Page 17 - 0415
P. 17

‫מועד אפריל ‪2015‬‬  ‫‪- 16 -‬‬  ‫	חשיבה מילולית ‪ -‬פרק שני	‬

     ‫נקודת המפגש בין ההיסטוריון לסוציולוג הפוליטי היא עיסוקם המשותף במאורעות פוליטיים‪ .‬ואולם שלא‬                ‫‪	.15‬‬
‫כסוציולוג‪ ,‬השואף לנסח הכללות שאינן מתייחסות לחברה מסוימת או לתקופה מסוימת‪ ,‬מחויבותו הראשונה של‬

   ‫ההיסטוריון היא לדלות את הפרטים הייחודיים של כל אירוע‪ ,‬ומשום כך הוא נוטה להדגיש את החד‪-‬פעמיות‬
  ‫שלו‪ .‬עם זאת‪ ,‬כיום הולך וגובר הדמיון ביניהם‪ ,‬ואפשר לראות שההיסטוריונים מנסים לנסח חוקיות משותפת‬

                                                                               ‫לאירועים הייחודיים שהם חוקרים‪.‬‬

                 ‫איזו מן הטענות הבאות היא הטענה המרכזית בפסקה לעיל בנוגע להיסטוריונים כיום?‬                           ‫	‬

                     ‫(‪ )1‬הם עוסקים פחות מבעבר בחקר אירועים היסטוריים ייחודיים וחד‪-‬פעמיים‬                              ‫	‬
‫(‪ )2‬משימתם קשה מבעבר‪ :‬להוכיח בכלים סוציולוגיים את חד‪-‬פעמיותם של האירועים ההיסטוריים‬                                   ‫	‬
                                                                                                                      ‫	‬
                  ‫(‪ )3‬הם מדגישים פחות מבעבר את ייחודיותו של כל מאורע היסטורי שהם חוקרים‬                               ‫	‬
  ‫(‪ )4‬שלא כסוציולוגים‪ ,‬הם חוקרים יותר מבעבר את הדמיון בין מאורעות פוליטיים בחברות שונות‬

‫ביולוג רצה לבדוק אם חיידקים מהמין ּפיניּ ָבצילּוס וֹור ֶטקס ניחנים בתפקוד חברתי גבוה יותר מחיידקים אחרים‪.‬‬       ‫‪.	16‬‬
     ‫כדי לבדוק זאת הוא ספר את הגנים האחראים לתפקוד החברתי במין זה והשווה את מספרם למספר הגנים‬
                                                        ‫האחראים לתפקוד החברתי ב‪ 500-‬מיני חיידקים אחרים‪.‬‬

                 ‫באיזה מן המקרים הבאים בחר החוקר בבדיקה הדומה ביותר לבדיקה שערך הביולוג?‬                        ‫	‬

‫(‪ )1‬חוקר רצה לבדוק אם פיהוקים רבים מעידים על תחושת קרבה לסובבים‪ ,‬והשווה את תדירות הפיהוקים‬
                    ‫שפיהקו אנשים כשהיו בחברת אנשים הקרובים להם לתדירותם כשהיו בחברת זרים‬

 ‫(‪ )2‬חוקר רצה לבדוק אם אכילה תכופה של שוקולד מעלה את ריכוז החומר דופמין במוח‪ ,‬והשווה את רמת‬
          ‫הדופמין במוחם של אנשים המרבים לאכול שוקולד‪ ,‬לרמתו במוחם של אנשים הממעטים בכך‬

‫(‪ )3‬חוקר רצה לבדוק אם דגם חדש מסוים של טלפון סלולרי יתקלקל פחות מדגמים חדשים אחרים‪ ,‬והשווה‬
                                ‫בין איכות הרכיבים האלקטרוניים בדגם האחד לאיכותם בדגמים אחרים‬

    ‫(‪ )4‬חוקר רצה לבדוק אם ישיבה ממושכת גורמת לבעיות גב‪ ,‬והשווה את שיעור בעיות הגב בקרב אנשים‬
                            ‫העובדים בעבודות משרדיות לשיעורן בקרב אנשים שעובדים בעבודות פיזיות	‬

      ‫הפילוסוף מוריס וייץ דחה את הטענה כי יש מהות המשותפת לכל האמנויות כולן‪ ,‬וטען כי הקשרים בין‬                 ‫‪.	17‬‬
‫האמנויות השונות שונים זה מזה‪ :‬הספרות דומה למוזיקה באופן אחר משהיא דומה לציור‪ ,‬למשל‪ .‬הוא הציע‬
‫לזנוח את השאלות הגדולות העוסקות באמנות כמכלול‪ ,‬ולהתמקד במה שעשוי להביא‪ ,‬לדידו‪ ,‬לידי דיון פורה‪:‬‬
‫עיסוק בכל סוג של אמנות ‪ -‬ספרות או ציור‪ ,‬למשל ‪ -‬כשלעצמו‪ .‬ואולם‪ ,‬אפשר לטעון כלפי וייץ כי הבעייתיות‬

                                  ‫שהוא הצביע עליה בעניין העיסוק באמנות כמכלול קיימת גם בהצעתו‪-‬שלו‪.‬‬

      ‫איזו מן האמירות הבאות ממחישה את הטענה כי הבעייתיות שווייץ הצביע עליה קיימת גם בהצעתו‪-‬שלו?‬                 ‫	‬
                                                                                                                ‫	‬
‫(‪ )1‬אין טעם לדון בספרות כמכלול‪ ,‬שהרי הדמיון בין רומן ארוך לסיפור קצר שונה‪ ,‬למשל‪ ,‬מן הדמיון בין סיפור‬
                                                                                                 ‫קצר לפואמה‬

    ‫(‪ )2‬הטענה כי אין מהות המשותפת לכל האמנויות כולן אינה תקפה‪ ,‬שהרי תכונות אחדות משותפות לציור‪,‬‬
                                                                             ‫לספרות ולכל שאר סוגי האמנות‬

    ‫(‪ )3‬התמקדות בכל סוג אמנות כשלעצמו לא תאפשר דיון פורה‪ ,‬מכיוון שהיא לא תשפוך אור על מהותה של‬
                                                                                             ‫האמנות כמכלול‬

   ‫(‪ )4‬עיסוק בכל סוג של אמנות בנפרד צפוי להבליט את ההבדלים בין הסוגים‪ ,‬ולא את הקשרים המתקיימים‬
                                                                                                       ‫ביניהם	‬

                                                                                       ‫© כל הזכויות שמורות למרכז ארצי לבחינות ולהערכה (ע"ר)‬

‫אין להעתיק או להפיץ בחינה זו או קטעים ממנה בכל צורה ובכל אמצעי‪ ,‬או ללמדה ‪ -‬כולה או חלקים ממנה ‪ -‬בלא אישור בכתב מהמרכז הארצי לבחינות ולהערכה‪.‬‬
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22