Page 7 - ver1
P. 7

‫‪ .15‬התשובה הנכונה היא (‪.)1‬‬
                ‫כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות עולה מן הפסקה‪ ,‬נבין תחילה את האמור בה‪.‬‬

                        ‫תחילה נאמר כי הן קווינטילינוס והן פלוטרכוס ייחסו לזיכרון חשיבות עליונה בתהליך‬
                   ‫החינוך‪ ,‬וסברו שעל כל תלמיד לחקוק בזיכרונו כמה שיותר התנהגויות ראויות ודרכי ביטוי‬
                   ‫עשירות‪ .‬לאחר מכן הובאו ציטוטים של כל אחד מן החוקרים – קווינטילינוס טען ש"זיכרון‬

                      ‫טוב הוא הסימן הראשון להיותך ניחן בתבונה טבעית" ופלוטרכוס טען ש"יותר מכל דבר‬
                  ‫אחר‪ ,‬חשוב לאמן ולתרגל את זיכרון הנוער‪ ,‬שהרי הזיכרון הוא המחסן של החינוך"‪ .‬אם כן‪,‬‬
                  ‫ניתן להבין כי קווינטילינוס ראה בזיכרון טוב תכונה מולדת‪ ,‬שכן לטענתו מדובר בסימן לכך‬
                ‫שאדם ניחן בתבונה טבעית‪ ,‬ואילו פלוטרכוס סבר שניתן לשפר את הזיכרון‪ ,‬זאת על ידי אימון‬

                                                                                                            ‫ותרגול‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )1‬נכונה‪ .‬כאמור‪ ,‬מן הפסקה אכן עולה כי קווינטילינוס טען שזיכרון טוב הוא תכונה‬
                                                             ‫מולדת‪ ,‬ופלוטרכוס טען שאפשר לשפר את הזיכרון‪.‬‬

                 ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי שני ההוגים "ייחסו לזיכרון חשיבות עליונה בתהליך‬
                ‫החינוך"‪ ,‬ומכאן שהטענה כי קווינטילינוס סבר שהוא רק אחת מן התכונות החשובות ללמידה‬
                 ‫ואילו פלוטרכוס סבר כי הוא התכונה החשובה ביותר‪ ,‬אינה נכונה‪ ,‬שהרי שניהם ראו בזיכרון‬

                                                                                          ‫כתכונה החשובה ביותר‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה נאמר כי שני ההוגים "ייחסו לזיכרון חשיבות עליונה בתהליך‬

                    ‫החינוך" ומכך ניתן להסיק כי שניהם סברו שהזיכרון חשוב יותר מהלמידה כחלק מתהליך‬
                                                                                    ‫החינוך‪ ,‬ולא רק קווינטילינוס‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬פלוטרכוס לא טען שהזיכרון עצמו אינו חיוני‪ ,‬ושתרגול הזיכרון הוא‬
                    ‫החשוב‪ ,‬שכן בראשית הפסקה נאמר כי שני ההוגים ייחסו לזיכרון חשיבות עליונה בתהליך‬
                 ‫החינוך‪ ,‬ואף שהוא טען כי יותר מכל דבר אחר‪ ,‬חשוב לאמן ולתרגל את זיכרון הנוער‪ ,‬לא ניתן‬

                                                                   ‫להסיק מכך שהוא סבור שהזיכרון אינו חיוני‪.‬‬

                                                                                         ‫‪ .16‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
                       ‫כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות לא תיתכן‪ ,‬נבחן כל אחת מהן לאור‬

                                                                                        ‫הטענות המוצגות בשאלה‪.‬‬

                   ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬רק טענה אחת נכונה‪ .‬בהחלט ייתכן כי רק טענה אחת נכונה‪ ,‬כלומר‬
                  ‫שרק שתיים מהחברות הן בנות אותה כתה‪ ,‬ושאר הבנות לומדות בכתות אחרות‪ .‬למשל‪ ,‬רק‬

                        ‫טענה א' נכונה ‪ ‬גלי ודנה הן בנות אותה כתה והדס וורד לומדות בשתי כתות אחרות‪.‬‬
                ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬רק שתיים מן הטענות נכונות‪ .‬בהחלט ייתכן כי רק שתיים מן הטענות‬

                   ‫נכונות‪ ,‬כלומר ששלוש מהחברות הן בנות אותה כתה‪ ,‬וחברה הנותרת לומדת בכתה אחרת‪.‬‬
                      ‫למשל‪ ,‬רק טענה א' וטענה ב' נכונות‪ ‬א'‪ :‬גלי היא בת כתתה של דנה ‪ +‬ב'‪ :‬דנה היא בת‬
                             ‫כתתה של הדס ‪ ‬גלי‪ ,‬דנה והדס לומדות באותה כתה‪ ,‬וורד לומדת בכתה אחרת‪.‬‬

                ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬רק שלוש מן הטענות נכונות‪ .‬לא ייתכן כי רק שלוש מן הטענות נכונות‪ ,‬שכן‬
                  ‫אמתותן של שלוש טענות מחייבת בהכרח שאת אמתותה של הטענה הרביעית‪ .‬אם למשל רק‬

‫‪7‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12