Page 19 - 0415
P. 19

‫מועד אפריל ‪2015‬‬  ‫‪- 18 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שנ	י‬

                 ‫‪ .	19‬לפי הפסקה השלישית‪ ,‬כיצד ביקש פיל לפתור את מצוקתם של האירים?‬

                            ‫(‪ )1‬באמצעות צמצום תלותם של יושבי החוות בתפוח האדמה‬                 ‫	‬
                 ‫(‪ )2‬באמצעות בלימת התהליך שבגללו הלכו חוותיהם של החוכרים וקטנו‬                 ‫	‬
                                                                                               ‫	‬
                    ‫(‪ )3‬באמצעות ביטול התשלום שנדרשו החוכרים לשלם לבעלי הנחלות‬                  ‫	‬
                                     ‫(‪ )4‬באמצעות העסקתם של האירים בעבודות יזומות‬

‫‪ .	20‬איזו מן ההנחות הבאות משתמעת מן הפסקה השלישית בנוגע לתגובתה של הממלכה המאוחדת למשבר הרעב?‬

‫(‪ )1‬חברי מפלגתו של פיל ראו בהשלטת מדיניות של "שוק חופשי" סוגיה חשובה מהטיפול במשבר הרעב‬        ‫	‬
‫(‪ )2‬טובתם של בעלי הנחלות האנגלים הייתה חשובה לחברי מפלגתו של פיל יותר ממצוקתם של האירים‬        ‫	‬
                                                                                               ‫	‬
                      ‫(‪ )3‬ראסל וחברי מפלגתו התעלמו ממצוקתם של האירים ולא הציעו לה שום פתרון‬    ‫	‬
                        ‫(‪ )4‬חברי מפלגתו של ראסל ניצלו את משבר הרעב כדי לגרום להתפטרותו של פיל‬

‫‪ 	.21‬איזו מן הטענות הבאות יכולה להחליש את טיעוניהם של ההיסטוריונים המחזיקים בדעה השנייה מתוך שתי‬

                                                                            ‫הדעות המוצגות בפסקה הרביעית?‬

 ‫(‪ )1‬הכימשון שפגע בגידולים באירלנד בשנות הארבעים של המאה ה‪ 19-‬היה מזן אלים מזה שפגע בגידולים‬
                                                                                 ‫במדינות אירופה האחרות‬

             ‫(‪ )2‬ברוב מדינות אירופה לא ננקטה בשנות הארבעים של המאה ה‪ 19-‬מדיניות של "שוק חופשי"‬
‫(‪ )3‬הכימשון שהכה באירלנד בשנות השבעים של המאה ה‪ 19-‬היה מזן אלים מזה שפגע בגידולים באי בשנות‬

                                                                                  ‫הארבעים של אותה מאה‬
‫(‪ )4‬בשנות הארבעים של המאה ה‪ 19-‬ברוב מדינות אירופה לא היה הידע החקלאי על הכימשון נרחב יותר מן‬

                                                                         ‫הידע החקלאי בנושא זה באירלנד‬

  ‫‪ 	.22‬יש הטוענים כי האנגלים דווקא סייעו לאירים לפתור בעיה אירית פנימית‪ ,‬שמוצגת בקטע בתור גורם מרכזי‬

                   ‫בהתפשטות הרעב הגדול‪ .‬לאיזו מן הפעולות הבאות של הממלכה המאוחדת הם מתכוונים?‬

                                ‫(‪ )1‬העסקת האירים בעבודות יזומות‬                                           ‫	‬
                               ‫(‪ )2‬הטלת האיסור על “חלוקת משנה"‬
                               ‫(‪ )3‬התערבות הממשלה ביבוא וביצוא‬
                 ‫(‪ )4‬חקיקת חוקים שאפשרו לאירים לרכוש קרקעות‬

                 ‫‪ .	23‬על פי הפסקה האחרונה‪ ,‬מדוע לא נאבקו תושבי אירלנד בגלוי למען עצמאותם?‬

                           ‫(‪ )1‬מכיוון שההגבלות שהוגדרו בחוקה מנעו מהם לעשות כן‬
                  ‫(‪ )2‬מכיוון שהם הכירו ביתרונותיו של המצב הפוליטי שהיה באירלנד‬
                 ‫(‪ )3‬מכיוון שהם לא מצאו דופי בטיפולה של הממלכה המאוחדת ברעב‬

                                       ‫(‪ )4‬מכיוון שהם נצרו את לקחיו של הרעב הגדול‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24