Page 7 - 0717
P. 7

‫מועד יולי ‪2017‬‬               ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשו	ן ‪- 6 -‬‬

‫לכל חלקיק בטבע יש אנטי‪-‬חלקיק תואם‪ ,‬הזהה לו בכל תכונותיו הפיזיקליות זולת מטענו החשמלי‪ .‬למשל‪,‬‬                ‫‪	.9‬‬
 ‫אלקטרון הוא בעל מטען חשמלי שלילי ואילו אנטי‪-‬אלקטרון הוא בעל מטען חשמלי חיובי‪ .‬כאשר מדענים‬
 ‫מצליחים ליצור אנטי‪-‬חלקיק במעבדה והוא בא במגע עם החלקיק התואם שלו‪ ,‬שניהם מושמדים מיד אגב‬                     ‫	‬

                                                                              ‫שחרור כמות גדולה של אנרגיה‪.‬‬

                                                   ‫מה נכון לומר על “החלקיק התואם“ הנזכר בסוף הפסקה?‬

                                             ‫(‪ )1‬הוא זהה בכל תכונותיו הפיזיקליות לכל חלקיק בטבע‬
                                         ‫(‪ )2‬הוא זהה לאנטי‪-‬חלקיק מסוים בכל תכונותיו הפיזיקליות‬
                   ‫(‪ )3‬הוא זהה בכל תכונותיו הפיזיקליות‪ ,‬חוץ מן המטען החשמלי‪ ,‬לכל חלקיק בטבע‬
                ‫(‪ )4‬הוא זהה לאנטי‪-‬חלקיק מסוים בכל תכונותיו הפיזיקליות‪ ,‬חוץ מן המטען החשמל	י‬

‫‪ .	10‬על פי חוק‪ ,‬שר הפנים קובע את מספרם של חברי המועצה בכל רשות מקומית לפי מספר התושבים שבשטח‬

                                                                                ‫הרשות‪ ,‬כמפורט בטבלה הזו‪:‬‬

                    ‫מספר‬     ‫מספר התושבים‬
                ‫חברי המועצה‬   ‫בשטח הרשות‬

                         ‫‪5‬‬         ‫עד ‪1,000‬‬
                      ‫‪9-7‬‬      ‫‪3,000-1,001‬‬
                    ‫‪15-9‬‬     ‫‪25,000-3,001‬‬
                  ‫‪21-15‬‬      ‫יותר מ‪25,000-‬‬

‫במקרים מיוחדים שר הפנים רשאי להגדיל את מספר חברי המועצה ברשות מקומית מקטגוריה מסוימת‪ ,‬והוא‬                   ‫	‬
                            ‫יכול לעשות זאת לכל היותר עד למספר המרבי הקבוע בטבלה לקטגוריה שאחריה‪.‬‬
                                                                                                           ‫	‬
                                                              ‫איזה מן המצבים הבאים אינו אפשרי לפי החוק?‬
                                                                                                             ‫	‬

                    ‫(‪ )1‬ברשות מקומית שבה ‪ 500‬תושבים מכהנים ‪ 6‬חברי מועצה‬                                    ‫	‬
                 ‫(‪ )2‬ברשות מקומית שבה ‪ 4,000‬תושבים מכהנים ‪ 18‬חברי מועצה‬
                 ‫(‪ )3‬ברשות מקומית שבה ‪ 2,500‬תושבים מכהנים ‪ 16‬חברי מועצה‬
                ‫(‪ 	)4‬ברשות מקומית שבה ‪ 30,000‬תושבים מכהנים ‪ 20‬חברי מועצה	‬

‫‪ 	.11‬הסוציולוג הפולני זיגמונט באומן גרס שהצורך באמביוולנטיות הוא חיוני‪ ,‬שאי‪-‬ההכרעה היא הכרחית‪ .‬באופן‬

‫פרדוקסלי‪ ,‬אי‪-‬אפשר לקבל לחלוטין את טענתו של באומן ‪ -‬שהרי בקבלתה ללא עוררין יש כדי לחתור תחתיה‪.‬‬

                                             ‫מה כוונת המשפט השני בפסקה?‬                                    ‫	‬

                     ‫(‪ )1‬לעיקרון שעלינו להיות אמביוולנטיים בנוגע לכל דבר יש יוצאים מן הכלל‬
                         ‫(‪ )2‬דווקא מי שידחה את טענתו של באומן מכול וכול יימצא מסכים עמו‬

                     ‫(‪ )3‬אם נסכים עם טענתו של באומן בלי סייגים‪ ,‬נהיה חייבים להסתייג ממנה‬
‫(‪ )4‬למעשה‪ ,‬טענתו של באומן מעידה על הצורך בהיעדר אמביוולנטיות ועל חשיבותה של ההכרע 	ה‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12