Page 16 - psychometric_july_2019
P. 16

‫מועד קיץ ‪2019‬‬                       ‫‪- 15 -‬‬    ‫חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני‬

‫היה מתקשר בו‪ ,‬הוא רשאי‬  ‫חוק החוזים קובע כי אם פלוני התקשר בחוזה עקב טעות בהבנתו וניתן להניח‬                   ‫‪.	12‬‬

‫לבטל את החוזה‪ ,‬אך רק בתנאי שהצד האחר ידע או היה בידו לדעת שפלוני טעה‪ .‬מכאן שנפתלי לבטל‬

                        ‫את החוזה בינו לבין בנימין‪ ,‬לא הבין נכונה את החוזה לפרטיו‪. ,‬‬

                           ‫(‪ )	1‬שלולא הטעות לא ‪ /‬רשאי ‪ /‬משום שבנימין ‪ /‬ונפתלי לא ידע על כך‬
                 ‫(‪ 	)2‬שגם לולא הטעות ‪ /‬אינו רשאי ‪ /‬הגם ש‪ / -‬משום שבנימין היה יכול לדעת זאת‬
               ‫(‪ )	3‬שלולא הטעות לא ‪ /‬אינו רשאי ‪ /‬אף ש‪ / -‬משום שבנימין לא היה יכול לדעת זאת‬

                    ‫(‪ 	)4‬שלולא הטעות לא ‪ /‬רשאי ‪ /‬שהרי ‪ /‬אך היה חותם עליו גם אילו היה מבינ	ו‬

‫בהוראות לעובד נכתב‪" :‬והיה אם מופיעה הודעת שגיאה על הצג‪ ,‬יש לכבות את המחשב‪ ,‬אך לא לפני שמירת כל‬                ‫‪.	13‬‬

‫לשוב ולפתוח‬    ‫את הקבצים‪,‬‬  ‫הוראות‪,‬‬  ‫פעל אורי‬  ‫הקבצים הפתוחים"‪ .‬ברגע האמת‪,‬‬

                                              ‫אותם למחרת‪.‬‬

                             ‫(‪ 	)1‬מרוב בהלה ‪ /‬בניגוד ל‪ / -‬אך אף על פי שלא שכח לשמור ‪ /‬לא עלה בידו‬
                        ‫(‪ )	2‬חרף הבהלה שאחזה בו ‪ /‬בדיוק על פי ה‪ / -‬ומשום שהקדים ושמר ‪ /‬לא הצליח‬

                                       ‫(‪ 	)3‬מרוב בהלה ‪ /‬בניגוד ל‪ / -‬אך אף על פי שלא שמר ‪ /‬עלה בידו‬
                                     ‫(‪ 	)4‬חרף הבהלה שאחזה בו ‪ /‬בניגוד ל‪ / -‬לא שמר ‪ /‬ואכן לא הצלי 	ח‬

‫בניסוי צפו שלוש קבוצות של נבדקים בסרט שבאחת הסצנות שלו נראה אדם השודד סניף בנק ופניו גלויות‪ .‬אחר‬              ‫‪.	14‬‬
     ‫כך התבקשו הנבדקים להתבונן בכמה תצלומים ולקבוע מי מהמצולמים הוא השודד‪ .‬לחברי קבוצה א ניתנו‬
    ‫שלוש שניות לעשות זאת‪ ,‬לחברי קבוצה ב ‪ -‬עשרים שניות‪ ,‬וחברי קבוצה ג לא הוגבלו בזמן‪ .‬בעקבות הניסוי‬

   ‫טענו החוקרים כי במסדרי זיהוי‪ ,‬שבהם עֵד לפשע מתבקש להצביע על הפושע‪ ,‬חיוני להגביל את הזמן הניתן לו‬

                                                                  ‫לשם כך‪ ,‬אך רצוי שלא להקצות לו זמן קצר מדי‪.‬‬

                           ‫איזה מהממצאים הבאים הוא המתאים ביותר להיות ממצא הניסוי?‬                            ‫	‬

‫(‪ 	)1‬שיעור הזיהוי הנכון היה הגבוה ביותר בקרב חברי קבוצה ב‪ ,‬והנמוך ביותר בקרב חברי קבוצה ג‬
‫(‪ )	2‬שיעור הזיהוי הנכון היה הגבוה ביותר בקרב חברי קבוצה ג‪ ,‬והנמוך ביותר בקרב חברי קבוצה א‬
‫(‪ 	)3‬שיעור הזיהוי הנכון היה הגבוה ביותר בקרב חברי קבוצה ב‪ ,‬והנמוך ביותר בקרב חברי קבוצה א‬
‫(‪ 	)4‬שיעור הזיהוי הנכון היה הגבוה ביותר בקרב חברי קבוצה ג‪ ,‬והנמוך ביותר בקרב חברי קבוצה 	ב‬

‫‪ .	15‬המשפט שלהלן לקוח מהספר "אנה קרנינה"‪" :‬אילולא נהג לוין לדון כל אדם לכף זכות‪ ,‬היה יכול לפרש לעצמו‬

                                                            ‫את אופיו של סוויאז'סקי בלא תמיהה ובלא קושי‪".‬‬

                                            ‫איזו מהטענות שלהלן משתמעת מהמשפט?‬                                 ‫	‬

                                                  ‫(‪ )	1‬אופיו של סוויאז'סקי היה מפוקפק‬
                                              ‫(‪ )	2‬בדרך כלל לוין דן את חבריו לכף חובה‬
                             ‫(‪ 	)3‬לוין חרג ממנהגו בבואו לפרש את אופיו של סוויאז'סקי‬
                           ‫(‪ )	4‬סוויאז'סקי היה אדם מוסרי‪ ,‬אך לוין התקשה להבין זאת	‬

                                                                                                           ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬
‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21