Page 2 - ver1
P. 2
.4האשים :א ֵשם — האשים משמעו טען כי מישהו אחר א ֵשם.
( )1הקניט :כועס — הקניט משמעו גרם למישהו אחר להיות כועס .אולם הפועל האשים לא בהכרח גורם
לאדם האחר להיות אשם .לא מתאים.
( )2התלהב :נלהב — התלהב משמעו היה נלהב בעצמו .לא מתאים.
( )3הודיע :ידוע — הודיע משמעו הפך מסר לידוע .אולם הפועל האשים לא בהכרח הופך מישהו לאשם.
לא מתאים.
( )4המליץ :ראוי — המליץ משמעו טען כי דבר מסוים הוא ראוי ,איכותי ,מומלץ .כפי שהאשים משמעו
טען כי מישהו אחר הוא אשם .מתאים.
.5מכשור :מכשיר — מכשור הינו שם כולל למכשירים במקום מסוים.
( )1כלבייה :כלב — כלבייה הינה מקום בו שוכנים כלבים .אולם כלבייה אינה שם כולל לכלבים .לא
מתאים.
( )2תבואה :חיטה — תבואה משמעה שם כולל לכל גידולי הדגן ביניהם :החיטה .אולם תבואה אינה של
כולל לחיטה ,אלא לכלל התוצרת החקלאית .לא מתאים.
( )3אוכלוסייה :פרט — אוכלוסייה הינה שם כולל לפרטים במקום מסוים (שכונה ,עיר ,מדינה וכו׳).
מתאים.
( )4משק :צאן — משק הינו חווה חקלאית שבו נמצא הצאן ועוד הרבה דברים אחרים כמו :בקר ,תבואה
וכו׳ .לא מתאים.
.6טֹוב :היטב — המילים טוב והיטב קרובות במשמעותן ומתארות דבר חיובי .המילה טוב הינה תואר של
שמות עצם ,ואילו המילה היטב הינה תואר או ֶפן של פעולה ,כיצד משהו קרה (למשל :״המנעול אטם היטב
את התיבה״).
( )1מהיר :מהר — מהיר ומהר הן מילים הקרובות במשמעותן .מהיר הינו תואר של שם עצם (״הילד
מהיר״) ,לעומת מהר אשר מתאר אופן של פעולה (״באיזה אופן הילד רץ?״ ← ״הילד רץ מהר״).
מתאים.
( )2צודק ֶ :צדק — אדם צודק הינו אדם שיש צדק בדבריו .לא מתאים.
( )3גדול :גודל — דבר גדול הינו דבר בעל גודל רב .לא מתאים.
( )4יפהפה :יפה — יפהפה משמעו יפה מאוד .שתי המילים מתארות שמות עצם .לא מתאים.
.7התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע באיזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות מצוינות שתי הפעולות שהחוקרים עושים כדי לדעת
אילו מיני יונקים חיים בכל אזור ביערות הגשם ,נבחן כל אחת מהן אל מול האמור בפסקה.
תשובה ( )1אינה נכונה .ניתוח הדנ"א במעי הזבובים וניתוח הדנ"א מפגרי היונקים.
ניתוח הדנ"א של הזבובים מהווה אמנם את אחת משתי הפעולות שעושים החוקרים (זבובים שניזונים
מפגר של בעל חיים שומרים בתוכם את הדנ"א שלו ,ו"החוקרים לוכדים את הזבובים ,מנתחים את הדנ"א
2