Page 5 - ver1
P. 5

‫טקסט שבנינו‪ ,‬כאשר השוואה זו פירושה גילוי המובן בו היצירה אינה לגמרי מה שנדמה שהיא‪ ,‬ולא כי יש‬
               ‫לעשות הבחנה בין מה שהיצירה מנסה לומר ובין התת טקסט‪ ,‬וכי התת טקסט הופך את היצירה לדבר‬
                                                                                                  ‫אחר מכפי שהיא באמת‪.‬‬
                 ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬בפסקה אכן נאמר כי בניית התת טקסט מתרחשת בעת הקריאה ("כשאנו קוראים‬
                 ‫יצירה ספרותית אנו בונים את התת טקסט") וכי אין פירושה שלילת הטקסט ("הכוונה אינה בהכרח‬

             ‫לשלילה של מה שהיצירה אומרת") אלא חשיפת רובד נסתר במה שאינו נאמר בו במפורש ("באיזה מובן‬
                                                                                                               ‫היצירה‪.)"..‬‬

                ‫תשובה (‪ )4‬אינה נכונה‪ .‬בפסקה לא נאמר כי לכותב הייתה כוונה להסתיר מסר כלשהו בטקסט‪ ,‬כי אם‬
                         ‫שהדברים שלא כתובים בטקסט חשובים באותה המידה שהדברים אשר כתובים בו חשובים‪.‬‬

                                                                                                 ‫‪ .12‬התשובה הנכונה היא (‪.)3‬‬
            ‫כדי להבין איזו מן האפשרויות המופיעות בתשובות עשויה להיות ההקשר בו נאמרו הדברים‪ ,‬עלינו להבין‬

                                                       ‫תחילה את המשל בדבריו של טל‪ ,‬וכן את הקשר הם לסיטואציה‪.‬‬
                ‫התפעלות מהמסגרת בה נתונה יצירת מופת‪ ,‬פירושה התעסקות בטפל ולא בעיקר‪ .‬כיוון שטל השתמש‬
            ‫במשל בתגובה לדבריה של מיכל לאחר שסיפר לה כי הוא פוטר‪ ,‬ניתן להבין כי מיכל התייחסה לדבר שולי‬

                                         ‫וחסר משמעות בפרשת פיטוריו הלא מוצדקים של טל‪ ,‬במקום לדבר המהותי‪.‬‬

               ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬אם מיכל התייחסה בדבריה בעיקר לכך שטל פוטר על לא עוול בכפו‪ ,‬הרי שהיא‬
                                                 ‫התייחסה לדבר מרכזי בפרשת הפיטורים – העובדה שאינם מוצדקים‪.‬‬

            ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬אם מיכל התייחסה בדבריה בעיקר לאפשרויות התעסוקה העומדות כעת בפני טל‪,‬‬
                         ‫הרי שהיא התייחסה להשלכותיו של דבר מרכזי בפרשת הפיטורים – אובדן מקום התעסוקה‪.‬‬

           ‫תשובה (‪ )3‬נכונה‪ .‬אם מיכל התייחסה בדבריה בעיקר למתנת הפרידה העלובה שקיבל טל ממקום עבודתו‪,‬‬
               ‫הרי שהיא התייחסה לדבר שולי וחסר משמעות בפרשת הפיטורים‪ ,‬במקום לדבר המרכזי בפרשה והוא‬
                                                                                ‫שטל איבד את מקום עבודתו שלא בצדק‪.‬‬

             ‫תשובה (‪ )4‬נכונה‪ .‬אם מיכל התייחסה בדבריה בעיקר לעובדה שלדעתה פיטוריו של טל דווקא מוצדקים‪,‬‬
                                 ‫הרי שהיא התייחסה לדבר מרכזי בפרשת הפיטורים – האם הם היו מוצדקים או לא‪.‬‬

                                                                                                 ‫‪ .13‬התשובה הנכונה היא (‪.)4‬‬
                ‫ידוע כי לשירה שני בולים מלבניים ובול אחד משולש‪ ,‬ולגדי בול מלבני‪ ,‬בול עגול ובול משולש‪ .‬השניים‬
               ‫החליפו ביניהם בול אחד‪ ,‬ולאחר ההחלפה היו בידי כל אחד מהם שני בולים בעלי אותה צורה ובול בעל‬

                                                                                        ‫צורה אחרת‪ .‬נבדוק מה לא ייתכן‪.‬‬

             ‫תשובה (‪ )1‬אינה נכונה‪ .‬גדי קיבל את אחד הבולים המלבניים של שירה‪ .‬אם בתמורה נתן לה בול משולש‪,‬‬
                 ‫אזי שלאחר ההחלפה היו בידי שירה שני בולים משולשים ואחד מלבני‪ ,‬ואילו בידי גדי היו שני בולים‬
                                                                                               ‫מלבניים ואחד עגול‪ .‬ייתכן‪.‬‬

             ‫תשובה (‪ )2‬אינה נכונה‪ .‬גדי קיבל את הבול המשולש של שירה‪ .‬אם בתמורה נתן לה בול עגול‪ ,‬אזי שלאחר‬

‫‪5‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10