Page 8 - index
P. 8
מועד קיץ 2018 חשיבה מילולית -פרק ראשון - 7 -
כשנשאל פרופסור דגלס הופשטטר ,חוקר בתחום הבינה המלאכותית ,אם הוא מאוכזב מן ההתקדמות המועטה . 13
של המחקר בתחום בשלושים השנים האחרונות ,השיב" :כלל וכלל לא .להפך ,הייתי מודאג מאוד אם בתוך
עשורים אחדים היינו מתקרבים לתבונה אנושית -הייתי חושש שמא תבונתנו ונשמתנו חסרות עומק ,והדבר היה
גורם לי לאבד לחלוטין את הכבוד שאני חש לאנושיות".
לפי האמור לעיל ,מה דעתו של פרופסור הופשטטר על הבינה המלאכותית?
( )1הוא סבור שהיא לעולם לא תוכל להשתוות לתבונה האנושית ,אשר אין גבול לעומקה
( )2הוא סבור שאם אי פעם היא תתקרב לתבונה האנושית ,יביא הדבר לידי אובדן כבודה של האנושיות
( )3הוא סבור שהיא כבר מפותחת דיה וממילא אין מטרתה לחקות את התבונה האנושית
( )4הוא סבור שיידרש זמן רב ל ָקרבּה לתבונה האנושית משום שהתבונה האנושית מורכבת מאוד
נקודת המבט הסובייקטיבית הולכת ומתקבלת כמרכיב לגיטימי בעיסוק העיתונאי .ההתפתחות הזאת מראה כי . 14
הציבור מוכן יותר מבעבר לקבל את קיומן של נקודות מבט שונות היוצרות תמונת מציאות עשירה ודינמית יותר,
גם אם קוהרנטית פחות .עם זאת ,הציבור עדיין נוטה לראות במידע הנמסר בעיתונים אמת עובדתית רק מכוח
פרסומו בהם.
על פי העולה מן הפסקה ,מדוע בחר הכותב להשתמש במילים "עם זאת"?
( )1משום שהוא סבור שיש ניגוד בין הלגיטימיות ,ההולכת ומתרחבת ,של ריבוי נקודות מבט בעיתונות ובין
העובדה שבעיתונות מתפרסמות לא פעם ידיעות בלתי מהימנות
( )2משום שהוא סבור שיש ניגוד בין נכונותו של הציבור לקבל סיקור שאינו אובייקטיבי ובין העובדה שהציבור
אינו מטיל ספק באמיתוּת העובדתית של המידע הנמסר בעיתון
( )3משום שהוא סבור שיש ניגוד בין התרחבות הסיקור הסובייקטיבי בעיתונות ובין נטיית הציבור לאמץ רק
אחת מנקודות המבט המוצגות בעיתון כאמת עובדתית
( )4משום שהוא סבור שיש ניגוד בין העובדה שתמונת המציאות שהעיתונות מציגה הולכת ונעשית עשירה
ודינמית יותר ובין העובדה שהיא הולכת ונעשית פחות קוהרנטית ופחות מהימנה
.15הפילוסוף הצרפתי ז'אן בודריאר“ :האדם איבד את המיומנות הבסיסית שיש לקוף ,היכולת לגרד את גבו ,זו אשר
נותנת לו עצמאות בלתי רגילה וחירות להתרועע מסיבות שמעבר לצורך בגירוד גב הדדי".
לאיזו מהאפשרויות הבאות סביר ביותר שהתכוון בודריאר?
( )1בני האדם אינם באים עוד במגע זה עם זה אלא בגלל התועלת שהם מפיקים זה מזה
( )2היכולת לתקשר -גירוד גב הדדי במקרה זה -אינה המצאה של בני האדם
( )3התקשורת בין בני האדם התפתחה הרבה מעבר לתקשורת בין קופים ,המסתכמת בגירוד גב הדדי
( )4החירות של בני האדם לבוא במגע זה עם זה גזלה מהם את העצמאות שהקופים עדיין נהנים ממנה
© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)
אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי ,או ללמדה -כולה או חלקים ממנה -בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה.