Page 8 - 1215
P. 8
מועד דצמבר 2015 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 7 -
התרבות החומרית -עצמים שנוצרו בידי אדם או היו בשימושו -מעסיקה בעיקר אנתרופולוגים החוקרים . 13
תרבויות קדומות ,שאין להן היסטוריה כתובה ,והם נאחזים בכל ממצא כדי ללמוד על סמלי התרבות שהם
חוקרים ועל אורח החיים שהתקיים בה.
לפי המשתמע מן הפסקה ,מדוע אנתרופולוגים החוקרים תרבויות מאוחרות ממעטים לעסוק בתרבות החומרית?
( )1משום שהם יכולים ללמוד על סמלי התרבויות שהם חוקרים ועל אורח החיים שהתקיים בהן באמצעות
ההיסטוריה הכתובה שלהן
( )2משום שהידע על תרבויות מאוחרות שאפשר להפיק על סמך התרבות החומרית שלהן מועט מהידע על
תרבויות קדומות שאפשר להפיק על סמך התרבות החומרית שלהן
( )3משום שהם אינם מתעניינים באורח החיים ובסמלים של התרבויות שהם חוקרים ,אלא במאפיינים אחרים
שלהן
( )4משום שההיסטוריה הכתובה של התרבויות שהם חוקרים אינה מספקת מידע רב על התרבות החומרית
שלהן
בניסוי צפו שתי קבוצות קולנוענים בסרט והתבקשו לתת לו ציונים בכמה מדדים מקצועיים .בזמן שקבוצה א . 14
צפתה בסרט הופעלה בחדר סמוך מקדחה רועשת ,ואילו בזמן שקבוצה ב צפתה בו לא הושמע כל רעש .בשלב
השני של הניסוי ,לאחר שנתנו את ציוניהם ,נשאלו חברי קבוצה א אם לדעתם פגם הרעש ביכולת השיפוט שלהם,
ואם כן -כיצד .מרביתם העריכו שאכן כך היה ,ושהציונים שנתנו נמוכים מן הציונים שהיו נותנים לולא
ההפרעה .ואולם ,למעשה הציונים שנתנו חברי קבוצה א היו גבוהים מן הציונים שנתנו חברי קבוצה ב.
איזו מן המטרות הבאות היא המתאימה ביותר להיות מטרת הניסוי?
( )1לבדוק אם בני אדם מעריכים את יכולת השיפוט שלהם טוב משהם מעריכים את יכולת השיפוט של אחרים
( )2לבדוק אם בני אדם מעריכים נכונה איך הפרעות משפיעות על יכולת השיפוט שלהם
( )3לבדוק אם שמיעת רעש גורמת לשיפוט להיות מחמיר יותר משיפוט שלא בתנאי רעש
( )4לבדוק אם הסחות דעת מחבלות ביכולתם של בני אדם להעריך אילו גורמים פוגעים ביכולת השיפוט שלהם
בספר לימוד בתולדות האמנות נכתב" :ביצירה המפורסמת 'בגידת הדימויים' מאת הצייר הבלגי ֵרנֶה ַמגריט .15
מצוירת מקטרת חומה רגילה למראה ,ומתחתיה הכיתוב 'זו אינה מקטרת' .בכך ביקש מגריט להמחיש את
ההבדל בין עצם א ִמתי ובין הייצוג שלו :ציור המקטרת אמנם ֵראליסטי ,אך אי-אפשר לפטם אותו בטבק או לעשן
בעזרתו ".לצד הכתוב בספר הוצג ,כנהוג ,תצלום מוקטן של היצירה ,ומחבר הספר חמד לצון והוסיף מתחתיה
את הכיתוב "זו אינה 'בגידת הדימויים'".
מה התכוון מחבר הספר להביע בכיתוב שהוסיף?
( )1שהתצלום שבספר אינו אלא ייצוג של התמונה הא ִמתית שצייר מגריט ,כשם שציור המקטרת איננו מקטרת
של ממש
( )2שממדיו הקטנים של התצלום שבספר אינם מאפשרים להבין את הכוונה שמאחורי הציור ,כשם שאי-אפשר
לעשן בעזרת ציור המקטרת
( )3שבניגוד ל"בגידת הדימויים" ,שמצויר בה חפץ יום-יומי רגיל ,בתצלום המוקטן מופיעה יצירה מפורסמת של
אמן חשוב
( )4שבניגוד לציור של מגריט ,שהוא ייצוג נאמן של מקטרת א ִמתית ,התצלום המוקטן שבספר אינו ייצוג נאמן
של "בגידת הדימויים"
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.