Page 8 - 0415
P. 8

‫מועד אפריל ‪2015‬‬                             ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק ראשון	 ‪- 7 -‬‬

                                                                                            ‫הוראות לשאלות ‪:14-12‬‬

‫בכל שאלה יש משפט (או יותר ממשפט) שכמה חלקים ממנו חסרים‪ ,‬ולאחריו ארבע הצעות להשלמת החסר‪ .‬עליכם‬
                                                                   ‫לבחור בהצעה המתאימה ביותר להשלמת החסר‪.‬‬

‫מאשר לאמת ההיסטורית‪ ,‬כלומר‪ ,‬תיאור קורותיהם‬  ‫‪ 	.12‬ברומן ההיסטורי יש לתת לתיאור הספרותי חשיבות‬

‫של גיבורי הספר‪ , ,‬שיתקיים על חשבון האמת ההיסטורית‪ ,‬של סיפור העלילה‪.‬‬

                   ‫(‪ 	)1‬רבה יותר ‪ /‬אף שהוא זה המעורר עניין אצל הקוראים ‪ /‬אסור ‪ /‬ויפגע באמינותו‬                   ‫	‬
                 ‫(‪ )	2‬פחותה ‪ /‬שהוא למעשה מרכזה של היצירה ‪ /‬אסור ‪ /‬כי חשיבותה קטנה מחשיבותו‬                       ‫	‬
                                                                                                                 ‫	‬
                      ‫(‪ 	)3‬פחותה ‪ /‬שהוא למעשה מרכיב שולי בלבד ‪ /‬אפשר ‪ /‬אם הוא תורם לאמינותו‬                      ‫	‬
                        ‫(‪ 	)4‬פחותה ‪ /‬נפתל ומרתק ככל שיהיה ‪ /‬אסור ‪ /‬כי חשיבותה גדולה מחשיבות	ו‬

‫קבע ראש הוועד שיש‬  ‫‪ 	.13‬אחדים מהדיירים נעדרו מהאספה שבה הוחלט להתקין בבניין מעלית‪.‬‬

‫מצביעים כולם ‪,‬‬   ‫היא התקבלה ברוב קולות‪ .‬בתגובה לקובלנתו של אחד הדיירים‪ ,‬כי‬  ‫החלטה‪,‬‬

                 ‫ענה ראש הוועד כי בהחלטות חשובות כגון זו דרוש רוב של לפחות שני שלישים מהדיירים‪.‬‬

 ‫(‪ )1‬אף על פי כן ‪ /‬לדבוק ב‪ / -‬שכן ‪ /‬היה בכוחם של הדיירים הנעדרים להטות את התוצאה אילו היו ‪ /‬בעד‬

                                                                                                       ‫ההצעה‬

‫(‪ )2‬אי לכך ‪ /‬לבטל את ה‪ / -‬אף ש‪ / -‬גם אם היו הדיירים הנעדרים ‪ /‬נגד ההצעה‪ ,‬לא היה בכוחם להטות את‬

                                                                                                     ‫התוצאה‬

‫(‪ )3‬לכן ‪ /‬לבטל את ה‪ / -‬אף ש‪ / -‬ממילא לא היה בכוחם של הדיירים הנעדרים להטות את התוצאה גם אילו‬
                                                                             ‫היו ‪ /‬בעד ההצעה‬

    ‫(‪ )4‬אי לכך ‪ /‬לדבוק ב‪ / -‬שכן ‪ /‬גם אם היו הדיירים הנעדרים ‪ /‬בעד ההצעה‪ ,‬לא היה בכוחם להטות את‬

                                                                                                     ‫התוצא 	ה‬

‫השימוש המתרחב והולך בשפה האנגלית כשפה בין‪-‬לאומית הובא לא פעם כחיזוק לתאוריה שהעולם מתקדם‬                         ‫‪.	14‬‬
‫לקראת יצירתה של חברה אנושית אוניברסלית אחת‪ ,‬שתכנס תחת שפה אחת ותרבות אחת את כל בני האדם‪.‬‬
                                                                                                                     ‫	‬
  ‫ארי גולדמן תאוריה זו שהשימוש בשפה האנגלית תרבויות ולשונות שונות‪ ,‬אותן‬
                                                                                                       ‫לשוליים‪.‬‬

    ‫(‪ )1‬מתנגד בתוקף ל‪ / -‬וטוען ‪ /‬נרחב דווקא כיוון שקיימות ‪ /‬שהאנגלית מתווכת ביניהן מבלי שתדחק‬
  ‫(‪ )2‬תומך ב‪ / -‬אך טוען ‪ /‬עתיד לטשטש את ההבדלים בין ‪ /‬וכי כבר עכשיו ניתן לראות שפות שהאנגלית‬

                                                                                                    ‫דוחקת‬

   ‫(‪ )3‬מצדד ב‪ / -‬וטוען ‪ /‬אינו מאיים על קיומן של ‪ /‬הממשיכות להתקיים לצד האנגלית מבלי שזו תדחק‬
                      ‫(‪ )4‬מתנגד ל‪ / -‬וטוען שעל אף ‪ /‬מביא לטשטוש ההבדלים בין ‪ /‬האנגלית דוחקת	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13