Page 8 - index
P. 8

‫מועד קיץ ‪2018‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

 ‫כשנשאל פרופסור דגלס הופשטטר‪ ,‬חוקר בתחום הבינה המלאכותית‪ ,‬אם הוא מאוכזב מן ההתקדמות המועטה‬                         ‫‪.	13‬‬
     ‫של המחקר בתחום בשלושים השנים האחרונות‪ ,‬השיב‪" :‬כלל וכלל לא‪ .‬להפך‪ ,‬הייתי מודאג מאוד אם בתוך‬

‫עשורים אחדים היינו מתקרבים לתבונה אנושית ‪ -‬הייתי חושש שמא תבונתנו ונשמתנו חסרות עומק‪ ,‬והדבר היה‬
                                                          ‫גורם לי לאבד לחלוטין את הכבוד שאני חש לאנושיות‪".‬‬

               ‫לפי האמור לעיל‪ ,‬מה דעתו של פרופסור הופשטטר על הבינה המלאכותית?‬                                      ‫	‬

               ‫(‪ )1‬הוא סבור שהיא לעולם לא תוכל להשתוות לתבונה האנושית‪ ,‬אשר אין גבול לעומקה‬                               ‫	‬
‫(‪ )2‬הוא סבור שאם אי פעם היא תתקרב לתבונה האנושית‪ ,‬יביא הדבר לידי אובדן כבודה של האנושיות‬

              ‫(‪ )3‬הוא סבור שהיא כבר מפותחת דיה וממילא אין מטרתה לחקות את התבונה האנושית‬
       ‫(‪ )4‬הוא סבור שיידרש זמן רב ל ָקרבּה לתבונה האנושית משום שהתבונה האנושית מורכבת מאוד‬

‫נקודת המבט הסובייקטיבית הולכת ומתקבלת כמרכיב לגיטימי בעיסוק העיתונאי‪ .‬ההתפתחות הזאת מראה כי‬                        ‫‪.	14‬‬
‫הציבור מוכן יותר מבעבר לקבל את קיומן של נקודות מבט שונות היוצרות תמונת מציאות עשירה ודינמית יותר‪,‬‬

 ‫גם אם קוהרנטית פחות‪ .‬עם זאת‪ ,‬הציבור עדיין נוטה לראות במידע הנמסר בעיתונים אמת עובדתית רק מכוח‬
                                                                                                      ‫פרסומו בהם‪.‬‬

               ‫על פי העולה מן הפסקה‪ ,‬מדוע בחר הכותב להשתמש במילים "עם זאת"?‬                                        ‫	‬

   ‫(‪ )1‬משום שהוא סבור שיש ניגוד בין הלגיטימיות‪ ,‬ההולכת ומתרחבת‪ ,‬של ריבוי נקודות מבט בעיתונות ובין‬
                                            ‫העובדה שבעיתונות מתפרסמות לא פעם ידיעות בלתי מהימנות‬

‫(‪ )2‬משום שהוא סבור שיש ניגוד בין נכונותו של הציבור לקבל סיקור שאינו אובייקטיבי ובין העובדה שהציבור‬
                                            ‫אינו מטיל ספק באמיתוּת העובדתית של המידע הנמסר בעיתון‬

  ‫(‪ )3‬משום שהוא סבור שיש ניגוד בין התרחבות הסיקור הסובייקטיבי בעיתונות ובין נטיית הציבור לאמץ רק‬
                                                     ‫אחת מנקודות המבט המוצגות בעיתון כאמת עובדתית‬

     ‫(‪ )4‬משום שהוא סבור שיש ניגוד בין העובדה שתמונת המציאות שהעיתונות מציגה הולכת ונעשית עשירה‬
                          ‫ודינמית יותר ובין העובדה שהיא הולכת ונעשית פחות קוהרנטית ופחות מהימנה‬

‫‪ 	.15‬הפילוסוף הצרפתי ז'אן בודריאר‪“ :‬האדם איבד את המיומנות הבסיסית שיש לקוף‪ ,‬היכולת לגרד את גבו‪ ,‬זו אשר‬

                        ‫נותנת לו עצמאות בלתי רגילה וחירות להתרועע מסיבות שמעבר לצורך בגירוד גב הדדי‪".‬‬

               ‫לאיזו מהאפשרויות הבאות סביר ביותר שהתכוון בודריאר?‬                                                  ‫	‬

              ‫(‪ )1‬בני האדם אינם באים עוד במגע זה עם זה אלא בגלל התועלת שהם מפיקים זה מזה‬                                 ‫	‬
                        ‫(‪ )2‬היכולת לתקשר ‪ -‬גירוד גב הדדי במקרה זה ‪ -‬אינה המצאה של בני האדם‬

 ‫(‪ )3‬התקשורת בין בני האדם התפתחה הרבה מעבר לתקשורת בין קופים‪ ,‬המסתכמת בגירוד גב הדדי‬
‫(‪ )4‬החירות של בני האדם לבוא במגע זה עם זה גזלה מהם את העצמאות שהקופים עדיין נהנים ממנה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13