Page 5 - ver1
P. 5

‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬במקרה המתואר בתשובה זו הצעד שננקט (ביטול מוסף כלכלי ופרסום יומון נפרד‬
                 ‫בענייני כלכלה) משקף שינוי במהות המוצר‪/‬שירות‪ ,‬ולא שינוי בעלותו‪ .‬כמו כן‪ ,‬הדבר לא נעשה במטרה‬
                                                                                                    ‫לצמצם תופעה מסוימת‪.‬‬

              ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬במקרה המתואר בתשובה זו‪ ,‬הצעד שננקט (העלאת משכורות העובדים) לא נעשה‬
                                          ‫במטרה להביא לתוצאה הפוכה מזו שהתקבלה בפועל (עלייה בפריון העובדים)‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬המקרה המתואר בתשובה זו אכן דומה למקרה שהתרחש בגן הילדים‪ .‬הצעד שננקט‬
            ‫(גביית תשלום על חידוש דרכון בשדה התעופה) נעשה במטרה לצמצם תופעה מסוימת (הגעת נוסעים לשדה‬
             ‫התעופה עם דרכון שפג תוקפו)‪ ,‬הביא דווקא לעלייה בהיקף התופעה (עלייה חדה במספר הנוסעים שהגיעו‬

                                                                                      ‫לשדה התעופה עם דרכון שפג תוקפו)‪.‬‬

                                                                                                   ‫‪ .11‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
               ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות מדגימה את הטענה המרכזית המובעת בפסקה‪ ,‬נבין‬

                                                                                                        ‫תחילה מהי טענה זו‪.‬‬
                 ‫בפסקה נעשית הבחנה בין אמיתות ובין דברים שאדם חושב שהם נכונים בכל הנוגע לשימוש בביטויים‬
              ‫שונים המתארים את אותה ישות‪ .‬כאשר מדובר באמיתות‪ ,‬כמו למשל אמיתות מתמטיות‪ ,‬ניתן לבצע את‬
              ‫ההחלפה בין הביטויים (כמו למשל החלפת הביטוי "תשע" בביטוי "שלוש בריבוע")‪ .‬ואולם‪ ,‬כאשר מדובר‬
              ‫בדברים שאדם חושב שהם נכונים‪ ,‬לביטוי שנבחר יש השפעה על כך שהדבר ייתפס כנכון או שגוי בעיניו –‬
              ‫הביטויים "אוסלו" ו"בירת נורבגיה" זהים במשמעותם‪ ,‬כאשר נאמר "אוסלו נמצאת בשבדיה" אדם עשוי‬
                ‫לחשוב שהדבר נכון‪ ,‬אך סביר שאם יוחלפו הביטויים ויתקבל המשפט "בירת נורבגיה נמצאת בשבדיה"‬

                                                                                                ‫האדם לא יחשוב שהוא נכון‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו מוצגים שלושה ביטויים הזהים במשמעותם (ערכם)‪ ,‬מבלי כל‬
                                         ‫התייחסות לנכונות האמיתות המתמטיות בהן הופיע כל אחד מהביטויים הללו‪.‬‬

                       ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו מוצגים שלושה ביטויים הזהים במשמעותם (ערכם)‪ ,‬מבלי כל‬
                                         ‫התייחסות לנכונות האמיתות המתמטיות בהן הופיע כל אחד מהביטויים הללו‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בתשובה זו לא מופיעה החלפה של ביטויים בעלי משמעות זהה שמשפיעה על‬
                                  ‫נכונות האמירה כולה בעיני האדם‪ ,‬כי אם הסקה מדבר שגוי אחד לגבי דבר שגוי אחר‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬בתשובה זו אכן החלפת ביטוי בביטוי בעל משמעות זהה ("שתיים ועוד שתיים" זהה‬
                 ‫במשמעותו‪/‬ערכו ל"ארבע")‪ ,‬השפיעה על כך שפעם אחת האמירה כולה נתפסה בטעות כנכונה ("שתיים‬

                                                       ‫ועוד שתיים הם חמש")‪ ,‬ופעם אחת כשגויה ("ארבע שווה לחמש")‪.‬‬

                                                                                                   ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                 ‫ברומן ההיסטורי יש לתת לתיאור הספרותי חשיבות פחותה מאשר לאמת ההיסטורית‪ ,‬כלומר‪ ,‬תיאור‬
               ‫קורותיהם של גיבורי הספר‪ ,‬נפתל ומרתק ככל שיהיה‪ ,‬אסור שיתקיים על חשבון האמת ההיסטורית‪ ,‬כי‬

                                                                            ‫חשיבותה גדולה מחשיבותו של סיפור העלילה‪.‬‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10