Page 6 - ver2
P. 6
תשובה ( )4אינה נכונה .בתחילת הקטע נאמר כי למצע מדיני יש משקל רב וכי תומפסון לא נבחר בשל
דעותיו הפוליטיות הקיצוניות .בהמשך הקטע מתואר כי תומפסון אכן לא נבחר לתפקיד בשל מצעו
המדיני .אם כן ,אין היגיון במילת הניגוד ״ואולם״ המקשרת בין שני המשפטים שהרי הם מתארים דבר
דומה.
.14התשובה הנכונה היא (.)2
כדי לקבוע איזו מן הטענות המופיעות בתשובות היא טענתו המרכזית של כותב הפסקה ,נבין תחילה את
האמור בה.
תחילה נאמר כי למרות שמבין כלל בעלי החיים ,השפה ייחודית רק לבני האדם ,אין זו סיבה להוציא את
חקר האדם מתחום הביולוגיה ,שכן ישנם בעלי חיים נוספים שלהם יכולת מסוימת אשר ייחודית רק להם.
בהמשך מובאות דוגמאות ליכולות ספציפיות שייחודיות למין מסוים של בעל חיים (עטלפים צדים חרקים
בעזרת גלי קול ,ציפורים ..וכו') .בסופה של הפסקה נאמר כי "במופע הכישרונות של הטבע אין אנו אלא
מין מסדרת הפרימטים עם כישרון משלנו להציג לראווה" .כלומר ,בטבע יש מינים רבים שלכל אחד מהם
כישרון הייחודי רק לו ,וביניהם גם המין האנושי ,שהכישרון הייחודי לו הוא השפה .מכך ניתן להבין כי
טענתו העיקרית של כותב הפסקה הינה כי העובדה שהשפה ייחודית רק לבני האדם אינה מבחינה אותה
משאר המינים בטבע ,שכן קיימים מינים נוספים בעלי יכולת ייחודית.
תשובה ( )1אינה נכונה .מן האמור עולה כי השוואת כישורי השפה האנושיים לכישורים מופלאים של בעלי
חיים אחרים מלמדת שהאדם דווקא אינו נבדל משאר בעלי החיים ,שכן קיימים מינים נוספים בעלי יכולת
הייחודית רק להם.
תשובה ( )2נכונה .כאמור ,טענתו העיקרית של כותב הפסקה הינה כ העובדה שמכל בעלי החיים רק לבני
האדם יש שפה ,אין פירושה שבני האדם שונים במהותם משאר בעלי החיים ,שכן קיימים מינים נוספים
בעלי יכולת הייחודית רק להם.
תשובה ( )3אינה נכונה .בפסקה אין השוואה בין היכולות של בני האדם ליכולות של בעלי חיים אחרים ,כי
אם הצגת יכולותיהם של בעלי חיים אחרים לצורך ביסוס הטענה שקיומה של יכולת ייחודית כלשהי אינו
שמור לבני האדם בלבד ,אלא מאפיין מינים נוספים של בעלי חיים.
תשובה ( )4אינה נכונה .הטענה כי לבעלי חיים מסוימים ,למשל לבני אדם ,לעטלפים ולציפורים נודדות ,יש
יכולות מופלאות שאין לשום בעל חיים אחר ,אמנם עולה מן הפסקה ,אך היא אינה משקפת את טענתו
המרכזית של הכותב ,שכן הוא משתמש בטענה זו כדי להסביר מדוע בני האדם אינם שונים משאר המינים
בטבע.
.15התשובה הנכונה היא (.)1
כדי לקבוע איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות מסבירה מדוע קשה להשיב על השאלה "מהי
ספרות?" ,נקרא את הפסקה ונעמוד על ההסבר אשר ניתן בה לשאלה האמורה.
6