינם מסוגלים לעמוד תמיד בחובות המוסרית הנוקשות הנובעות מן הצו הקטגורי.
תשובה ( )4אינה נכונה .דבריו של קירקגור אשר לתחושת האשמה הטמונה בדרך החיים
האתית כלל אינם נוגעים להכתבת כללים מוסריים על ידי הפרט לחבריו ,ומכאן שלא ייתכן כי
זו הסיבה בגינה הוא סבור שתחושת האשמה היא חלק מדרך חיים זו.
.22התשובה הנכונה היא (.)1
דבריו של קירקגור ,המופיעים בסוף הקטע ,מובאים כהצעה לאופן שבו ניתן להתגבר על
פרדוקס האמונה .פרדוקס זה מתייחס לכך שמעבר מהדרך האתית לדרך הדתית כרוך
בקושי :העקרונות התבוניים של האדם אינם מאפשרים לו לשפוט את צווי האל .לפיכך ,כדי
להתגבר על קושי זה ,מציע קריקגור לעשות "קפיצה לאמונה" – מעבר ישיר ,לא תבוני,
מהדרך האתית לדרך הדתית .לדבריו "האמונה מתחילה לפעול בדיוק במקום שבו החשיבה
11