Page 56 - 1218
P. 56
מועד חורף 2018
דוגמה לחיבור שרמתו גבוהה
ישנו סייג בחוק הישראלי לפיו כאשר נאשם טוען לאי שפיות בעת ביצוע פשע ,באם
בית המשפט משתכנע ,אין להרשיעו או להענישו ,אך ניתן לאשפיזו בכפייה .באופן
טבעי ,הדבר גורר מחלוקת ,כאשר רבים רוצים לראות פושעים מאוחרי סורג
ובריח ,אך אחרים לא מוצאים ענישת אדם לא שפוי כמוסרית .אני נמנית עם
האחרונים ,בחיבור זה אציג את עמדתי.
ראשית ,יש להבין את המשמעות של מאסר .במדינה מערבית ודמוקרטית ,משמעות
המאסר הינה הגבלת זכויותיו של אדם המסוכן לחברה לזמן מוקצב ,על מנת
להגן על זכויותיהם של סובביו .למשל ,הגבלת חופש התנועה של רוצח על מנת
להגן על זכויותיהם לחיים ולבטחון של אזרחים אחרים .עם זאת ,לתפיסתי,
מטרתו של מאסר ,ועל כן גם הקצבתו בזמן ,הינה לאפשר לפושע להשתקם ובסופו
של יום לחזור כאזרח מתפקד ותורם לחברה .עם הנחה זו ,קשה לתאר את
בית הסוהר כפלטפורמה שיקומית ראויה לחולה רוח .אדם אשר לוקה בנפשו
זקוק לטיפול ופיקוח שוטפים של פסיכולוגים ופסיכיאטרים וסביבה המאפשת
החלמה ושיקום ,במיוחד אם מחלתו כה חמורה עד כי ביצע פשע .מאחר ואלו לא
זמינים בבית הסוהר במימדים בהם הוא זקוק להם ,מצבו עלול לא להשתפר
ואף להחמיר ,כך שמטרת המאסר לא תושג.
שנית ,יש לבחון את תפקיד החברה כמגינה על הקבוצות החלשות בה .כשם
שעברייני נוער יישלחו למוסדות מתאימים להם ,יקבלו לרוב עונשים קלים יותר
מבגירים או שיישלחו לפנימיות שיקומיים ,יהיה זה שגוי בעיני לצפות מאדם לא
שפוי לשאת באחריות על מעשיו באותו אופן המצופה מאדם בריא .כמו בן
הנוער שעבר על החוק ,האדם הלא שפוי לא מודע עד הסוף למעשיו ועשוי לנהוג מתוך
פזיזות ילדותית או חוסר הבנת המצב או השלכותיו .כמו כן ,כמו בני הנוער
אשר פעמים רבות מגיעים ממצב סוציו-אקונומי נמוך ולכן פושעים ,גם חולי הרוח
פעמים רבות סבלו מטראומות והיו קורבנות בעצם .לכן ,לתפיסתי על החברה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
55

