Page 8 - 1215
P. 8

‫מועד דצמבר ‪2015‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

      ‫התרבות החומרית ‪ -‬עצמים שנוצרו בידי אדם או היו בשימושו ‪ -‬מעסיקה בעיקר אנתרופולוגים החוקרים‬                  ‫‪.	13‬‬
     ‫תרבויות קדומות‪ ,‬שאין להן היסטוריה כתובה‪ ,‬והם נאחזים בכל ממצא כדי ללמוד על סמלי התרבות שהם‬
                                                                                                                     ‫	‬
                                                                          ‫חוקרים ועל אורח החיים שהתקיים בה‪.‬‬

‫לפי המשתמע מן הפסקה‪ ,‬מדוע אנתרופולוגים החוקרים תרבויות מאוחרות ממעטים לעסוק בתרבות החומרית?‬

   ‫(‪ )1‬משום שהם יכולים ללמוד על סמלי התרבויות שהם חוקרים ועל אורח החיים שהתקיים בהן באמצעות‬
                                                                                  ‫ההיסטוריה הכתובה שלהן‬

     ‫(‪ )2‬משום שהידע על תרבויות מאוחרות שאפשר להפיק על סמך התרבות החומרית שלהן מועט מהידע על‬
                                         ‫תרבויות קדומות שאפשר להפיק על סמך התרבות החומרית שלהן‬

‫(‪ )3‬משום שהם אינם מתעניינים באורח החיים ובסמלים של התרבויות שהם חוקרים‪ ,‬אלא במאפיינים אחרים‬
                                                                                                        ‫שלהן‬

   ‫(‪ )4‬משום שההיסטוריה הכתובה של התרבויות שהם חוקרים אינה מספקת מידע רב על התרבות החומרית‬
                                                                                                        ‫שלהן‬

  ‫בניסוי צפו שתי קבוצות קולנוענים בסרט והתבקשו לתת לו ציונים בכמה מדדים מקצועיים‪ .‬בזמן שקבוצה א‬                  ‫‪.	14‬‬
   ‫צפתה בסרט הופעלה בחדר סמוך מקדחה רועשת‪ ,‬ואילו בזמן שקבוצה ב צפתה בו לא הושמע כל רעש‪ .‬בשלב‬
‫השני של הניסוי‪ ,‬לאחר שנתנו את ציוניהם‪ ,‬נשאלו חברי קבוצה א אם לדעתם פגם הרעש ביכולת השיפוט שלהם‪,‬‬

        ‫ואם כן ‪ -‬כיצד‪ .‬מרביתם העריכו שאכן כך היה‪ ,‬ושהציונים שנתנו נמוכים מן הציונים שהיו נותנים לולא‬
          ‫ההפרעה‪ .‬ואולם‪ ,‬למעשה הציונים שנתנו חברי קבוצה א היו גבוהים מן הציונים שנתנו חברי קבוצה ב‪.‬‬

                 ‫איזו מן המטרות הבאות היא המתאימה ביותר להיות מטרת הניסוי?‬                                       ‫	‬

‫(‪ )1‬לבדוק אם בני אדם מעריכים את יכולת השיפוט שלהם טוב משהם מעריכים את יכולת השיפוט של אחרים‬                            ‫	‬
                        ‫(‪ )2‬לבדוק אם בני אדם מעריכים נכונה איך הפרעות משפיעות על יכולת השיפוט שלהם‬                     ‫	‬
                       ‫(‪ )3‬לבדוק אם שמיעת רעש גורמת לשיפוט להיות מחמיר יותר משיפוט שלא בתנאי רעש‬                       ‫	‬
                                                                                                                       ‫	‬
‫(‪ )4‬לבדוק אם הסחות דעת מחבלות ביכולתם של בני אדם להעריך אילו גורמים פוגעים ביכולת השיפוט שלהם‬

      ‫בספר לימוד בתולדות האמנות נכתב‪" :‬ביצירה המפורסמת 'בגידת הדימויים' מאת הצייר הבלגי ֵרנֶה ַמגריט‬             ‫‪	.15‬‬
       ‫מצוירת מקטרת חומה רגילה למראה‪ ,‬ומתחתיה הכיתוב 'זו אינה מקטרת'‪ .‬בכך ביקש מגריט להמחיש את‬
‫ההבדל בין עצם א ִמתי ובין הייצוג שלו‪ :‬ציור המקטרת אמנם ֵראליסטי‪ ,‬אך אי‪-‬אפשר לפטם אותו בטבק או לעשן‬
   ‫בעזרתו‪ ".‬לצד הכתוב בספר הוצג‪ ,‬כנהוג‪ ,‬תצלום מוקטן של היצירה‪ ,‬ומחבר הספר חמד לצון והוסיף מתחתיה‬

                                                                          ‫את הכיתוב "זו אינה 'בגידת הדימויים'"‪.‬‬

                 ‫מה התכוון מחבר הספר להביע בכיתוב שהוסיף?‬                                                        ‫	‬

 ‫(‪ )1‬שהתצלום שבספר אינו אלא ייצוג של התמונה הא ִמתית שצייר מגריט‪ ,‬כשם שציור המקטרת איננו מקטרת‬
                                                                                                     ‫של ממש‬

‫(‪ )2‬שממדיו הקטנים של התצלום שבספר אינם מאפשרים להבין את הכוונה שמאחורי הציור‪ ,‬כשם שאי‪-‬אפשר‬
                                                                                  ‫לעשן בעזרת ציור המקטרת‬

‫(‪ )3‬שבניגוד ל"בגידת הדימויים"‪ ,‬שמצויר בה חפץ יום‪-‬יומי רגיל‪ ,‬בתצלום המוקטן מופיעה יצירה מפורסמת של‬
                                                                                                    ‫אמן חשוב‬

  ‫(‪ )4‬שבניגוד לציור של מגריט‪ ,‬שהוא ייצוג נאמן של מקטרת א ִמתית‪ ,‬התצלום המוקטן שבספר אינו ייצוג נאמן‬
                                                                                       ‫של "בגידת הדימויים"‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13