Page 12 - ver2
P. 12
פוסקת" .כלומר ,ברגע שבו אדם זונח את ניסיונו לשפוט את צווי האל ופשוט מקבל אותם
מתחילה האמונה.
תשובה ( )1נכונה .מן האמור אכן עולה כי אדם שאינו מנסה עוד לשפוט את צווי האל ,הוא
התיאור המתאים ביותר למצב שבו "החשיבה פוסקת".
תשובה ( )2אינה נכונה .מן האמור עולה כי מצב שבו החשיבה פוסקת נוגע להפסקת שיפוט
צווי האל לפי עקרונות תבוניים ,והמעבר בין הדרך האתית לדרך הדתית ,אשר מתאפשר
כתוצאה מכך ,כלל אינו נוגע לחשיבה של האדם על עצמו ו/או על סובביו.
תשובה ( )3אינה נכונה .חזרה בתשובה והיכולת לכפר על חטאים נזכרות בפסקה כחלק מן
האפשרויות הגלומות בדרך הדתית ,ואילו מצב שבו החשיבה פוסקת הוא שלב הכרחי
ב"קפיצה לאמונה" ,שרק אם יתרחש יוכל אדם לעבור מן הדרך האתית לדרך הדתית.
תשובה ( )4אינה נכונה .מן האמור עולה כי כדי שאדם יוכל לעבור מן הדרך האתית לדרך
הדתית עליו להפסיק להשתמש בעקרונות תבוניים כדי לשפוט את צווי האל ,ומכאן ,שלא
ייתכן כי מצב שבו החשיבה פוסקת ,אשר מהווה שלב הכרחי במעבר האמור ,הינו מצב שבו
אדם מגיע לידי המסקנה שניתן להצדיק צווים אלה באמצעים תבוניים.
.23התשובה הנכונה היא (.)1
היררכיית דרכי הקיום על פי קירקגור מתייחסת למדרג חשיבותן של שלוש הדרכים בהן עסק
הקטע.
בפסקה השנייה נידונה הדרך האסתטית ונאמר כי בסופו של דבר היא מובילה אדם לפנות
לדרך חיים גבוהה יותר בהיררכיית דרכי הקיום – הדרך האתית .בסופה של הפסקה
השלישית נאמר כי כדי להקל על תחושת האשמה הטמונה בדרך האתית ,אדם צריך לחרוג
מדרך זו ולפנות לדרך חיים שלישית ,נעלה עוד יותר – הדרך הדתית.
אם כן ,ניתן להבין כי הדרך הדתית היא הנעלה ביותר ,אחריה הדרך האתית ,ובתחתית
ההיררכיה נמצאת הדרך האסתטית.
תשובה ( )1נכונה .כאמור ,היררכיית דרכי הקיום לפי קירקגור היא – הדרך הדתית ,מתחתיה
הדרך האתית ,ובתחתית – הדרך האסתטית.
תשובה ( )2אינה נכונה .ההיררכיה שמופיעה בתשובה זו הפוכה להיררכיית דרכי הקיום על פי
קירקגור.
תשובה ( )3אינה נכונה .הדרך האתית נמצאת אמנם מעל הדרך האסתטית במדרג ,אך הדרך
הדתית אינה נמצאת בתחתית כפי שנטען בתשובה זו ,כי אם בראשו.
תשובה ( )4אינה נכונה .הדרך הדתית אינה נמצאת מתחת הדרך האתית כפי שנטען בתשובה
זו ,כי אם להיפך.
12