Page 6 - index
P. 6
מועד סתיו 2020 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 5 -
. 5חתך :פרס -
( ) 1עיקם :קימר
( ) 2נקש :הלם
( )3מסק :בצר
( )4הצית :ליב ה
. 6נזיפות :להוכיח -
( )1קובלנות :לשבח
( ) 2השגות :לבקר
( ) 3שמועות :להזם
( )4פרסומות :לקנו ת
שאלות הבנה והסקה (שאלות )17-7
מחקרים שנעשו בעבר מראים כי חשיפה לגירוי חושי המלווה אירוע כלשהו מעוררת היזכרות באירוע .חוקרים .7
עשו ניסוי והקרינו סרטון לפני שלוש קבוצות של נבדקים .בזמן ההקרנה נחשפו נבדקי כל אחת מן הקבוצות
לגירוי חושי :בחדר שישבה בו קבוצה א הופץ ריח של ורדים ,בחדר של קבוצה ב הודלקו אורות צבעוניים ,ובחדר
של קבוצה ג הושמעה מוזיקת רקע .כעבור שבוע התבקשו הנבדקים להיזכר בסרטון ובה בעת נחשפו לגירוי
החושי שאליו נחשפו בזמן ההקרנה .החוקרים טענו כי ממצאי הניסוי מרמזים שאורות מעוררים היזכרות יותר
מריח ,וריח מעורר היזכרות יותר ממוזיקה.
איזה מן הבאים אינו מתאים להיות אחד מממצאי הניסוי?
( )1הנבדקים שראו אורות צבעוניים זכרו יותר פרטים מהסרטון מהנבדקים ששמעו מוזיקה
( ) 2הנבדקים שהריחו ריח ורדים זכרו יותר פרטים מהסרטון מהנבדקים ששמעו מוזיקה
( ) 3הנבדקים ששמעו מוזיקה זכרו יותר פרטים מהסרטון מהנבדקים שראו אורות צבעוניים
( ) 4הנבדקים שראו אורות צבעוניים זכרו יותר פרטים מהסרטון מהנבדקים שהריחו ריח ורדי ם
במחקר שנערך בארצות הברית נמצא שככל שילדים מרבים לצפות בטלוויזיה ,כך הם אוכלים פחות פירות .8
וירקות .החוקרים טענו שההסבר לתופעה נעוץ בפרסומות הרבות שהילדים נחשפים להן בעת הצפייה בטלוויזיה.
צירוף של שלושה מן הנתונים הבאים הוא הבסיס לטענת החוקרים .מה הנתון הנותר?
( ) 1רוב הפרסומות המשודרות בערוצים שהילדים צופים בהם מפרסמות ממתקים וחטיפים
( ) 2ככל שילדים אוכלים יותר ממתקים וחטיפים ,כך הם נוטים לאכול פחות פירות וירקות
( )3ככל שילדים אוכלים יותר פירות וירקות ,כך הם מושפעים פחות מפרסומות לממתקים ולחטיפים
( )4חשיפה לפרסומות למוצרי מזון מגבירה את צריכתם של אותם מוצרים אצל הצופי ם
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

