Page 6 - index
P. 6

‫מועד סתיו ‪2020‬‬  ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון ‪- 5 -‬‬

                       ‫‪ .	5‬חתך ‪ :‬פרס ‪-‬‬

                    ‫(‪ )	1‬עיקם ‪ :‬קימר‬
                      ‫(‪ )	2‬נקש ‪ :‬הלם‬
                      ‫(‪ 	)3‬מסק ‪ :‬בצר‬

                     ‫(‪ 	)4‬הצית ‪ :‬ליב 	ה‬

                  ‫‪ .	6‬נזיפות ‪ :‬להוכיח ‪-‬‬

                 ‫(‪ 	)1‬קובלנות ‪ :‬לשבח‬
                   ‫(‪ )	2‬השגות ‪ :‬לבקר‬
                  ‫(‪ )	3‬שמועות ‪ :‬להזם‬

                ‫(‪ 	)4‬פרסומות ‪ :‬לקנו 	ת‬

                ‫שאלות הבנה והסקה (שאלות ‪)17-7‬‬

 ‫מחקרים שנעשו בעבר מראים כי חשיפה לגירוי חושי המלווה אירוע כלשהו מעוררת היזכרות באירוע‪ .‬חוקרים‬                 ‫‪	.7‬‬
    ‫עשו ניסוי והקרינו סרטון לפני שלוש קבוצות של נבדקים‪ .‬בזמן ההקרנה נחשפו נבדקי כל אחת מן הקבוצות‬
                                                                                                                 ‫	‬
‫לגירוי חושי‪ :‬בחדר שישבה בו קבוצה א הופץ ריח של ורדים‪ ,‬בחדר של קבוצה ב הודלקו אורות צבעוניים‪ ,‬ובחדר‬
     ‫של קבוצה ג הושמעה מוזיקת רקע‪ .‬כעבור שבוע התבקשו הנבדקים להיזכר בסרטון ובה בעת נחשפו לגירוי‬

 ‫החושי שאליו נחשפו בזמן ההקרנה‪ .‬החוקרים טענו כי ממצאי הניסוי מרמזים שאורות מעוררים היזכרות יותר‬
                                                                       ‫מריח‪ ,‬וריח מעורר היזכרות יותר ממוזיקה‪.‬‬

                                                       ‫איזה מן הבאים אינו מתאים להיות אחד מממצאי הניסוי?‬

   ‫(‪ 	)1‬הנבדקים שראו אורות צבעוניים זכרו יותר פרטים מהסרטון מהנבדקים ששמעו מוזיקה‬
       ‫(‪ )	2‬הנבדקים שהריחו ריח ורדים זכרו יותר פרטים מהסרטון מהנבדקים ששמעו מוזיקה‬

   ‫(‪ )	3‬הנבדקים ששמעו מוזיקה זכרו יותר פרטים מהסרטון מהנבדקים שראו אורות צבעוניים‬
‫(‪ )	4‬הנבדקים שראו אורות צבעוניים זכרו יותר פרטים מהסרטון מהנבדקים שהריחו ריח ורדי 	ם‬

       ‫במחקר שנערך בארצות הברית נמצא שככל שילדים מרבים לצפות בטלוויזיה‪ ,‬כך הם אוכלים פחות פירות‬                ‫‪	.8‬‬
‫וירקות‪ .‬החוקרים טענו שההסבר לתופעה נעוץ בפרסומות הרבות שהילדים נחשפים להן בעת הצפייה בטלוויזיה‪.‬‬
                                                                                                                 ‫	‬
                          ‫צירוף של שלושה מן הנתונים הבאים הוא הבסיס לטענת החוקרים‪ .‬מה הנתון הנותר?‬

          ‫(‪ )	1‬רוב הפרסומות המשודרות בערוצים שהילדים צופים בהם מפרסמות ממתקים וחטיפים‬
          ‫(‪ )	2‬ככל שילדים אוכלים יותר ממתקים וחטיפים‪ ,‬כך הם נוטים לאכול פחות פירות וירקות‬
‫(‪ 	)3‬ככל שילדים אוכלים יותר פירות וירקות‪ ,‬כך הם מושפעים פחות מפרסומות לממתקים ולחטיפים‬

             ‫(‪ 	)4‬חשיפה לפרסומות למוצרי מזון מגבירה את צריכתם של אותם מוצרים אצל הצופי 	ם‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11