Page 16 - 0913
P. 16

‫מועד אוקטובר ‪2013‬‬  ‫‪- 15 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

       ‫אף שהעלילה בסיפורי המיתולוגיה היוונית חורגת לעתים מגבולות האפשרי במציאות‪ ,‬נראה שבהשוואה‬                 ‫‪	.12‬‬
‫למיתולוגיות אחרות של העולם העתיק‪ ,‬המיתולוגיה היוונית מתאפיינת במידה קטנה יחסית של אי‪-‬רציונליות‪.‬‬
‫כך‪ ,‬למשל‪ ,‬נעדר ממנה חיזוי העתיד על פי הכוכבים‪ ,‬שפרח בימי בבל העתיקה ורווח בתרבויות שונות עד לימינו‬                 ‫	‬

  ‫אנו‪ .‬אמנם הכוכבים מופיעים במיתוסים יווניים רבים‪ ,‬אך לא מיוחסת להם השפעה מיסטית על חיי האדם‪,‬‬
                           ‫ונראה כי התעניינות היוונים הקדמונים בהם באה לידי ביטוי בעיקר באסטרונומיה‪.‬‬

                                                              ‫איזו מהטענות הבאות משתמעת מהפסקה שלעיל?‬

           ‫(‪ )1‬שלא כתרבויות אחרות‪ ,‬שבהן העיסוק הרציונלי בכוכבים בא בתקופות מאוחרות‪ ,‬היוונים עסקו‬
                                                                            ‫באסטרונומיה לאורך כל הדורות‬

   ‫(‪ )2‬שלא כמו היחס לכוכבים בתרבויות עתיקות אחרות‪ ,‬יחסם של היוונים הקדמונים לכוכבים היה רציונלי‬
                                                               ‫מעיקרו ‪ -‬גם כשהוזכרו בסיפורים מיתולוגיים‬

 ‫(‪ )3‬אף שהמיתולוגיה של היוונים רציונלית בהשוואה למיתולוגיות אחרות‪ ,‬הכוכבים נזכרים בה ואפשר למצוא‬
                               ‫בה הדים להשקפה שרווחה באותה עת‪ ,‬ולפיה יש להם השפעה על חיי האדם‬

‫(‪ )4‬היוונים הקדמונים עסקו בכוכבים בעיקר מן הזווית האסטרונומית‪ ,‬אך במיתוסים שיצרו העיסוק בכוכבים‬
                                                             ‫קשור דווקא לניסיון לחזות על פיהם את העתיד‬

 ‫מרצה אמר בהרצאתו‪" :‬מומחה בתחום מסוים הניגש לדבר על תחום זה ‪ -‬כדאי לו שייזהר יותר מאשר כשהוא‬                   ‫‪.	13‬‬
‫מדבר על תחומים אחרים‪ ,‬משום שביטחונו העצמי עלול להניאו מלבדוק את הפרטים לעומק‪ ,‬ובכך להביאו לידי‬
                                                                                                                   ‫	‬
                                                                                ‫טעויות‪ .‬חשבו למשל על ‪".‬‬

                                       ‫איזו מן האפשרויות שלהלן תשלים את דברי המרצה באופן הטוב ביותר?‬

‫(‪ )1‬אדם ההולך בדירה חשוכה ואינו יודע כי על רצפתה פזורים חפצים שונים ‪ -‬סביר יותר שימעד אם הדירה‬
                                                                                            ‫היא דירתו שלו‬

 ‫(‪ )2‬נהג זהיר הנוהג במכונית ‪ -‬סביר שגם כאשר הוא אינו נוהג במכוניתו שלו‪ ,‬הוא לא יהיה מעורב בתאונת‬
                                                                                                     ‫דרכים‬

‫(‪ )3‬רואה חשבון מנוסה השוגה בחישוביו ‪ -‬סביר שההפסד הכספי שתגרום טעותו יהיה זהה להפסד שהייתה‬
                                            ‫גורמת אותה טעות אילו היה עושה אותה רואה חשבון מתחיל‬

   ‫(‪ )4‬מטפס הרים מנוסה ‪ -‬סביר שיבחר במסלולים קשים ומסוכנים יותר מהמסלולים שיבחר מטפס הרים‬
                                                                                                     ‫מתחי 	ל‬

  ‫חוקר טען כי אפשר לחלק את יכולתו של אדם להתמצא במרחב לרכיבים שונים‪ :‬רכיב ‪ - G‬יכולת התמצאות‬                    ‫‪	.14‬‬
‫כללית‪ ,‬וכמה רכיבי ‪ - S‬יכולות התמצאות בסוגי סביבות ספציפיים‪ ,‬כגון סביבה עירונית‪ ,‬מדבר‪ ,‬לב ים וכדומה‪.‬‬
‫החוקר פיתח שיטה למדידת רכיבי יכולת ההתמצאות‪ ,‬וטען שבין רכיבי ה‪ S-‬השונים של אדם יש מתאם חיובי‬                       ‫	‬
‫(כלומר‪ ,‬ככל שרמתו של רכיב אחד גבוהה‪ ,‬כך גם רמתו של השני נוטה להיות גבוהה)‪ ,‬כמו גם בין כל אחד מהם‬

                                                                                         ‫לרכיב ‪ G‬של אותו אדם‪.‬‬

                                      ‫איזו מהאפשרויות הבאות מסכמת באופן הטוב ביותר את טענות החוקר?‬

   ‫(‪ )1‬יש קשר בין יכולות ההתמצאות במרחב של אדם בסביבות שונות‪ ,‬ולכן אדם בעל יכולת התמצאות טובה‬
                               ‫בסביבה כלשהי ייטה להיות גם בעל יכולת התמצאות טובה בסביבות אחרות‪.‬‬

   ‫(‪ )2‬יכולת ההתמצאות במרחב מורכבת מכמה רכיבים‪ .‬כאשר מודדים רכיבים אלו אפשר להיווכח כי רוב בני‬
                                                                           ‫האדם ניחנו ברמות גבוהות שלהם‪.‬‬

‫(‪ )3‬בני אדם נבדלים ביכולת ההתמצאות הכללית שלהם במרחב‪ ,‬ויכולת זו מורכבת מיכולות ההתמצאות שלהם‬
                                                                                          ‫בסביבות ספציפיות‪.‬‬

     ‫(‪ )4‬יכולת ההתמצאות במרחב מורכבת מיכולת כללית ומיכולות ספציפיות‪ .‬ככל שאחת מהן גבוהה‪ ,‬כך גם‬
                                                                               ‫האחרות נוטות להיות גבוהות‪.‬‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21