Page 2 - ver1
P. 2

‫‪ .5‬שומה עליו ‪ :‬חובה – הביטוי "שומה עליו" פירושו חייב לעשות דבר מה‪ .‬אם כן‪ ,‬שומה עליו‬
                                                             ‫פירושו יש לו חובה לעשות דבר מה‪.‬‬

   ‫(‪ )1‬יש בלבו עליו ‪ :‬חיבה – יש בלבו עליו פירושו יש בו כעס או טינה כלפי מישהו‪ ,‬וסביר כי‬
                                                                        ‫אינו חש חיבה כלפיו‪.‬‬

  ‫(‪ )2‬יש ברשותו ‪ :‬שייכות – יש ברשותו פירושו כי יש לו שייכות על דבר מה (הדבר שייך לו)‪,‬‬
                                                                       ‫והוא אינו שייך לדבר‪.‬‬

                ‫(‪ )3‬יש לאל ידו ‪ :‬מעשה – יש לאל ידו פירושו יש לו את היכולת לעשות מעשה‪.‬‬
                        ‫(‪ )4‬יש בדעתו ‪ :‬כוונה – יש בדעתו פירושו יש לו כוונה לעשות דבר מה‪.‬‬

 ‫‪ .6‬מערב ‪ :‬ימה – בלשון המקרא משמשת המילה לציון כיוון מערב‪ .‬לפיכך‪ ,‬המילה ימה פירושה‬
                                          ‫לכיוון מערב‪( .‬על משקל צפונה = לכיוון צפון‪ ,‬למשל)‪.‬‬

‫(‪ )1‬פתיח ‪ :‬פתיחה – פתיח פירושו דברי פתיחה‪ ,‬כלומר החלק המשמש לפתיחה של דבר מה‪.‬‬
   ‫(‪ )2‬שאול ‪ :‬שאולה – שאול הוא כינוי למקום שהנשמות ורוחות המתים שוכנות בו‪ .‬כאשר‬
                             ‫אומרים שאולה מתכוונים למעשה אל השאול‪ ,‬לכיוון השאול‪.‬‬

 ‫(‪ )3‬שמור ‪ :‬שמורה – שמורה פירושה מקום המשמר ערכים מסוימים (הערכים שמורים בו)‪.‬‬
‫(‪ )4‬שליח ‪ :‬שליחה – שליחה פירושה העברה של דבר מה למישהו אחר או למקום אחר‪ ,‬וניתן‬

                                                                   ‫לעשותה באמצעות שליח‪.‬‬

                                                                        ‫‪ .7‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
      ‫כדי לקבוע על איזו מן ההנחות המופיעות בתשובות נסמכים החוקרים‪ ,‬נבין תחילה את‬

                                                                                  ‫האמור בפסקה‪.‬‬
     ‫הסובלים מאפזיה אגרמטית מאבדים את היכולת לנסח שאלות פתוחות‪ ,‬אך שומרים על‬

          ‫היכולת לנסח שאלות מסוג כן‪/‬לא‪ .‬ההסבר שמציעים לכך החוקרים‪ ,‬הינו שהאפזיה‬
‫האגרמטית פוגעת ביכולת ליצור משפטים בעלי מבנה תחבירי מורכב‪ ,‬אך אינה פוגעת ביכולת‬

   ‫ליצור משפטים בעלי מבנה תחבירי פשוט‪ .‬אם כן‪ ,‬הסברם נוגע למורכבות המבנה התחבירי‬
    ‫של משפטים‪ ,‬וסביר שהם מניחים כי היכולת לנסח שאלות מסוגים שונים קשורה גם היא‬

       ‫למורכבות המבנה התחבירי שלהם – המבנה התחבירי של שאלות פתוחות מורכב יותר‬
                                                           ‫מהמבנה התחבירי של שאלות כן‪/‬לא‪.‬‬

  ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬החוקרים מציעים הסבר לכך שהיכולת לנסח שאלות פתוחות נפגעה‬
‫ואילו היכולת לנסח שאלות כן‪/‬לא לא נפגעה‪ ,‬בעוד שההנחה המופיעה בתשובה זו מבחינת בין‬

                                     ‫מידת המורכבות התחבירית של שאלות מסוג כן‪/‬לא בלבד‪.‬‬
     ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬ההנחה המופיעה בתשובה זו מתייחסת ליכולת לענות על שאלות‬

                             ‫פתוחות ואילו החוקרים עוסקים ביכולת הניסוח של שאלות אלה‪.‬‬
   ‫תשובה (‪ )3‬אינה נכונה‪ .‬ההנחה המופיעה בתשובה זו עוסקת בשאלות בעלות מבנה תחבירי‬
  ‫פשוט‪ ,‬ואין בה כדי להבחין בין שני סוגי השאלות הנזכרים בפסקה (שאלות פתוחות שאלות‬

             ‫כן‪/‬לא) ולהסביר מדוע אפזיה אגרמטית פוגעת ביכולת הניסוח רק של אחד מהם‪.‬‬
 ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬החוקרים אכן נסמכו בדבריהם על ההנחה לפיה שאלות פתוחות הן בעלות‬

                                                     ‫מבנה תחבירי מורכב יותר משאלות כן‪/‬לא‪.‬‬

                                                                                                                       ‫‪2‬‬
   1   2   3   4   5   6   7