Page 7 - 1215
P. 7

‫מועד דצמבר ‪2015‬‬                              ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 6 -‬‬

                                                                                                 ‫הוראות לשאלות ‪:11-9‬‬
    ‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬

                                                                        ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫‪ .	9‬כאשר דרשו כל ילדי הכיתה מרונית עם עידו‪ ,‬היא לא לעשות זאת למרות ‪ ,‬וזאת לחץ‬

                                                                                                         ‫החברתי‪.‬‬

                               ‫(‪ )1‬לנתק את קשריה ‪ /‬סירבה ‪ /‬שנאתה העזה כלפיו ‪ /‬משום שנכנעה ל‪-‬‬
                        ‫(‪ )2‬להשלים ‪ /‬הסכימה ‪ /‬רצונה להתפייס עמו ‪ /‬בשל הסתייגותה העקרונית מה‪-‬‬

                                  ‫(‪ )3‬להתפייס ‪ /‬סירבה ‪ /‬כעסה הרב עליו ‪ /‬משום שסירבה להיכנע ל‪-‬‬
                       ‫(‪ )4‬לנתק את קשריה ‪ /‬הסכימה ‪ /‬אהבתה אליו ‪ /‬בשל הסתייגותה העקרונית מה 	‪-‬‬

‫החוקרת דינה פישר טוענת שכיום‪ ,‬בסיטואציות של סכסוך בין מדינות‪ ,‬מנהיגים נוטים לחשוב שהמדינה האחרת‬          ‫‪.	10‬‬

‫מנהיגים‬  ‫משהיא באמת‪ .‬ולראיה‪ ,‬בחמישים השנים האחרונות היה מספר המקרים שבהם‬         ‫עוינת‬

         ‫בהערכה זו‪.‬‬       ‫ממספר המקרים שבהם‬  ‫בהערכת מידת העוינות של מנהיגי המדינה היריבה‬

                                             ‫(‪ 	)1‬פחות ‪ /‬הפריזו ‪ /‬גדול ‪ /‬המעיטו‬                                ‫	‬
                                             ‫(‪ )	2‬יותר ‪ /‬המעיטו ‪ /‬גדול ‪ /‬הפריזו‬                                ‫	‬
                                             ‫(‪ 	)3‬יותר ‪ /‬הפריזו ‪ /‬גדול ‪ /‬המעיטו‬                                ‫	‬
                                             ‫(‪ 	)4‬פחות ‪ /‬המעיטו ‪ /‬קטן ‪ /‬הפריזו‬                                 ‫	‬

‫הפסיכולוג ז'אן פיאז'ה האמין שילדים מתקדמים בהכרח דרך שלבי התפתחות קבועים ואינם יכולים לפסוח על‬           ‫‪.	11‬‬

‫שום שלב‪ ,‬אך עם זאת טען שאין הדבר מתנגש עם התפיסה שילדים מתפתחים בקצב שונה זה מזה‪, .‬‬

‫בעוד בן גילו עדיין מתקשה‬  ‫למצוא ילד שיוכל‬    ‫לפתור תרגילי חשבון בטרם ידע לספור‪,‬‬  ‫למשל‪,‬‬

                                                                                 ‫בספירה‪.‬‬

              ‫(‪ )	1‬לחיזוק טענותיו הראה ‪ /‬שאין ילד שיכול ‪ /‬בדיוק כפי שאין זה סביר ‪ /‬לספור במיומנות‬        ‫	‬
‫(‪ )	2‬מי שחולקים עליו מציינים ‪ /‬שאמנם נכון שבתנאים מסוימים יוכל ילד ‪ /‬אך אי‪-‬אפשר ‪ /‬לחשב חישובים‬           ‫	‬
                                                                                                         ‫	‬
      ‫(‪ )	3‬מי שחולקים עליו מציינים ‪ /‬שאף על פי שקשה למצוא ילד שיצליח ‪ /‬אין זה נדיר ‪ /‬לספור היטב‬          ‫	‬
                  ‫(‪ )4‬לחיזוק טענותיו הראה ‪ /‬ששום ילד אינו יכול ‪ /‬אך אין שום קושי ‪ /‬לחשב חישובים‬

   ‫בעת האחרונה הוגשה תכנית לסלילת כביש מהיר חדש בין שתי ערים‪ ,‬שהמהירות המותרת בו תהיה גבוהה‬              ‫‪.	12‬‬
  ‫מהמהירות המותרת בכבישים אחרים‪ ,‬ועל כן הוא אמור לקצר את זמן הנסיעה בין שתי הערים‪ .‬המתנגדים‬
‫לתכנית טוענים כי כביש זה‪ ,‬אם ייסלל‪ ,‬יביא לידי עלייה ברמת זיהום האוויר בגלל רעלים שפולטות המכוניות‪.‬‬

                                              ‫איזו מן העובדות הבאות אינה יכולה לתמוך בטענת המתנגדים	?‬    ‫	‬
                                                                                                         ‫	‬
               ‫(‪ )1‬ככל שנסיעות בין‪-‬עירוניות אורכות פחות זמן‪ ,‬כך נהגים נוטים יותר לנסוע נסיעות כאלה‬
                                       ‫(‪ )2‬ככל שהנסיעה ממושכת יותר‪ ,‬כך זיהום האוויר הכרוך בה רב יותר‬
                                                          ‫(‪ )3‬ככל שיש יותר כבישים‪ ,‬כך גדל מספר המכוניות‬

         ‫(‪ )4‬נסיעה במהירות גבוהה גורמת לזיהום אוויר רב יותר מנסיעה של אותו המרחק במהירות נמוכה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12