Page 56 - index
P. 56
מועד חורף 2020
דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
שרי הממשלה בישראל הם על פי רוב נבחרי ציבור ,חברי כנסת שמפלגתם
זכתה בתמיכה ציבורית ובמנדטים בבחירות והיא חלק מהסיעות המרכיבות
את הממשלה .שרים אלה מתמנים לתפקידם שלא על סמך הרקע המקצועי שלהם
אלא משיקולים פוליטיים .יש הטוענים כי מינוי שרים מקצועיים ,מומחים בתחום
המשרד הרלוונטי ,יביא להתוויית המדיניות הטובה ביותר למשרדי הממשלה
השונים .אני סבור כי הגישה הנוכחית עדיפה על הגישה המתוארת של מינויים
מקצועיים.
ראשית ,נבחרי ציבור עומדים למבחן הבוחר וחייבים להיות קשובים לרחשי
הציבור .שר אשר יפעל בניגוד לאינטרס הציבורי עלול לשלם על כך מחיר בקלפי.
זוהי ערובה ,לא מוחלטת ,לכך שאינטרסים פוליטיים צרים בלבד יכווינו את
דרכם של שרים נבחרי ציבור .לעומתם ,שרים "מקצועיים" עשויים לחוש שאינם
מחוייבים לאיש מלבד למפלגה שמינתה אותם ולתפיסת עולמם המקצועית .שתי
תוצאות שליליות אפשריות כתוצאה מכך :הראשונה ,שרים מקצועיים יקדמו
מדיניות איתה הציבור לא מסכים ואינו מעוניין בה .השנייה ,השרים הללו יהיו
תלויים במפלגה שמינתה אותם ויהפכו לעושי דברם ,תחת אצטלה "מקצועית".
במובנים רבים ,לדעתי ,המחשבה ששר מקצועי יהיה חסין מלחצים פוליטיים ויפעל
להתוות מדיניות מקצועית בלבד אינה ריאלית.
שנית ,תפקידו של שר הוא להתוות מדיניות .אין הכרח ששר יהיה איש המקצוע
הבכיר ביותר בתחום משרדו .פקידי הציבור במשרדי הממשלה השונים,
לדוגמה אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר ,הם אנשי המקצוע ,שתפקידם
להוציא אל הפועל את מדיניות השר הממונה והממשלה .דווקא מינוי מקצועי,
כדוגמת כלכלן לראשות משרד האוצר או רופא לראשות משרד הבריאות ,עלול
ליצור מתח מקצועי ומאבקי כוחות על רקע זה ,כאשר השר יבקש גם להתוות
מדיניות וגם יבקש להתערב בהחלטות מקצועיות גרידא.
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
55

